علوم پزشکی سالانه 100 میلیارد ریال صرف تحقیقات می کند


علوم پزشکی سالانه 100 میلیارد ریال صرف تحقیقات می کند

کرمانشاه - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سالانه 100 میلیارد ریال اعتبار در حوزه تحقیقات و فناوری داریم، گفت: از این میزان حدود 30 میلیارد ریال برای پروپوزال های تحقیقاتی هزینه می شود که از این محل برخی تجهیزات هم خریداری می شود.

دکتر فرید نجفی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح آزمایشگاه فتولیتوگرافی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال با کمک وزارتخانه دنبال خرید چند تجهیزات پیشرفته ای هستیم که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مورد نیاز است و امیدواریم با توجه به مشکلات اقتصادی و قیمت های بالای آن موفق به خریداری و تهیه این تجهیزات شویم.
وی یکی از این تجهیزات را دستگاه ان ام آر (NMR) ذکر کرد و گفت: این دستگاه وسیله ای است که می تواند ساختار یک مولوکول را شناسایی و به ما نشان بدهد.
وی دومین دستگاه مورد نیاز دانشگاه را دستگاه اس ای ام (SEM) اعلام کرد و افزود: این دستگاه میکروسکوپ الکترونیکی است که اکنون در دانشگاه برای موضوعات تحقیقاتی به آن نیاز داریم و باید خریداری کنیم.
وی سومین دستگاه مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را دستگاه ان جی اس (NGS) معرفی کرد و گفت: این دستگاه این توانایی را به ما می دهد که به عنوان 2 یا سومین دانشگاه علوم پزشکی کشور تحقیقات پیشرفته ژنتیکی را در کشور انجام دهیم.
وی اظهار داشت: این سه دستگاه به عنوان اولویت دانشگاه به وزارتخانه هم اعلام شده که مناقصه یکی از آن ها انجام شده و امیدواریم برنده داشته باشد.
وی قیمت این دستگاه ها را بالا اعلام کرد و گفت: حدود 50 تا 100 میلیارد ریال قیمت هر یک از این دستگاه ها است یعنی در مجموع برای سه دستگاه حدود 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد که بخشی از اعتبارات خریداری تجهیزات و امکانات حوزه تحقیقات و فناوری مانند آزمایشگاه ها را وزارتخانه کمک کرده و بخشی هم از محل درآمدهای دانشگاه خریداری شده و در نظر داریم از تسهیلات بانکی هم برای جبران بخشی از نیازهای مالی در خریداری این تجهیزات استفاده کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در مورد جایگاه این دانشگاه در تولید علم در کشور نیز گفت: تولید علم جنبه های مختلفی دارد که در بحث پژوهش به عنوان یکی از جنبه های آن جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در کشور نهم است.
نجفی همچنین افزود: این دانشگاه در حوزه پژوهش در بین دانشگاه های تیپ 2 رتبه دوم کشور را دارد و از این حیث جزو دانشگاه های خوب کشور است.
او تصریح کرد: در حوزه فناوری نیز دانشگاه رتبه 10 کشور را دارد و این جایگاه بیانگر این است که در حوزه فناوری حرکت رو به جلویی داریم اما نیاز است که تلاش بیشتری برای رسیدن به جایگاه مناسبی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.
وی اظهار داشت: دانشگاه به سهم خودش تلاش می کند که به حیطه دانشگاه های نسل سوم هم وارد شود و هم گسترش دهد که لازمه تحقق این تفکر پیوند بین تولید علم و پژوهش و فناوری است که این اتفاق آرام آرام در دانشگاه از سال های پیش شروع شده الان هم به آن شکل ادامه می یابد و نیاز داریم که توجه بیشتری به این بخش شود.
او در بخش پایانی سخنان خود نیز به افتتاح آزمایشگاه لیتوگرافی هم اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه یک پیش زمینه برای بسیاری از کارهای ما در دانشگاه است که خوشبختانه دانش آن را داریم و تجهیزات آن هم توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.
نجفی افزود: در این حوزه جزو معدود دانشگاه هایی هستیم که این تجهیزات را داریم و استفاده می کنیم.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده، 14 مرکز تحقیقاتی، بیش از پنج هزار نفر دانشجو و 449 نفر عضو هیات علمی دارد که از این تعداد 17 نفر استاد تمام و 101 نفر دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند.
3033/8066


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

انقلاب انرژی در صنعت: ساخت کوره 1000 درجه سانتی‌گراد با انرژی رایگان خورشید