به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهمترین معضلات کلانشهرها آلودگی هواست که با روی آوردن به سمت انرژیها و فناوریهای سبز و پاک می توان بخش قابل توجهی از آن را کاهش داد. از آنجا که پیش بینی میشود تا سال 2025 میلادی تمام خودروسازان دنیا به تولید خودروهای برقی و هیبرید روی آورند، شرکت پاکروسبزقشم نیز به عنوان نماینده انحصاری محصولات هیبرید هیوندای در ایران، از حدود دو سال پیش به عنوان پرچمدار خودروهای سبز و پاک در ایران، پا به عرصه واردات خودروهای هیبرید گذاشت و تاکنون توانسته است در زمینه مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگ سازی درخصوص استفاده از خودروهای هیبرید فعالیتهای قابل تحسینی داشته باشد.
خودروهای هیبرید باتوجه به کاهش مصرف سوخت و بهره گیری از فناوری و تکنولوژیهای برقی، نهتنها کاهش مصرف آلودگی هوا را درپی خواهند داشت، بلکه ارزش افزوده های دیگری ازجمله کاهش مصرف انرژی حاصل از سوختهای فسیلی را نیز برای کشور به همراه می آورد که این موضوع می تواند در درازمدت اثرات قابل توجهی داشته باشد.
برهمین اساس، دکتر نادر وهاب آقایی، مدیرعامل شرکت پاکرو یدک ( ارائه دهنده خدمات پس از فروش شرکت پاکرو سبز قشم ) در گفت وگو با «دنیای خودرو» اهداف و برنامه های شرکت «پاکرو یدک» را که بهتازگی فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد.
فلسفه ایجاد پاکرو یدک چیست و در چه زمینهای فعالیت خواهد کرد؟
بحث تحریمها و محدودیتهایی که از سوی خودروسازان خارجی مطرح است، شرکت پاکرو را به این سمت فرستاد تا در بقیه حوزه ها هم وارد فعالیت شود. برهمین اساس قرار است به طیف وسیعی از محصولات دیگر که در حوزه برقی و الکتریکی هستند، ورود پیدا کنیم. حال شرکتی با این حجم از تنوع محصولات نیازمند آن است خدمات پس از فروش خاص نیز به مشتریان خود ارائه کند. پاکرویدک با این فلسفه ایجاد شد که بتوانیم خدمات پس از فروش سایر محصولات را در کنار محصول فعلی که خودروهای هیبرید هیوندای است، به صورت کاملا تخصصی ارائه دهیم.
در حوزه فعالیت شرکت پاکرویدک شاهد چه اقداماتی خواهیم بود؟ این اقدامات چه تفاوتهایی با سایر شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش دارد؟
مدیریت شرکت پاکرو به دلیل داشتن سابقه ای بالغ بر 20 سال فعالیت در زمینه خدمات پس از فروش در شرکتهای مختلف خودرویی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان، توانسته است نیروهای متخصص و کارآمد را با دیدگاههای گوناگون و تجربه های فراوان به داخل مجموعه آورد و بهترین آنها را گلچین کند. حدود 4 تا 5هزار خودروی هیبرید وارد کشور شده که تاکنون شرکت پاکرو توانسته است به آنها خدمات ارائه کند اما میزان قابل توجهی خودرو نیز توسط واردکنندگان متفرقه به کشور وارد شده که بخشی از آنها با شرکت پاکرو قرارداد داشته و بر مبنای آن از خدمات این شرکت بهره مند شدهاند ولی بخش دیگر فاقد گارانتی هستند و از خدمات این شرکت بهره مند نمی شوند.
نخستین پروژه پاکرویدک، فروش گارانتی به مشتریانی است که گارانتی دوساله آنها به پایان رسیده است. بدین ترتیب، حتی خودروهای فاقد گارانتی که به صورت گری مارکت به بازار عرضه شده اند نیز می توانند با پرداخت مبلغی معقول از خدماتی که ما برای مشتریان خود درنظر گرفته ایم، بهره مند شوند. این اقدام در راستای مشتری مداری و وفادارسازی مشتریان انجام میشود و به نوبه خود در میان شرکتهای خودرویی تا بحال کمتر مشاهده شده است. این یک خبر خوش از سوی ما برای مشتریان خواهد بود و آورده ای برای آنها به همراه خواهد داشت.
مشتریانی که تمایل دارند از گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت پاکرویدک بهره مند شوند، باید چه مراحلی را طی کنند؟
پس از اعلام رسمی از سوی شرکت پاکرویدک، مشتریان میتوانند با مراجعه به وبسایت، مشخصات خودرو و مدارک موردنیاز را وارد کنند و پس از ارزیابیفنی کارشناسان ما، مبلغ گارانتی تعیین می شود که پس از پرداخت آن بلافاصله خودرو تحت پوشش گارانتی شرکت قرار میگیرد و مشتریان میتوانند از تمام خدمات گارانتی بهره مند شوند. این روند بسیار ساده و آسان است و آورده قابلتوجهی برای مشتریان، شرکت و جامعه بههمراه خواهد داشت و امیدواریم موردتوجه مشتریان قرار بگیرد.
برنامه و اهداف آتی پاکرویدک چیست؟
باتوجه به تجربه مدیریتی من در شرکتهای خودرویی گوناگون، ایده های مختلفی که برخی از آنها برگرفته از شرکتهای خارجی هستند، به اجرا در خواهیم آورد. طرح بعدی که بلافاصله ایجاد خواهیم کرد و درحالحاضر در مرحله توسعه زیرساختهای آن هستیم، سیستم مدیریت سرویس نگهداری خودرو است.
بدان معنا که ما به مشتریان خود اعلام می کنیم ازین پس مدیریت سرویس نگهداری خودروی خود را به ما بسپارند و پس از تحویل سوئیچ، تنها بنزین موردنیاز خودرو را تامین کنند. از آن لحظه به بعد خودرو تحت مدیریت شرکت خواهد بود و ما برای انجام سرویس های ادواری و تعویض قطعات مورد نیاز خودرو به مشتری اعلام خواهیم کرد چه زمانی باید اینکار انجام شود. از ویژگیهای این طرح، پیشگیری از نقایص و خرابیهای احتمالی است که با انجام بازدیدهای ادواری میسر خواهد شد. همچنین حمل خودرو به نمایندگی توسط شرکت صورت خواهد گرفت و مشتری هیچ فعالیتی در این راستا انجام نخواهد داد.
مدیریت سرویس نگهداری خودرو از چه طریقی انجام خواهد شد؟
معمولا در دنیا رفتار مشتری به دو روش مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. نخستین روش، نصب یک قطعه سخت افزاری روی خودروست که اطلاعات مربوط به میزان کارکرد و مشخصات فنی خودرو را به کمپانی مادر ارسال میکند. اما باتوجه به منع قانونی موجود در کشور مبنیبر رضایت مشتری در انتشار اطلاعات شخصی این روش، کاربرد چندانی در ایران ندارد. اما روش دوم که ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد، اپلیکیشن و نرم افزار کامپیوتری است که از طریق آن با اطلاع کامل مشتری، رفتار و وضعیت خودرو مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که براساس آن ،زمان انجام سرویس های ادواری و بازدیدها مشخص و به مشتری اعلام خواهد شد.
ارائه خدمات معمولا با دو روش انجام میشود که با عنوان سیستم های منفعلانه و سیستمهای فعالانه شناخته می شوند. پیشاز این شرکتها باید منتظر تماس مشتری می ماندند تا برای ارائه سرویس نیروی امدادی به محل اعزام کنند که این کار یک امر منفعلانه شناخته میشود. اما اکنون با اجرای این طرح شرکت بهصورت تعمدی ارتباط مشتری را با شرکت قطع کرده و از طریق مدیریت سرویس نگهداری خودرو، بهصورت فعالانه با مشتری ارتباط برقرار میکند.
آیا بهره مند شدن از طرح مدیریت سرویس نگهداری خودرو هزینه ای را برای مشتریان در پی خواهد داشت؟
سیاستهای کلی شرکت درخصوص بازاریابی و مارکتینگ این است در سال اول هیچ گونه هزینه و حق اشتراکی از مشتریان دریافت نشود، تا میزان رضایتمندی و وفادارسازی شرکت در سطح جامعه افزایش یابد. اما با گسترش این طرح، حق اشتراک سالانه که مبلغ ناچیزی خواهد بود، برای این طرح درنظر گرفته خواهد شد.
آیا برای ارائه بهتر خدمات، اقدام به گسترش شبکه نمایندگان خود در سطح کشور خواهید کرد؟
یکی دیگر از طرحهای ویژه که شرکت پاکرویدک درنظر دارد بهزودی اجرایی کند، عاملیت های فوری خدماتی هستند که بهصورت گسترده در نقاط مختلف شهرها احداث خواهند شد. همانطور که گفته شد تا سال 2025میلادی اکثر خودروسازان به تولید خودروهای برقی و هیبرید روی خواهند آورد و درنتیجه آن، میزان خرابی های مکانیکی کاهش می یابد اما ممکن است در ازای آن، مشکلات نرم افزاری و الکترونیکی برای خودروها ایجاد شود.
بر همین اساس فضای چندان زیادی برای انجام سرویس های آسان نیاز نخواهد بود. از طرف دیگر باتوجه به قیمت بسیار بالای زمین و شرایط نامناسب اقتصادی کشور، احداث نمایندگی های بزرگ و گسترده چندان منطقی نیست و توجیه اقتصادی ندارد. بر همین اساس با تجهیز مغازه های 2یا 3 دهانه در نقاط مختلف شهر، می توان بسیاری از امور و خدمات آسان را برای مشتریان انجام داد و این کار نهتنها سرعت عمل در ارائه خدمات را افزایش خواهد داد، بلکه دسترسی مشتریان را به عاملیت های فوری خدماتی، آسان تر خواهد کرد. جا دارد از همین جا اعلام کنیم کسانی که تمایل دارند، میتوانند آمادگی خود را برای اخذ نمایندگی خدمات به ما اعلام کنند.
مشتریان از چه زمانی میتوانند از این طرحهای ویژه شرکت پاکرویدک بهره مند شوند؟
ما در این مدت یکماههای که از تاسیس این شرکت می گذرد، تلاش خود را کرده ایم تا زیرساختهای لازم برای اجرایی شدن این طرحها توسعه پیدا کنند، بههمینخاطر در نظر داریم از اواخر شهریورماه هر سه طرح را به بهره برداری برسانیم.
باتوجه به شرایط پیشآمده و ممنوعیت واردات قطعات، نگرانیهایی بابت تامین قطعات برای مشتریان وجود دارد. شرکت پاکرویدک در این زمینه چه تدابیری اندیشیده است؟
تحریم های بین المللی و ممنوعیت واردات قطعات میتواند تاثیر بسزایی بر کیفیت ارائه خدمات پس از فروش شرکتها داشته باشد. اما خوشبختانه باید بگویم پیش بینی می کردیم ممکن است تامین قطعات یدکی با مشکل اساسی روبهرو شود، بههمیندلیل موجودی انبارهای خود را کامل کردهایم و میزان نرخ تامین قطعات را به 88درصد رسانده ایم که این عدد در مقایسه با استاندارد اعلامشده که از 85 تا 93درصد است، عدد قابلتوجه و مناسبی است.
این میزان برای ارائه خدمات تا حداقل یکسالونیم آینده کفایت می کند اما با این حال ما پیش بینیهای لازم را کرده و قطعات منقطع دیگری را سفارش گذاری کرده ایم که تا پایان شهریورماه به کشور می رسند. باتوجه به اینکه این قطعات حجم نسبتا زیادی دارند، یقینا نرخ تامین قطعات شرکت نیز افزایش خواهد یافت.
در پایان باید گفت مشتریان از بابت تامین قطعات هیچگونه نگرانی نداشته باشند و شرکت برای تامین قطعات یدکی پر مصرف تدابیر لازم را اندیشیده است.