هنر و ادبیات غنی پارسی به‌ویژه شاهنامه، دست‌مایه خلق آثار هنری من است


هنرمند آیلین ابریشمی: هنر و ادبیات غنی پارسی به‌ویژه شاهنامه، دست‌مایه خلق آثار هنری من است سید حیدر رضوی آیلین ابریشمی خلاق و طراح جوان، دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناسی صنایع‌دستی با گرایش جواهرات و چوب می‌باشد، وی با تکیه بر هنر آیکونولژی، جواهرات بسیار خاص و ارزشمندی را با استفاده از دانش نقش‌مایه‌ها و...

هنر و ادبیات غنی پارسی به‌ویژه شاهنامه، دست‌مایه خلق آثار هنری من است [۱۱ شهریور, ۱۳۹۷]

هنرمند آیلین ابریشمی:

هنر و ادبیات غنی پارسی به‌ویژه شاهنامه، دست‌مایه خلق آثار هنری من است

سید حیدر رضوی

آیلین ابریشمی خلاق و طراح جوان، دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناسی صنایع‌دستی با گرایش جواهرات و چوب می‌باشد، وی با تکیه بر هنر آیکونولژی، جواهرات بسیار خاص و ارزشمندی را با استفاده از دانش نقش‌مایه‌ها و الهام از یکی از برترین آثار ادبی اساطیری ایران و جهان یعنی نسخه شاهنامه بایسنقری فردوسی یکی از کامل‌ترین نسخه‌های موجود شاهنامه ، طراحی کرده است.

ابتدا از فعالیت هنری و چگونگی ورود به این حرفه را بیان فرمایید.
بعد از گذراندن کارگاه فلز و زیورآلات به این رشته علاقه‌مند شدم و از سال آخر مقطع کارشناسی با یکی از بهترین اساتید جواهرسازی معاصر خانم بهارک امیدفر که واقعاً در هنر و اخلاق بی‌نظیر هستند آشنا شدم و با گذراندن کلاس‌های آموزشی نزد ایشان و با حمایت‌ها و راهنمایی‌های این بزرگوار توانستم پایان‌نامه‌ی کارشناسی خودم را با ارتباط به جواهرسازی و این هنر به اتمام برسانم. فعالیت هنری من در این شاخه از سال آخر مقطع کارشناسی‌ام سال (۱۳۹۲) به‌صورت جدی شروع شد.

اساتید شما چه کسانی بودند؟
اولین مشوق من در زمینه این هنر، خانواده عزیز و همیشه پشتیبان من و استاد گرامی جناب آقای محمد مطیع بود که باراهنمایی‌های خود مرا وارد این عرصه کردند و با معرفی استاد عزیزم خانم بهارک امید فر که جزو جواهرسازان معاصر هستند و از دلگرمی‌ها و حمایت‌هایی که همیشه به من داشتند ممنون هستم و پس‌ازآن گذراندن دوره‌های جواهرسازی پیشرفته در تهران بود که توانستم با تمرین و تجربه‌های فراوان به کار خود ادامه دهم.

ایده‌ها و طرح‌های شما برگرفته از چه الهاماتی می‌باشد؟
من با تکیه بر هنر و ادبیات غنی پارسی، سبک جدید و خلاقانه‌ای برای کارهایم به دست آورده‌ام. نقش‌مایه‌هایی که با تکیه بر ظرافت‌های فنی و هنری نگاره‌های تصویری و نوشتاری شاهنامه بایسنفری از ترکیب‌بندی منسجم و درخشندگی معنایی تک‌تک اجزا آن برخوردارند، دست‌ساخته‌هایی که می‌توانند خلاء موضوعی و معنایی هنر مدرن این روزهای کشورمان تا حدودی پر سازد. همچنین اهتمام بر بازهایی نقش‌مایه‌های نمادین ادبی از طریق فرم و تصویر، می‌توان موجب این فرض باشد من با انجام این مهم، گزینشی آگاهانه در جهت، حفظ، احیاء و تقویت فضایل ملی و فرهنگی با تکیه بر ادبیات حماسی و هنر فرم سازی و جواهرسازی داشته‌ام.

محصولات تولیدی شما چه ویژگی منحصربه‌فردی در استان و کشور دارد و نحوه عرضه آن به بازار چگونه است؟
جواهرات هنری مانند تابلو نقاشی است و می‌تواند حاوی مفاهیم ارزشمندی باشند، من بیشتر کارهایم نسخه محدود و توسط خودم طراحی و ساخته‌شده است. در ساخت کارهایم از نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌کنم ولی بااین‌حال تجربه استفاده از فلزهای دیگر نظیر طلا، مس و برنج را هم دارم.

تاکنون در چه نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده و چه افتخارهایی در زمینه فعالیت هنریتان کسب نموده‌اید؟
در مسابقات و جشنواره‌های متعددی شرکت کرده‌ام که از آن دست می‌توان گفت، در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان هنرمند جوان برتر از سمت شورای شهر جهانی سنگ انتخاب شدم و در سال ۱۳۹۴ هنرمند برتر به لحاظ کیفیت محصول و ارائه آثار در نمایشگاه بین‌المللی تهران انتخاب شدم، در سال ۱۳۹۵ دریافت نشان ملی و مرغوبیت را برای یکی از محصولات کسب کردم و در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مختلفی چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت گروهی شرکت نموده‌ام.

به‌عنوان یک هنرمند جوان برای گسترش و علاقه‌مند کردن جوانان به هنرهای تزئینی و سنتی ایرانی چه انتظاری از مسئولان دارید؟
امیدوارم مسئولین نگاه بیشتری به هنرمندان داشته باشند به‌خصوص هنرمندان جوان که تازه به این عرصه وارد شدند و شرایطی رو فراهم کنند که بتوانیم ارتباطات بیشتری با مردم و هنرمندان عزیز دیگر داشته باشیم و همه مسئولین از هنر حمایت کنند چراکه هنر و هنرمند ارزشمندترین سرمایه‌های یک کشور هستند. و از همه مسئولین عزیز و گرامی خواهشمندم که از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنند و هم‌چنین فضایی فراهم آورند تا بتوانیم بازاریابی خوبی برای فروش و معرفی آثارمان در این عرصه داشته باشیم.

برچسب ها : - -

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟