رویای ارزان شدن خودرو و هر آنچه گران شده است!


رویای ارزان شدن خودرو و هر آنچه گران شده است!

تجربه نشان داده است که در کشور ما هیچ گاه پس از گران شدن چیزی، ارزانی برای کالای مورد نظر رخ نمی دهد تنها شاید قیمت ها ثابت بماند!

شاید این تکه کلام را در گوشه و کنار شهرهای ایران شنیده باشید که می گوید: در ایران هیچ وقت هیچ چیز ارزان نمی شود جز...! (برخی به جای سه نقطه، عبارت جان آدمیزاد را می نویسند).

یعنی اگر امروز خانه متری 500 هزار تومان بود و ماه بعد شد متری 3 میلیون تومان( دقیقا اتفاقی که در دولت نهم افتاد) هیچ گاه و با هیچ تدبیری آن 3 میلیون تومان به 500 هزار تومان بر نمی گردد تنها ممکن است برای چند سالی در همان رقم 3 میلیون بماند. بعد از چند سال ایرانیان به کل از یاد می برند که مثلا در سال 85 با 38 میلیون تومان می توانستند یک خانه 65 متری در غرب تهران خریداری کنند و حالا باید با همان پول یک خانه 60 متری را اجاره کنند!

دولت های مختلف نیز این رفتار ایرانیان را به خوبی درک کرده و هر از گاهی از آن استفاده و شاید سوء استفاده می کنند.

یکی دیگر از رفتارهای ما ایرانیان این است که اگر بعد از چند ماه قیمت خانه از متری 3 میلیون تومان به 2 میلیون و 950 هزار تومان رسید جوری خوشحال می شویم که گویی...! دولت و طرفدارانش اعلام می کنند که خدا را شکر با تلاش های شبانه روزی دولتمردان عزیزمان، خانه ارزان شد!!!

ما هم قبول می کنیم.

در یک دوره پراید 7 میلیون تومانی با قیمت 20 میلیون تومان بفروش رسید و رییس دولت دهم در مصاحبه مطبوعاتی خود از این اقدام که توسط وزارت صنعت خودش، رقم خورده بود، انتقاد کرد و از احتمال آزاد سازی واردات با عوارض صفر درصد برای تهدید خودروسازان سخن گفت که البته در همان حد حرف باقی ماند.

رویای ارزان شدن خودرو و هر آنچه گران شده است!

پراید هیچ گاه به قیمت 7 میلیون خود بازنگشت اما با کم و زیاد کردن برخی وسایل، به رقمی در حدود 18 تا 19 میلیون تومان تغییر قیمت پیدا کرد و دولت و طرفدارانش باز هم دست و جیغ و هورااا کشیدند که دست دولتمردان ما درد نکند که پراید را ارزان کردند!!! دوستان و برخی از مردم گویی حافظه بلند مدتشان کاملا تعطیل است و تنها حافظه کوتاه مدت آنهم تنها برای 2 هفته قبل را در دسترس دارند که یادشان نمی آید تا چند ماه پیش این پراید 7 میلیون فروش می رفته و حالا فروش 18 میلیونی آن، نباید نشانه ارزان شدن و دست و جیغ و هورا باشد!!!

البته در کشور ما تاریخ هر 8 سال و شاید هر 5 سال تکرار می شود و نه من و نه شما، از این تاریخ و تکرارهای بی شمارش درس نمی گیریم و باز هم خام می شویم.

برای درک بهتر این مشکل نیاز به برگشت به سال های قبل نیست و مثالی از سال 96 برای روشن شدن شما کافی است.

1) در دی ماه 96 قیمت تخم مرغ از شانه 6 تا 8 هزار تومان به شانه ای 18 تا 20 هزار تومان رسید و مردم نگران شدند و نمایندگان انتقاد کردند و دولت قول داد شرایط به قبل برگردد و هزار چیز دیگر. اما امروز و در تابستان که به دلیل گرما مصرف تخم مرغ کم می شود قیمت هر شانه تخم مرغ 16 تا 18 هزار تومان است و باز هم مردم فراموش کار ما تخم مرغ شانه ای 6000 تومان را از یاد برده و از دولت بابت نگه داشتن قیمت تخم مرغ در رقم فعلی سپاسگزاری می کنند.

2) ارز دولتی 3300 تومان بود و در بازار آزاد نیز تفاوت قیمتی زیادی احساس نمی شد اما به یکباره قیمت دلار در پایان سال به 6000 تومان رسید اما دولتی آن همان 3300 تومان اعلام شد. در سال 97 داستان جوری رقم خورد که قیمت دلار به مرز 10 هزار تومان رسید و این بازی موش و گربه دولت و رقبای دولت دست آخر به نفع بانک مرکزی تمام و قیمت ارز دولتی نیز افزایش یافت. و حالا قیمت اعلام شده دولت برای پرداخت ارز به برخی کالا ها نیز 8500 تومان اعلام شد یعنی بیش از 3200 تومان گرانتر از سال گذشته.

بعد از نوسانات شدید بازار ارز و اقدامات بدون برنامه و حاشیه ساز دولت برای کنترل بازار، باز به همان نقطه اول رسیدیم و قیمت ارز دولتی به ظاهر 4400، قیمت دلار برای کالا های خاص 8500 و قیمت در بازار آزاد نیز توسط بازار عرضه و تقاضا در حدود 10 تا 11 هزار تومان تعیین شد.

این مهم نیز نشان می دهد چیزی در کشور ما ارزان نمی شود.

3) خودرو یکی از بازارهای مصرفی کشور در دهه 70 و 80 شمسی بود که در پایان دهه 90 به بازار سرمایه ای تبدیل شد و مردمی که زمانی خودرو را آهن پاره و سرمایه گذاری در آن را دارای ریسک بسیار بالایی می دانستند، هر آنچه دارند را نقد می کنند تا یک خودرو حالا هر چه شد از چینی و ایرانی و خارجی، خریداری و در جایی پنهان کنند تا در زمان مطلوب با فروش آن ثروتمند شوند! ( کمی تامل نشان می دهد حتی اگر پراید 100 میلیون تومان شود و شما بفروشید پولدار نشده اید زیرا با آن 100 میلیون حداکثر همان پراید را به شما می دهند و از بنز و بی ام و... خبری نیست).

پراید 20 میلیون تومانی یعنی همان خودرویی که در دولت دهم 7 میلیون تومان بود، به 40 میلیون تومان تغییر قیمت داد و باز هم برخی از نزدیکان صنعت و دولت اعلام می کنند که ارزان می شود؛ نخرید.

البته با قسمت آخر آن که می گوید نخرید مخالفتی نداریم و امیدواریم ایرانیان یاد بگیرند که وقتی چیزی گران می شود برای نشان دادن اعتراض خود، آن کالا را خریداری نکنند. اما با قسمت اول که می گوید ارزان می شود کاملا مخالفیم زیرا نه دولت و نه خودروساز و نه دلال ها، دوست ندارند هیچ گاه کالایی که گران شده و مشتریان برای همان کالای گران سر و دست می شکنند؛ ارزان شود و ادعای ارزان شدن خودرو نیز در همان حد ادعا می ماند و شاید تنها اتفاقی که بیفتد این باشد که قیمت پراید به 30 میلیون تومان در بازار آزاد کاهش یابد و در کارخانه نیز به جای 20 میلیون تومان از شما 25 میلیون تومان برای فروش پراید طلب کنند.( یک زمانی در همان دوران دولت دهم می توانستید با 60 میلیون تومان یک سانتافه 3500 سی سی خریداری کنید اما امروز شاید تنها بتوانید 2 دستگاه پراید، یک ال 90 مدل 95، یک پژو 405 و یا یک سمند سورن تهیه کنید).

و حال اینکه کارشناسان در رسانه ها از ارزان شدن خودرو سخن می گویند آن هم در شرایطی که تازه یک ماه از آغاز تحریم های صنعت خودرو گذشته است ( فقط یک ماه!) تنها یک آرزو است که برای ایران و ایرانی در همان حد آرزو می ماند زیرا مگر می شود دلالان عزیزی که وابسته و غیر وابسته به برخی دوستان هستند، کالایی را 40 میلیون تومان خریداری کنند و بعد با دستور حضرات، 20 میلیون بفروشند؟ اگر چنین کاری می کردند که نامشان دلال نمی شد!

وقتی تمام تلاش خودروساز ایرانی و کارشناسان وابسته به ایشان و البته و متاسفانه برخی نمایندگان مجلس به جای کم کردن فشار بر مردم، بالا بردن میزان سود خودروساز بوده و در تمام نشست های خود از ضرورت افزایش قیمت خودروی داخلی برای مبارزه با پدیده دلالی! سخن می گویند؛ آیا امکان دارد خودرو به شرایط اردیبهشت ماه 97 بازگردد؟ آیا این اتفاق شدنی است؟

امیدواریم دوستان ذینفع در صنعت خودرو کمی با تامل به این مهم پاسخ دهند که چگونه قرار است قیمت خودرو ارزان شود؟ یعنی پراید می شود 20 میلیون تومان و یا تنها قرار است پراید 40 میلیون تومانی با چند میلیون تخفیف با قیمت بالای 30 میلیون تومان به بازار عرضه شود؟

آیا اگر اتفاق دوم محقق شود؛ معنی آن می شود ارزان شدن خودرو؟

لطفا مردم را ساده فرض نکنید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت ارزان‌ترین مدل شاهین + جدول