از نظرات جالب توجه داوران تا رقابتی ویژه در جشنواره ملی موسیقی جوان
در سیزدهم شهریور ماه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به بخش ویژه موسیقی دستگاهی رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در سیزدهم شهریورماه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به بخش ویژه موسیقی دستگاهی رسید.
تالار رودکی از ۹ صبح سیزدهم شهر یورماه میزبان شرکتکنندگان راه یافته به مرحله نهایی شد. هیأت داورانی متشکل از حسین علیزاده، سیامک آقایی، نگار بوبان، سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی فر و محمدرضا فیاض شرکتکنندگان را داوری کردند تا از میان آنها نفرات برگزیده را اعلام کنند.
بخش ویژه موسیقی دستگاهی هفت شرکتکننده داشت که به ترتیب روی صحنه تالار رودکی حاضر شدند، نواختند و به سوالات استادان پاسخ دادند.
در این بخش هر یک از نوازندگان با یکی از سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی نظیر تار، سنتور، سه تار، عود، قانون، کمانچه و نی نواختند. آنان باید به عنوان پیش درآمد یک قطعه ضربی سنگین، برای بداهه نوازی اجرایی آوازی با وزن آزاد، برای بخش میانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند چهارمضراب و پس از بداههنوازی به عنوان بخش پایانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند رِنگ مینواختند. این قطعات باید ساخته خود شرکتکنندگان میبود.
نخستین شرکت کننده رضا ابراهیمی کلاریجانی نام داشت که صدای سازش آغاز کننده این روز از جشنواره موسیقی جوان شد. بعد از او ساسان زند کریمی، آرش سروستانی، حجت فرجیان، علی قنبری ایلخچی، آرمان مهدیه نجف آبادی و محسن میرزایی خلفه کندی مقابل داوران اجرا کردند.
داوران علاوه بر توجه به قالب کلی ساخت قطعات و سازماندهی اجرای تکنوازی، تکنوازی مبتنی بر اصول زیبایی شناختی موسیقی کلاسیک ایرانی را در قالبی کنسرت گونه نیز در نظر داشتند.
اما باتوجه به اینکه بخش ویژه موسیقی دستگاهی اولین سال خود را در جشنواره ملی موسیقی جوان تجربه میکرد، نظرات اعضای هیأت داروان در این خصوص جالب توجه بود.
ما بیشتر به کسانی توجه کردیم که از نظر ساختاری مبتکر بودند
حسین علیزاده از اعضای هیأت داوران بخش ویژه موسیقی دستگاهی که در روز سه شنبه سیزدهم شهریورماه در تالار رودکی برگزار شد در مورد این بخش میگوید: در طول جشنواره تعداد زیادی از اجراها را به تماشا نشستیم و از این میان هفت نفر که آثارشان از کیفیت بالاتری برخوردار بود انتخاب شدند. تعدادی از شرکتکنندگان خلاقیتهای بیشتری داشتند و تعدادی هم الگوهای خاصی را تقلید کرده بودند. ضمن این که به نوع اجرا و مهارتهایشان توجه میشد ما بیشتر به کسانی توجه کردیم که از نظر ساختاری مبتکر بودند و نکته جالب توجه در مورد اجراها این بود که نوازندگان درخشان در ردههای سنی پایین حضور داشتند و به نظرم باید به بخش ویژه در سالهای آینده توجه بیشتری شود. به هر صورت این بخش تازه به جشنواره اضافه شده است و احتیاج به زمان دارد. من فکر میکنم هر چقدر جشنواره نگاه بازتری داشته باشد و باید فضایی وجود داشته باشد که نشان دهد که این آموزشها چه ثمرهای داشته است معمولاً کسانی که خلاق هستند با آموزشها ایدههایشان شکل میگیرد و هدف ما در جشنواره این است که کمک کنیم شرکتکنندگان به بیان شخصیشان دست پیدا کنند اما با این حال تعدادی از شرکتکنندگان هم تقلید آثار قبلی را میکردند. اما در مجموع تعداد زیادی از شرکتکنندگان در این بخش کسانی بودند که ابتکار عمل داشتند و همین مسئله انتخاب نفرات برتر را برای ما مشکل میکرد ولی ما سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که درخشان تر از سایرین بودند.
من فکر میکنم بنا به طبیعت ساز و ایدههای ساختاری قطعات اجراها کاملا متفاوت بودند به طور مثال شرکتکنندهای در بخش سنتور کاملا سنتی مینواخت و نفر بعدی اجرای مدرن تری را به نمایش گذاشت و من معتقدم در این بخش آن چه که مهم است شیوههای بروز خلاقیت در شرکت کنندهها خواهد بود.
شرکت کنندگان ایدههای بسیار جدیدی داشتند
نگار بوبان که بعنوان داور در بخش ویژه موسیقی دستگاهی حضور داشت میگوید: باتوجه به این که بار اولی بود که بخش ویژه در جشنواره برگزار میشد هم تنوع خیلی زیاد بود و هم شرکتکنندگان ایدههای بسیار جدیدی داشتند و باعث خوشحالی است که بسیار درخشان ظاهر شدند.
در مجموع من فکر میکنم که تعدادی از شرکتکنندگان از مهارت و توانایی نواختن ساز به خوبی بهره برده بودند و تعدادی هم آنچه را که از موسیقی دستگاهی آموخته بودند را در ساخت قطعات استفاده کرده بودند و بعضیها هم بسیار خوش صدا بودند و البته بودند کسانی که ترکیبی از ویژگیهایی که نام برده شد را داشتند و این کار اساتید داوری را سختتر کرده بود و در مورد نقاط ضعف هم باید به این موضوع اشاره کنم که تعدادی از اجراها در یک روند و نظم کلی برای همراه کردن مخاطب پیش نمیرفتند.
دبیر و دبیرخانه جشنواره کار سختی را انجام داده است
احسان ذبیحیفر دیگر داور این بخش در مورد کیفیت اجراها میگوید: طبیعتا اجراهای این بخش از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و شرکتکنندگان عملکرد پختهتری را به نمایش گذاشتند. با توجه به این که این بخش برای اولین بار است که در جشنواره جوان وجود دارد باید اجازه دهیم این بخش در سالهای آینده هم تجربه شود و با گذشت زمان شرکتکنندگان بیشتر متوجه فضایی که در آن قرار میگیرند شوند. من فکر میکنم آن چیزی که به لحاظ خلاقیت و ارائه یک برنامه موسیقایی یک دست و همین طور مبتنی بر سنتهای موسیقی است باید به مرور اتفاق بیافتد و این مقوله پیچیدهای برای شرکتکنندگان در این سن است و امیدوارم در سالهای آینده هدفگذاریهای آموزشی به این سمت گرایش پیدا کنند. اما در مجموع با توجه به سن کم شرکتکنندگان و تازگی این بخش اجراها رضایت بخش بود.
من معتقدم نقش آقای اسعدی دبیر جشنواره بسیار پررنگ و حائز اهمیت است چرا که بخش عمدهای از این اتفاقات به خاطر حضور ایشان است. در واقع ایشان یک موزیسین با دانش هستند که بخش اعظم پیشرفتهای جشنواره به خاطر وجود ایشان است و من فکر میکنم همین که امسال جشنواره این بخش را اضافه کرده است دبیر و دبیرخانه جشنواره کار سختی را انجام داده است و در مجموع همه کارها را به صورت منظم انجام شده است.
این بخش باید خیلی زودتر از اینها باید به جشنواره اضافه میشد
سیامک جهانگیری از اعضای هیأت داوران بخش ویژه موسیقی دستگاهی گفت: باتوجه به بحث گزینشی که در ابتدا صورت گرفت و بنابراین شرکتکنندگان حاضر در این بخش نوازندگان خیلی خوبی بودند.
ولی طبیعتاً تعدادی از آنها اجرای درخشانتری داشتند . به نظر من این بخش بسیار فوقالعاده است و فکر میکنم این بخش باید خیلی زودتر از اینها به جشنواره اضافه میشد چرا که بعد از این که شرکتکنندگان ردیفها را حفظ میکنند و مینوازند در ماحصل این جریان باید بتوانند هنرشان را ارائه بدهند و باید متوجه باشند که چقدر میتوانند از این محتوای ساختاری موسیقی دستگاهی ایران استفاده کنند و در واقع محصولی را که در نهایت از موسیقی انتظار داریم را نوازندگان بتوانند در این بخش از جشنواره به نمایش بگذارند.
به هر صورت امسال اولین دورهای است که این بخش در جشنواره وجود دارد و من فکر میکنم حضور و تداوم این بخش میتواند به تشویق شرکتکنندگان در این جشنواره بیانجامد و با آیندهنگری بهتر میتوان مسیر روشنی را برای دورههای آتی جشنواره متصور شد.
این اولین تجربه بود و امیدوارم سنگ بنای خوبی باشد
محمدرضا فیاض دیگر داور حاضر در این بخش گفت: بخش قابل توجهی از اجراها بسیار درخور توجه بود. ولی مقدم بر اجرای هنرمندان فکر میکنم ایده اصلی جشنواره و سیاستگذاران جشنواره و این که چطور بر موازین کلاسیک نگاهی خلاقانهتر بر موسیقی داشت. این اولین تجربه بود و امیدوارم سنگ بنای خوبی باشد.
فکر میکنم نقطه قوت توانایی فنی و اجرایی و البته تکنیکی باشد و در مورد نقاط ضعف من فکر میکنم هنوز دستگاه فکری که بتواند راهگشای این تواناییهای تکنیکی باشد به انسجام کافی نرسیده است و فکر میکنم با گسترش انواع مباحث نظری در حوزه این که چطور میشود در عین پایبندی به چهارچوبهای موسیقی خلاقانهتری آفرید آن مبانی نظری باید در اینجا مطرح شود.
اجراها از نظر سطح کیفی بیش از سطح انتظار بود
سیامک آقایی در مورد کیفیت اجراهای این روز معتقد است: اجراها از نظر سطح کیفی بیش از سطح انتظار بود باتوجه به این بخش که در جشنواره نو پاست و هم این که شاید باتوجه به فضاهای دورههای قبلی جشنواره کمتر به خلاقیت و بحث آهنگسازی و ایجاد فضاهای نو کمتر تمرکز شده، این بخش توانست هم یک آغاز خوبی برای این ماجرا باشد و آثار کیفیت خوبی داشتند. البته توقع ما از اجراها کمی بیشتر است اما در یک جشنواره این چنینی که فقط بر روی حفظ ردیف تاکید میشود، خیلی نمیتوان انتظار خلاقیت و نوآوری داشت این بخش به شرکتکنندگان پس از بحث حفظ ردیف یا در حقیقت حفظ اصول اولیه فصل جدیدی را گشوده است و به شرکتکنندگان کمک میکند که بعد از حفظ کردن ردیفها، با یک حرکت خلاقانه خودشان را محک بزنند.
دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.
انتهای پیام/