گلوبال تایمز: جنگ تجاری، عامل بازسازی زنجیره صنعتی در آسیا


گلوبال تایمز: جنگ تجاری، عامل بازسازی زنجیره صنعتی در آسیا

خبرگزاری آریا - پارس تودی- در حالی که تنش های تجاری میان چین و آمریکا هرچه بیشتر شدت یافته است، به نظر می رسد تاثیر منفی این اتفاق بر اقتصاد کشورهای آسیایی نیز بیشتر می شود.

گلوبال تایمز: جنگ تجاری، عامل بازسازی زنجیره صنعتی در آسیا
خبرگزاری آریا - در حالی که تنش های تجاری میان چین و آمریکا هرچه بیشتر شدت یافته است، به نظر می رسد تاثیر منفی این اتفاق بر اقتصاد کشورهای آسیایی نیز بیشتر می شود.
«ونگ ونون» در مطلبی که در روزنامه گلوبال تایمز منتشر شده است، با اشاره به این موضوع نوشت: نگوین شین فوک نخست وزیر ویتنام اخیرا در مصاحبه ای با بلومبرگ اعلام کرده؛ این کشور به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از این جنگ تجاری در صدد برآمده است تا ترکیبی از توافقنامه های تجاری و اصلاحات داخلی ایجاد کند.
اما این تنها ویتنام نیست که برای بقا تلاش می کند. سایر کشورهای آسیایی که اقتصاد آنها به صادرات وابسته است همچون کره جنوبی و کشورهای جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور و مالزی نیز با به خطر افتادن تجارت جهانی احساس خطر کرده اند.
همه این‌ها در حالی است که اقتصادهای آسیا هنوز هم به آمریکا به عنوان بزرگ ترین بازار مصرف کننده وابسته هستند. در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با وضع تعرفه گمرکی 25 درصدی بر کالاهای چینی، اولین تیر جنگ تجاری را شلیک کرد، اقدامات یکجانبه وی منجر به برهم خوردن توازن در منطقه شد. این موضوع فرصتی را برای تمامی کشورهای آسیایی فراهم کرد تا به فکر بازسازی الگوهای تجارت منطقه ای بپردازند.
به گفته «منیر نانجی» مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه گروه شرکت های تابعه «سیتی گلوبال»، هنگامی که جنگ تجاری روی می دهد، کشورهای درگیر در این جنگ باید مسیر دیگری را در پیش گیرند.
به عنوان مثال، چین قراردادهایی را با صادرکنندگان پنبه هند امضاء کرده است بر اساس این قراردادها، در فصل جدید برداشت، 85 هزار تن پنبه به چین صادر می شود.
این قراردادها پس از آن امضاء شد که پکن تصمیم گرفت در پاسخ به تعرفه های در نظر گرفته شده از سوی دولت ترامپ، بر کالاها و محصولات کشاورزی آمریکا از جمله پنبه، مالیات بر واردات وضع کند.
به بیان دیگر، هنگامی که هم عرضه و هم تقاضا از جانب آسیا باشد، آسیایی ها می توانند بیشتر به خودشان تکیه کنند. همچنین، به منظور جلوگیری از تاثیر هرگونه شوک تجاری بر منطقه، اقتصادهای آسیایی باید با هم متحد شده و در قالب و چارچوب مکانیزم های منطقه ای با یکدیگر همکاری کنند.
چین به عنوان بزرگ ترین اقتصاد آسیا، به منظور گسترش و پیشبرد روند تجارت در منطقه، سهم بسیار زیادی را به عهده دارد. در آخرین دور از مذاکرات همکاری جامع اقتصادی منطقه ای در اواخر ماه اوت، مذاکرات تکمیلی بر سر دو موضوع کلیدی یعنی تسهیل تجارت و تدارکات و تمهیدات دولتی، انجام شد.
بلوک بزرگ تجاری شامل «انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا» (آ سه آن) و شش کشور هم پیمان آن است و در سطح منطقه ای تحت حمایت چین قرار دارد.
در همین حال، «چین» و «آ سه آن» در تلاش هستند تا توافقنامه دوجانیه تجارت آزاد را به روز رسانی کرده و در بیست و یکمین نشست سران آسه آن و چین در ماه نوامبر، بیانیه مربوط به «چشم انداز همکاری های راهبردی 2030» را امضا کرده و مسیر جدیدی را برای همکاری با یکدیگر ایجاد کنند.
چین همچنین در تلاش برای گسترش همکاری های منطقه ای و مقابله با سیاست های حمایت اقتصادی و یکجانبه گرایی، تسریع بخشیدن به روند امضای توافقنامه تجارت آزاد میان چین، کره جنوبی و ژاپن را خواستار شده است.
مکانیزم های همکاری منطقه ای در نوسان کامل قرار دارند و نقش محوری و اساسی چین نیز نتیجه ظرفیت ها و توانایی های رو به رشد این کشور، اقتصاد قدرتمند، است.
توانایی های رو به رشد، یک اقتصاد قدرتمند، و مزایای زنجیره های صنعتی این کشور است.
همکاری منطقه ای ممکن است جنگ تجاری چین و آمریکا را پشت سر قرار دهد. چنین همکاری می تواند انگیزه فراوانی برای همگرایی بیشتر در منطقه بوجود آورد که برای مثال می توان به تعیین پول واحد اشاره کرد.
نتیجه نهایی نیز می تواند ایجاد الگوهای جدید امنیتی باشد.139/110
مترجم: زهره خزائی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ارزیابی از روابط جنجالی عربستان و امارات در جنگ یمن/ ابوظبی، ریاض را به جنگ با اخوان ال...