یک قدم تا خودکفایی تولید ماده اولیه دارو/ بیش از 97 درصد نیاز دارویی در کشور تولید می‌شود


اختراعی گفت: در حوزه بسته‌بندی صددرصد مستقل شده‌ایم و توانسته‌ایم 67 درصد ماده موثر موردنیاز کشور را تولید کنیم.

یک قدم تا خودکفایی تولید ماده اولیه دارو/  بیش از 97 درصد نیاز دارویی در کشور تولید می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در چهل و یکمین همایش ملی روز داروسازی ایران به رشد صنعت داروسازی پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این صنعت قبل از انقلاب اسلامی صددرصد وابسته به خارج بود. در آن دوران خارجی‌ها حتی اجازه نمی‌دادند داروساز ایرانی از ماده اولیه دارو اطلاعی پیدا کند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرح ژنریک وارد نظام دارویی شد و موفق شدیم در سال ۵۸ صنعت دارو را از نظام برده‌پروری و وابستگی نجات دهیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را تولید می‌کنیم، گفت: متأسفانه برخی از واردات دارو حمایت می‌کنند، اما تلاش کرده‌ایم تا به طور مستند اعلام کنیم که در حوزه ماده اولیه دارو خودکفا هستیم.

اختراعی با تأکید بر اینکه داروی ژنریک و برند، تفاوتی از نظر کیفیت ندارند، گفت: تمام سیستم‌های بین‌المللی این موضوع را تأیید می‌کنند و تاکنون یک مقاله چاپ نشده است که بین داروی برند و ژنریک از نظر کیفیت تفاوتی قائل شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی اظهار کرد: داروی برند در ۵ سال اول پس از ثبت به دلیل حق اختراع، دارو را با قیمت به فروش می‌رساند تا هزینه‌های سرسام‌آور ثبت دارو جبران شود.

او گفت: متأسفانه برخی بیماران اصرار دارند داروی برند خارجی را مصرف کنند؛ برای مثال دارویی مثل ASA که هنوز این دارو را با نام آسپرین می‌شناسند و حتی آن را تجویز می‌کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی با اشاره به سرانه مصرف دارو در ایران، بیان کرد: در سال، ۶۸ سرانه مصرف دارو، ۱۳.۶ دلار بود، اما امروز این رقم به ۶۲ دلار رسیده است که ناشی از تحولات رخ داده در نظام درمان کشور است؛ این شیوه رشد مطلوب نیست و نشان می‌دهد که در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته انحرافاتی در واردات و تجویز دارو‌های وارداتی رخ داده است.

اختراعی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ کارخانه فیلم پی‌وی‌سی داریم و در حوزه بسته‌بندی صددرصد مستقل شده‌ایم و توانسته‌ایم ۶۷ درصد ماده موثر مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

بیشتر بخوانید: ‌می‌توانیم هر داروی مورد نیازی را ظرف ٢ سال تولید کنیم/ مردم با پرونده الکترونیک سلامت دارو را از نزدیکترین داروخانه می‌گیرند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی تأکید کرد: تا خودکفایی در تولید ماده اولیه یک قدم بیشتر فاصله نداریم، اما دشمنان ما فکر می‌کنند که این توانایی در کشور وجود ندارد و به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست.

او ادامه داد: اکنون به همت تولیدکنندگان صنعت داروسازی در شرایط ایده‌آلی هستیم، اما داروخانه‌داران همچنان باید وقتی بیمار داروی برند خارجی می‌خواهد او را توجیه کنند که هیچ فرقی بین داروی خارجی و داخلی نیست.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی بیان کرد: البته منظور ما داروی بیماران صعل‌العلاج نیست بلکه درمورد دارو‌های عمومی است که کنترل کیفی آن بسیار آسان است. با پیشرفت‌هایی که در کنترل آزمایشگاهی کیفیت دارو داشته‌ایم، نظارت بر کیفیت دارو کار دشواری نیست.

کیفیت دارو‌های ژنریک، مشابه نمونه خارجی

اختراعی افزود: دارو؛ لباس و خودرو نیست که بتوان تفاوتی در کیفیت نمونه خارجی و داخلی آن قائل شد و به همین دلیل دارو‌های ژنریک کیفیتی مشابه نمونه خارجی دارند و اگر اینطور نباشد، باید سازمان غذاودارو را بازخواست کرد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی با اشاره به صادرات ماده اولیه ایرانی به برخی کشور‌های دنیا، گفت: داروخانه‌داران نباید اقتصاد خود را درگیر تبلیغات خارجی‌ها کنند، چراکه بزرگ‌ترین ضرر فروش دارو‌های وارداتی، فرهنگ مصرف داروی خارجی است.

او یادآوری کرد: بیش از ۱۲۰ کارخانه فعال تولید دارو ۵۵ کارخانه تولید ماده موثر دارویی داریم، به طوریکه در منطقه چنین امکاناتی از نظر تجهیزات صنعت داروسازی وجود ندارد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خانه تئاتر عمل‌گرا نیست