مسکو: اوکراین با ایده میانجیگری مخالف است


مسکو: اوکراین با ایده میانجیگری مخالف است

یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که اوکراین از هرگونه میانجیگری برای حل بحران جنگ اوکراین امتناع می‌ورزد.

مسکو: اوکراین با ایده میانجیگری مخالف است

به گزارش راهبرد معاصر، «الکسی پولیشچوک» رئیس دپارتمان دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که اوکراین تمامی ایده‌های میانجیگری را رد می‌کند زیرا بر اولتیماتوم‌هایی که در فرمول صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای روسیه در نظر گرفته شده است، متمرکزند.

این دیپلمات روس با اشاره به این موارد ادامه داد که مسکو به گفت‌وگو با شرکای خود از چین، برزیل و آفریقا که «پیشنهادات سازنده‌ و اساسی دارند» در زمینه چشم‌اندازهای راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های اوکراین ادامه خواهد داد.

«آندره یرماک» رئیس دفتر زلنسکی پیش‌تر نشست مشاوران سران دولت در عربستان سعودی برای بحث درباره «فرمول صلح» اوکراین را تأیید کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نکات کلیدی این فرمول با نمایندگان بیش از ۵۰ کشور به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده است.

وی تصریح کرد که عربستان سعودی در ماه آینده میلادی (آگوست)، میزبان یک نشست بین‌المللی با محور برقراری صلح در اوکراین خواهد بود.

پیش از آن،‌ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، از میزبانی ریاض برای نشست بین‌المللی با محور صلح در اوکراین خبر داده بود و قرار است نمایندگانی از ۳۰ کشور از جمله هند و برزیل در نشست دو روزه پنجم آگوست (۱۴ مرداد ماه) در جده شرکت کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این نشست بدون حضور نمایندگانی از روسیه برگزار می شود و کی‌یف در صدد است که حمایت جامعه بین‌الملل را به نفع خود جلب کند.

زلنسکی در دوران زمامداری خود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را در مقابل روسیه از دست داده است و هم‌اکنون اصرار دارد که صلح تنها با تأمین تمامیت ارضی این کشور و خروج کامل نیروهای روسی ممکن است. از طرف دیگر، سعی دارد با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کند.

کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روسیه هشدار داد/شهروندان به این کشورها سفر نکنند