کمبود عرضه کارت‌های گرافیک RTX 40 در بازار؛ منتظر افزایش قیمت‌ها باشید!


کمبود عرضه کارت‌های گرافیک RTX 40 در بازار؛ منتظر افزایش قیمت‌ها باشید!

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت بازار کارت گرافیک انویدیا در بازار چین حاکی از آن است که معادله عرضه و تقاضا شدیداً بر هم خورده و باید در انتظار افزایش قیمت سری RTX 40 باشیم. به گفته تحلیلگران اولین قربانی GeForce RTX 4060 Ti است که بیشترین تقاضا...

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت بازار کارت گرافیک انویدیا در بازار چین حاکی از آن است که معادله عرضه و تقاضا شدیداً بر هم خورده و باید در انتظار افزایش قیمت سری RTX 40 باشیم. به گفته تحلیلگران اولین قربانی GeForce RTX 4060 Ti است که بیشترین تقاضا بین گیمرها را دارد.

به نظر می‌رسد که تقاضا برای کارت‌های گرافیکی میان‌رده انویدیا به ویژه RTX 4060 Ti به شدت افزایش یافته و هم‌زمان شاهد رخداد مشکلاتی در زنجیره تأمین هستیم. بر همین اساس، تحلیلگران دنیای سخت‌افزار پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده نزدیک کمبود موجود در بازار آغاز شده و باید در انتظار حدود 10 درصد افزایش قیمت باشیم.

کمبود عرضه کارت‌های گرافیک RTX 40 در بازار؛ منتظر افزایش قیمت‌ها باشید!

دلیل شکل‌گیری این وضعیت نیز به گفته پژوهشگران کاملاً واضح است. اولین مورد به محبوبیت GeForce RTX 4060 Ti بین گیمرها مربوط می‌شود، چرا که این کارت گرافیک به عنوان یک GPU رده متوسط در بازار عرضه شده و علی‌رغم برچسب قیمت معقول، عملکردی بسیار خوبی در بازی‌ها و عناوین جدید ارائه می‌کند.

به گزارش Wccftech، همین مسئله باعث شده تا در بازارهای مختلف به ویژه چین تقاضا برای این کارت گرافیک به شدت افزایش یابد.

کمبود عرضه کارت‌های گرافیک RTX 40 در بازار؛ منتظر افزایش قیمت‌ها باشید!

همه‌چیز به مسیر افزایش قیمت RTX 40 ختم می‌شود

در کنار این محبوبیت شاهد عرضه محدود کارت گرافیک در بازار آسیا هستیم و محموله‌های AIBها (شرکای تجاری انویدیا) اخیراً به 50 دستگاه محدود شده‌اند. این محدودیت نیز یکی دیگر از عوامل برهم خوردن معادله عرضه و تقاضا توصیف شده و می‌تواند به افزایش چند پله‌ای قیمت‌ها در بازار به ویژه بازار چین منجر شود.

کمبود عرضه کارت‌های گرافیک RTX 40 در بازار؛ منتظر افزایش قیمت‌ها باشید!

متأسفانه این روند هم اکنون آغاز شده و شرکت‌های بزرگی همچون MSI و Asus از ماه گذشته فرایند افزایش تدریجی قیمت‌ها را شروع کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که فعلاً برنامه‌ای برای توقف این روند سعودی داشته باشند. بر همین اساس، اگر به دنبال خرید یک کارت گرافیک میان‌رده هستید، پیش از افزایش رسمی قیمت‌ها باید خرید خود را انجام داده یا برای شکل‌گیری تعادل در بازار (که زمان آن نامشخص است) صبر کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- منتظر افزایش قیمت کارت‌های گرافیک سری RTX 30 و RTX 40 انویدیا باشید!
- چرا قیمت کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا صعودی شد؟

البته این وضعیت بدان معنا نیست که تمام بازارهای جهانی دچار افزایش قیمت شده‌اند. به عنوان مثال، قیمت کارت گرافیک طی ماه‌های گذشته در بازار آمریکا و اروپا چند مرتبه کاهش یافته و حتی می‌تواند بالا رده‌های انویدیا را با هزینه‌ای کم‌تر از MSRP تهیه کرد. با این وجود، همبستگی تقریبی بازار ایران و چین و همچنین استقرار اغلب تولیدکنندگان بزرگ در این کشور، در نهایت باعث شکل‌گیری یک روند جهانی یا حداقل تاثیرگذاری بر روی آن‌ها خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هوش مصنوعی دیپ‌مایند نحوه تعامل مولکول‌های حیات را پیش‌بینی می‌کند