ابعاد سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه


ابعاد سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان تحولات منطقه‌ای پس از عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: شاهد تحرکات دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران هستیم. بخشی از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه را می‌توان به فروکش کردن بحران امنیتی و نظامی در منطقه و بخش دیگری را برای فشار تحریم نفتی به ایران دانست.

ابعاد سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد، هواپیمای مخصوص رئیس موساد شنبه شب و تنها دو روز مانده به سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی، در ریاض به زمین نشست.


رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند، این پرواز در راستای تلاش‌ها برای عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض انجام شده است. بلینکن قرار است روز یکشنبه در نشست اقتصادی عربستان شرکت کند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست اقتصادی به میزبانی عربستان با تمرکز جدی بر جنگ غزه برگزار می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینکه آمریکایی ها به خوبی به این موضوع واقف اند بدون برخورد ریشه ای با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه بحران فلسطین حل نمی شود


مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مهم ترین اهداف سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان ناظر بر موضوعات سیاسی و امنیتی منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: سفر بلینکن به منطقه و عربستان در ارتباط با تحولات و تحرکاتی است که در هفت ماه گذشته براثر حملات رژیم صهیونیستی درغزه ایجاد شد.


وی افزود: پس از عملیات تنبیهی به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق شاهد تغییر روند تحولات منطقه ای هستیم، زیرا حمله ایران به مواضعی در رژیم صهیونیستی موضوعات مرتبط با جنگ غزه و زیاده خواهی های این رژیم را تحت تأثیر قرار داده است؛ به همین دلیل شاهد جدیت هرچه بیشتر دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی برای افزایش امنیت در غرب آسیا با هدف حفاظت هرچه بیشتر از این رژیم در برابر ایران و محور مقاومت هستیم.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اینکه تحولات و حمایت های مد نظر آمریکا تا چه حد امکان پذیر یا غیرممکن است، فعلاً موضوع بحث نیست، اما نکته حائز اهمیت اینکه آمریکایی ها به خوبی به این موضوع واقف اند بدون برخورد ریشه ای با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه بحران فلسطین حل نمی شود.


مکی گفت: در نگاه کلان، آمریکا به دنبال این است با تأکید بر تشکیل نشدن دولت فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی، علاوه بر ارائه راهبردهایی برای عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با دولت های عربی، به زعم خود زمینه های لازم را برای افزایش ثبات وامنیت به نفع رژیم صهیونیستی ایجاد کند؛ زیرا آمریکا در مخالفت با پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطینی نشان داد بیشتر جنبه تاکتیکی کار را مد نظر دارد.


وی تصریح کرد: آمریکا مایل است در این زمینه همچنان به نفع خود و رژیم صهیونیستی از دولت های عربی امتیازاتی کسب و متعاقب تحقق این خواسته، رژیم صهیونیستی را به برخورد محتاطانه تر با ساکنان غزه و جنبش حماس ترغیب کند و سپس به موضوع آتش بس در نوارغزه بپردازد.


تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره احتمال تلاش آمریکا برای اعمال فشارهای تحریمی بیشتر علیه ایران به ویژه در موضوع تحریم نفتی یادآور شد: رویکرد آمریکا پس از 14 آوریل در راستای انزوای بیشتر ایران در موضوعات اقتصادی بوده است. کنگره آمریکا حتی دولت های اروپایی را نیز به اعمال تحریم های مختلف در دوره های زمانی گذشته فراخوانده و خواستار اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی بر ایران هستند. پیش تر آمریکا بعد از تحریم روسیه تلاش کرد با ترغیب عربستان به افزایش تولید نفت مانع افزایش قیمت جهانی نفت و تحریم بیشتر ایران و روسیه شود.


مکی بیان داشت: با وجود تلاش های آمریکا برای اعمال فشار بر ایران با ابزار تحریم نفتی شاهد بودیم به دلیل اینکه عربستان روابط قابل توجهی با روسیه دارد و همواره بر آن است در ارتباط خود با آمریکا، اروپا و روسیه موازنه ایجاد کند، سعودی ها زیر بار خواسته آمریکا نرفتند و در زمینه تولید بیشتر نفت به آمریکا و دولت بایدن پاسخ مثبت ندادند.

پیش تر آمریکا بعد از تحریم روسیه تلاش کرد با ترغیب عربستان به افزایش تولید نفت مانع افزایش قیمت جهانی نفت و تحریم بیشتر ایران و روسیه شود


کارشناس مسائل بین الملل با بیان برخی چالش های پیش روی دولت بایدن گفت: با توجه به اینکه 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و آمریکایی ها به شدت به افزایش قیمت نفت و بنزین حساس هستند، دولت بایدن به خوبی می داند در این مدت نباید سیاستی در پیش بگیرد که به افزایش قیمت منتهی شود.


مکی درباره تحریم نفتی ایران و اهداف بلینکن از سفر به منطقه عنوان کرد: بخشی از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه را می توان به فروکش کردن بحران امنیتی و نظامی در منطقه و بخش دیگری را برای فشار تحریم نفتی به ایران دانست.


وی افزود: در صورتی که عربستان تولید بیشتر نفت را بپذیرد، سناریو شکل دیگری به خود می گیرد و در صورتی که عربستان تولید کنونی نفت را حفظ کند، شکل دیگری از وقایع در انتظار منطقه خواهد بود. بنابراین باید منتظر اخباری باشیم که بعد از سفر بلینکن به منطقه منتشر می شود، اما در نهایت ایران مشتریان خود را دارد و فشار تحریم نفت آمریکا نمی تواند آنچنان معادلات فنی منطقه را که به نفع ایران و محور مقاومت است، تغییر دهد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...