چرا ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد؟


چرا ترکیه روابط تجاری  خود را با اسرائیل قطع کرد؟

اما اینکه چرا اردوغان رابطه تجاری خود را با اسرائیل در بحبوحه بحران اقتصادی اش، قطع کرد، سوالی است که پاسخ آن به چند ماه پیش و انتخابات محلی باز می گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ترکیه اعلام کرد تا زمانی که «آتش بس دائمی» در غزه برقرار نشود، تجارت با اسرائیل را از سر نخواهد گرفت.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که تعدادی از کشورها روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کردند.

ترکیه گفته است تا زمانی که کمک های بشر دوستانه وارد غزه نشود و یک آتش بس دائمی منعقد نگردد به شکل همه جانبه رابطه تجاری خود را قطع خواهد کرد.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل، ترکیه رقمی در حدود 5.4 میلیارد دلار صادرات به اسرائیل در سال گذشته داشته است و از مازاد تجاری 1.64 میلیارد دلاری بهره می برد.

اما اینکه چرا اردوغان رابطه تجاری خود را با اسرائیل در بحبوحه بحران اقتصادی اش، قطع کرد، سوالی است که پاسخ آن به چند ماه پیش و انتخابات محلی باز می گردد؟

اردوغان در انتخابات محلی گذشته بخشی از آرای خود را در سبد حزب «ینیدن رفاه» دید.

حزب ینیدن رفاه یا رفاه جدید، با انتقاد از اردوغان به دلیل رابطه با اسرائیل راه خود را از رئیس جمهور ترکیه در انتخابات محلی جدا کرد و توانست رای 6 درصدی در انتخابات محلی به دست آورد.

ریزش بخشی از آرای اسلام گرایان موجب شد تا حزب عدالت و توسعه در انتخابات شکست بخورد و مهمترین شهرها به دست سکولارها بیفتد.

هر چند عامل اقتصادی و تورم 70 درصدی را در این ریزش آرا نباید نادیده گرفت اما پایگاه سنتی اردوغان تا پیش از انتخابات محلی نشان داده بود که بی توجه به مشکلات اقتصادی به او رای می دهند.

به همین منظور اردوغان تحت فشار پایگاه مذهبی خود مجبور شد تا به طور رسمی قطع ارتباط تجاری اش را با اسرائیل اعلام کند

منبع : دنیای اقتصاد
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان