مواجه شدن دریاچه ارومیه با پدیده دریاچه سالی / آغاز مدیریت هوشمند آبی برای باغات کشاورزی اطراف دریاچه


مواجه شدن دریاچه ارومیه با پدیده  دریاچه سالی  / آغاز مدیریت هوشمند آبی برای باغات کشاورزی اطراف دریاچه

به گزارش خبرگزاری اجتماعی رکنا، تجمع لایه های رسوب در برخی از نقاط دریاچه باعث شده تا آب در آن نفوذ نکند و مثل آینه بر سطح آن بماند و با در معرض آفتاب قرار گرفتن تبخیر...

به گزارش خبرگزاری اجتماعی رکنا، تجمع لایه های رسوب در برخی از نقاط دریاچه باعث شده تا آب در آن نفوذ نکند و مثل آینه بر سطح آن بماند و با در معرض آفتاب قرار گرفتن تبخیر شود.

نگرانی فعالان محیط زیست از این است که حقایق دریاچه ارومیه به این سادگی نیست که می بینید.کشاورزان با موتور پمپاژی قوی در حال برداشت هستند تا با آبیاری باغات خود سیب تولید کنند و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نسبت به این اقداما برخوردی ندارند .

دریاچه ارومیه در حالت پرشدگی 24 میلیاردآب و سالانه 2 میلیارد مترمکعب تبخیر دارد. ولی درحال حاضر دو و نیم میلیارد متر مکعب آب دارد که بر اثر تبخیر در فصول گرم نهایتا 500هزار لیتر آب آن باقی می ماند. علاوه بر اینکه در این شرایط برداشت اّب برای کشاورزی همچنان از دریاچه انجام می شود.

براساس گزارش های رسیده، از زمانی که بارش ها باعث آبگیری دریاچه شده باغات سیب اطراف دریاچه با پمپاژ آب از بستر دریاچه باغات خود را آبیاری می کنند.

لازم به یاد آوری است که ستاد احیای دریاچه ارومیه در دوره مدیریت کلانتری رئیس وقت سازمان محیط زیست تشکیل شده است.در این راستا دو دسته اقدامات سازه ای صورت گرفت که مسئولیتش با وزارت نیرو بود .دسته اول اقدامات سخت افزاری مانند احداث سد چپرآباد و تونل انتقال آب کانی سیب، انتقال پساب شهرهای ازومیه و تبریز و دسته دوم اقدامات نرم افزاری مانند طرح نکاشت و بهکاشت و مدیریت چاههای کشاورزی بود .

بهره برداری از سدچپرآباد تا چند هفته آینده

در ادامه بررسی ها طرح های سخت افزاری،طرح کانی سیب بهره برداری شده و سد چپر آباد هم به اتمام رسیده و در یکی دو هفته اخیر بهره برداری می شود.

اما نکته موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه ضعف در مدیریت منابع آب زیر زمینی و عدم اجرای درست طرح به کاشت و مدیریت آب باغات است. هیچ اقدامی موثری در این راستا انجام نشده است و همتی بر اجرای آنها نیست.

طرح تعادل بخشی در سفره های آب زیر زمینی از دیگرطرح هایی است که بی توجهی های زیادی نسبت به آن شده و همچنان مغفول مانده است.

آغاز مدیریت هوشمند آبی برای باغات کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه

اما شاید یکی از بهترین طرح هایی که در راستای مدیریت آبی در حوزه دریاچه ارومیه انجام می شود، اجرای طرح «مدیریت هوشمند» است که از اوایل اردیبهشت ماه کلید خورده و باغات کشاورزی ارومیه هم شامل اجرای ین طرح می شود.

این طرح در راستای برقراری عدالت در میان کشاورزان اجرا می شود.در این طرح موتور برق کشاورزانی که بیشتر از حد مجاز آب برداشت می کنند قطع می شود.

فاجعه دریاچه سالی برای دریاچه ارومیه

با توجه به اینکه امسال بارش های حوزه دریاچه ارومیه فرانرمال بوده و در 20 سال اخیر بی نظیر بوده و باعث شده دریاچه آبگیری شود. آنچه امروز دریاچه ارومیه با آن رو به روست فاجعه « دریاچه سالی » بودن است. یعنی در ترسالی آب دارد و در خشک سالی که ممکن است چندین سال طول بکشد خشک می شود.


مواجه شدن دریاچه ارومیه با پدیده "دریاچه سالی" / آغاز مدیریت هوشمند آبی برای باغات کشاورزی اطراف دریاچه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در پی شهادت ابراهیم رئیسی؛ اداره دولت بر عهده کیست؟