جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرخطر بازار گاز را پیگیری کند


جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرخطر بازار گاز را پیگیری کند

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه جوسازی‌ها درباره مصرف جهانی گاز، در حوزه بین‌الملل سبب افت شدید سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی می‌شود، گفت: این رویکرد بسیار پرخطر سبب از دست‌دادن فرصت‌های تازه و کاهش اشتغال در صنایع نفت و گاز می‌شود و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) باید این موضوع‌ها را پیگیری کند.

جی‌ئی‌سی‌اف باید رویکردهای پرخطر بازار گاز را پیگیری کند

به گزارش ایران اکونومیست از وزارت نفت، احمد اسدزاده معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در نشست مشترک با محمد حامل دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، ادامه داد: ایران به‌عنوان یکی از موسسان این مجمع، نقشی کلیدی در برنامه‌ریزی‌های آینده بازار گاز دارد؛ از این‌ رو دور تازه‌ای از همکاری‌ها را در بازار گاز و صنایع مرتبط طراحی می‌کند.

وی با اشاره به سابقه و تجربه‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز از گذشته تاکنون افزود: این مجموعه باید به سمت اقدام‌هایی عملی، عینی و اثرگذار در بازار گاز گام بردارد و کشورهای عضو باید در مسیر قیمت‌گذاری، ایجاد سکو و تقویت لجستیک و شیوه‌های حمل‌ونقل حرکت کنند و برای شکل‌گیری یک قطب گام بردارند. این مسیری است که جی‌ئی‌سی‌اف را در مسیر بلوغ و اثرگذاری قرار می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه جی‌ئی‌سی‌اف در این سال‌ها مطالعات مناسبی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بازار گاز داشته است و ایران هم سعی می‌کند نقشی اساسی در این حوزه داشته باشد، گفت: پژوهشگاه به‌عنوان نمونه برجسته‌ای از یک مرکز پژوهشی در حوزه نفت و گاز مطرح است و اعضا و دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف هم در بازدید از پژوهشگاه تصریح کردند این توانمندی در دورانی که ایران تحریم بوده است، شگفت‌انگیز است. به نظر ما هم این توانمندی جز لطف خدا و اعتماد به مسیر پیشرو نیست.

اسدزاده با تاکید بر اینکه ایران برای مشارکت در پروژه‌های مختلف اعضای جی‌ئی‌سی‌اف آمادگی دارد، افزود: این بازدید و نشست‌های مشترک دبیرکل می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های مشترک ایران با این مجمع و استفاده از ظرفیت‌های گسترده ایران باشد. پژوهشگاه می‌تواند نقش مؤثری در شبکه پژوهشی جی‌ئی‌سی‌اف داشته باشد و کشورهای دیگر می‌توانند از این قابلیت‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برآوردها نشان‌دهنده افزایش تقاضای گاز و مشتقات آن در بازار است، ادامه داد: مساله گذار انرژی که چند سالی است هم‌زمان با مساله اقلیم و محیط‌زیست مطرح می‌شود، متأسفانه به دست نااهلان افتاده است و بعضی از کشورها از این موضوع‌ها سوءاستفاده‌های خاص می‌کنند. آمارها و گزارش‌هایی که از سوی برخی مؤسسه‌های بین‌المللی مطرح می‌شوند، مخرب و اشتباه هستند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به‌سرعت رشد تقاضای انرژی در بازارهای جهانی، افزود: با اینکه سال‌هاست روی انرژی‌های جایگزین کار می‌شود، اما قدرت جایگزینی با گاز را ندارند و این جوسازی‌ها در حوزه بین‌الملل سبب افت شدید سرمایه‌گذاری در بازارهای بین‌المللی می‌شود. این رویکرد بسیار خطرناک موجب ازدست‌دادن فرصت‌های تازه و کاهش اشتغال در صنایع نفت و گاز می‌شود.

اسدزاده خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای همین مؤسسات بین‌المللی، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲ میلیون شغل موجود در بازارهای نفت و گاز از بین می‌رود و از آن طرف تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاری تازه در حوزه تجدیدپذیرها آن‌طور که باید موفق نبوده است و هنوز کشورها نمی‌توانند وابستگی به سوخت‌های فسیلی را قطع کنند. با همه هیاهویی که کشورهای غربی درباره گازهای گلخانه‌ای از سال ۱۹۹۰ به راه انداختند، تا امروز ۵۴درصد به میزان انتشار آنها افزوده شده است.

وی گفت: به‌عنوان نماینده ایران در این مجمع می‌گویم باید درباره این رویکردها و گزارش‌های اشتباه و مخرب فکری کرد تا تصمیمی مشترک گرفته شود.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه ایران و صنعت نفت آن همواره پیشتاز پروژه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای بوده و تاکنون گام‌های بزرگی در این مسیر برداشته شده است، افزود: همان‌طور که وزیر نفت اعلام کرد، بیش از ۵ میلیارد دلار در پروژه‌های گازهای مشعل هزینه شده است و این روند ادامه دارد.

اسدزاده گفت: خواسته ما این است که در اجلاس پیش رو که در تهران برگزار می‌شود، این موضوع‌ها مطرح و به‌ طور جدی پیگیری شوند. به‌ویژه باتوجه‌به اینکه در آستانه برگزاری کاپ ۲۹ هستیم، لازم است در نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که پیش از آن برگزار می‌شود، کشورها در این موضوع‌ها به طور کامل همگرا شوند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصویری جدید از محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌ دولت و همراهان+ عکس