فروش تراشه‌های کوالکام و اینتل به شرکت هواوی ممنوع اعلام شد!


فروش تراشه‌های کوالکام و اینتل به شرکت هواوی ممنوع اعلام شد!توسط امیرکیوان گوهری / اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ / 2 دقیقه برای مطالعه بر اساس گزارش جدید روز گذشته خبرگزاری رویترز ظاهرا دولت آمریکا...

فروش تراشه‌های کوالکام و اینتل به شرکت هواوی ممنوع اعلام شد!
فروش تراشه‌های کوالکام و اینتل به شرکت هواوی ممنوع اعلام شد!
توسط / / 2 دقیقه برای مطالعه

بر اساس گزارش جدید روز گذشته خبرگزاری رویترز ظاهرا دولت آمریکا مجوز شرکت‌های کوالکام و اینتل برای فروش تراشه به هواوی را لغو کرده است. این در حالیست که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده با صدور بیانیه‌ای از لغو برخی مجوزهای خاص برای صادرات محصول به هواوی خبر داده و در این میان به هیچ نام خاصی اشاره نکرده است.

با این‌حال چنان‌چه گزارش روز گذشته دقیق باشد؛ در این‌صورت به احتمال زیاد بدان معناست که هواوی در آینده قادر به استفاده از تراشه‌های اینتل و کوالکام نخواهد بود. چنین پدیده‌ای اساسا ناتوانی برند چینی در تولید لپ‌تاپ را تضمین می‌کند؛ مگر آنکه هواوی راهکار ویژه‌ای که جزئیات مربوط به آن هنوز فاش نشده است را در اختیار داشته باشد.

لغو مجوزها ظاهرا بلافاصله اجرایی خواهد شد. چنین پدیده‌ای اساسا موجب طرح این پرسش می‌شود که هواوی قادر به فروش چه تعداد لپ‌تاپ میت بوک ایکس پرو خواهد بود. این محصول اخیرا معرفی شده و میزان تولید آن به تعداد تراشه‌های اینتلی موجود بستگی دارد (اینتل از این پس تراشه‌های بیش‌تری را در اختیار هواوی قرار نمی‌دهد).

شرکت‌های کوالکام، اینتل و هواوی هنوز در این رابطه هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده‌اند. اما چنین روایتی در حال گسترش بوده و اوضاع کنونی احتمالا طی چند ساعت یا چند روز آینده دستخوش تغییر خواهد شد.

وزارت خارجه چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: “چین با گسترش حساسیت بیش از حد نسبت به مقوله امنیت ملی و سوء استفاده از کنترل‌های صادراتی برای سرکوب بدون توجیه شرکت‌های چینی قاطعانه مخالف است.”

فروش تراشه‌های کوالکام و اینتل به شرکت هواوی ممنوع اعلام شد!

هواوی میت بوک ایکس پرو 2024

مشکلات هواوی پیش‌تر در سال 2019 آغاز شد. در آن زمان این شرکت چینی با قرار گرفتن در لیست سیاه ایالات‌متحده با محدودیت‌های تجاری گوناگون مواجه شد. مقامات آمریکایی در توجیه این اقدام به نگرانی خود درباره جاسوسی از مردم آمریکا اشاره کردند.

به‌دنبال این اقدام، شرکت‌های تامین‌کننده طرف قرارداد با هواوی مجبور شدند تا پیش از صادرات تولیدات خود، مجوزهای خاص و ظاهرا دشواری را دریافت نمایند. بر اساس گزارش‌ها اکنون چنین مجوزهایی برای شرکت‌های کوالکام و اینتل لغو شده است.

این دو شرکت در سال 2020 مجوزهای مربوطه را دریافت کردند؛ اما کوالکام تنها مجاز به فروش تراشه‌های 4G قدیمی‌تر خود به هواوی بود. با این‌حال هواوی بابت مجوز استفاده از فناوری 5G در محصولات خود هنوز به کوالکام هزینه پرداخت می‌کند. این هزینه در قالب قراردادی پرداخت می‌شود که اعتبار آن در سال مالی 2025 کوالکام به پایان می‌رسد.

هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم جدید دولت آمریکا بر توسعه آخرین تراشه‌های کایرین هواوی که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است نیز تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

با این حرکات ورزشی از شر کمر درد خلاص شوید