معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی


معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی

آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر عربی با عنوان «طوفان القوافی» با تجلیل از برگزیدگان در بصره عراق به کار خود پایان داد.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی

به گزارش ایران اکونومیست، آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر عربی با عنوان «طوفان القوافی» با حضور شیخ رعد الباهی رئیس مرکز جنوب الثقافی، علی عابدی سرکنسول ایران در بصره، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و میلاد عرفان پور رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و علی داوودی شاعر و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه بصره برگزار شد.

رئیس مرکز جنوب الثقافی در این آیین با ارایه گزارشی از جشنواره «طوفان القوافی» اظهارداشت: ۲۴۰ شعر از سوی ۱۵۱ شاعر از ۱۷ کشور همچون عراق، ایران، عربستان سعودی، لبنان، عمان، مصر، مغرب، لیبی، نیجریه و استرالیا به این جشنواره ارسال شد.

وی با بیان آیات «وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة...» و آیه «قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ...» و شرح آنها مبنی بر آمادگی برای مواجهه با دشمن و اذن قتال و جنگ از سوی خداوند گفت: امروز دشمن در رژیم صهیونیستی متمثل شده است که حملاتش را بر ضد غزه مقاوم ادامه می‌دهد.

شیخ رعد الباهلی با اشاره به حمایت‌های آزادی‌خواهان جهان از مردم غزه افزود: آزادی‌خواهان جهان برخی در میدان جنگ و برخی در دیگر میدان‌ها از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کنند؛ برخی از آنان با گلوهای صادق و برخی با تحریم تولیدات و کالاهای صهیونیستی به داد مردم غزه رسیده‌اند.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی

وی با تاکید بر مساله حمایت از مستضعفان در اسلام، تاکید کرد: هر کس به داد مستضعفان جهان نرسد خیانت کرده و دچار بیچارگی و خذلان می‌شود لذا آنچه که امروز در جهان می‌بینیم حرکات دینی، شرعی و اخلاقی است.

رئیس مرکز فرهنگی جنوب در بصره با اشاره به برگزاری جشنواره شعر «طوفان القوافی» افزود: این اشعاری که به جشنواره ارسال شده در راستای همان آیه ۶۹ سوره انفال و آماده شدن برای نبرد و مواجهه با دشمن در میدان جنگ است.

در ادامه این مراسم شاعر بصراوی محمد الاعاجیبی به شعر خوانی پرداخت که مورد استقبال شدید حضار قرار گرفت.

پس از آن ثامر الوندی رئیس هیات داوران جشنواره «طوفان القوافی» بیانیه داوران این جشنواره را خواند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه شعر در طول تاریخ یار مظلومان و مدافع آنان بوده آمده است: امروز و به طریقی دیگر و در موضوعی که جهانیان را از نظر معنوی به هم وصل کرده است با کلمه و شعر به یاری برادران‌مان در فلسطین شتافته‌ایم.

در این بیانیه آمده است: امروز در بصره گرد هم آمده‌ایم تا جنایت قرن را با ندای شعر و ادب ثبت کنیم همانگونه که شاعران در طول قرن ها چنین کرده‌اند.

در بیانیه هیات داوران با اشاره به فرآیند داوری بر ضرورت نشر ارزش‌ها و تولیدات شجاعانه برای محور مقاومت تاکید شده است.

در ادامه برگزارکنندگان جشنواره از داوران این جشنواره اساتید؛ ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان تجلیل کردند.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی

پس از آن سه برگزیده این جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعر شعبی معرفی شدند که در بخش شعر فصیح نفر اول؛ کریم الناصری از عراق بود و نفر اول در بخش شعر شعبی؛ عماد غراوی از ایران و استان خوزستان بود.

نفرات دوم و سوم در بخش شعر فصیح به ترتیب مجتبی التتان از بحرین و ممدوح علی سلیم از سوریه بودند و در بخش شعر شعبی نیز نفرات دوم و سوم به ترتیب اسامه خلیفه از یمن و محمد غزال الکثیری از تونس بودند.

همچنین در این مراسم از شعرای بصرافی محمد الاعاجیبی و رفعت الصافی و از هنرمند تجسمی خانم الموسوی تشکر و تقدیر به عمل آوردند.

حسن ختام این جشنواره قرائت اشعار برگزیده بود.

کریم الناصری چنین خواند:

«من فیضِ بسملةٍ أضواؤها تَتری /تبتلُّ مِلءَ یدَیَّ الآیةُ الکبری

وحیثُ تزدحِمُ الآفاقُ فی رِئتی/ أستلُّ بوصلتی أقتادُها عُمرا

عهدٌ لرَوضِ فلسطینَ التی احتَجَبَت/ سنستعیدُ قِیادَ الحقلِ مُخضَرَّا

لا بدَّ أن تَطَأَ الألوانُ وحشَتَنا/ صُبحاً یُعانِقُ فی ثغرِ المُنی البُشری»

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر عربی

بخشی از شعر عماد غراوی برگزیده شعر شعبی نیز چنین بود:

«یالکلّک قداسه وللأرض دمک فَرُض

انعم الله اعلیک

یا سُور الأرض

والله لو مامنطی نحرک

جیل ماظل یؤمن ابطاری العَرُض

وانتَ إجیت

تنتچی النخله اعلی متنک

والسواجی ذاگت بعینک زلال

حیل مترهی اعلی موتک

تدری باچر اسمک‌ ایخضّر رجال»

شاعر یمنی اسامه خلیفه ویدئویی از شعرخوانی خود ارسال کرده بود و شاعر سوری شعری را تقدیم به سیدحسن نصرالله کرده بود که در آن آمده بود:

«بألف من خصالک أو یزید / علی شفتی یزدحم القصید

تسابق بعضها بعضا حروفی / إلی اللقیا..ففی لقیاک عید

«وقال الأرز للیمون أبشر / ستزهر فی محبتنا العهود

رجال ألله إن هموا لأمر / یلین علی زنودهم الحدید

إذا -لبیک نصرالله -قالوا /تعانقت الشهادة والخلود»

افتتاحیه این جشنواره روز گذشته در بصره با حضور استاندار بصره و برخی شعرای بصراوی برگزار شد و پس از آن شعرای حاضر با حضور در کورنیش بصره در میان مردم اقدام به شعر خوانی در حمایت از غزه کردند.

به گزارش ایران اکونومیست، فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی شعر عربی «طوفان القوافی» در راستای پاسداشت مقاومت مردم فلسطین در موضوعات و محورهای شهدای مقاومت، قهرمانان نبرد طوفان الاقصی، بازندگان، میدان نبرد و روایت عکس و در همه قالب های شعر عربی فصیح و عامیانه اسفندماه سال گذشته با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق منتشر شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا در صحنه خواستگاری بهرام افشاری همه خندیدند؟