مقایسه تسلا مدل 3 با پنج رقیب اصلی، از بی‌ام‌و و هیوندای تا بی‌وای‌دی و پولستار


مقایسه تسلا مدل 3 با پنج رقیب اصلی، از بی‌ام‌و و هیوندای تا بی‌وای‌دی و پولستار

خریداران در بازار پررونق سدان‌های الکتریکی گزینه‌های زیادی پیش رو دارند اما از بین این شش ماشین کدام‌یک بهتر خواهد بود؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: مقام اول تسلا مدل ۳مقام دوم ب‌ام‌و i4مقام سوم فولکس‌واگن ID.7مقام چهارم پولستار ۲مقام پنجم هیوندای...

خریداران در بازار پررونق سدان‌های الکتریکی گزینه‌های زیادی پیش رو دارند اما از بین این شش ماشین کدام‌یک بهتر خواهد بود؟

چشم‌انداز بازار خودروهای ناوگانی و شرکتی طی دو دههٔ گذشته بسیار تغییر کرده که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن فراگیری خودروهای الکتریکی است. در حال حاضر، شرکت‌هایی که برای ناوگان خود به دنبال یک سدان سنتی هستند، دیگر فورد یا اوپل را به‌عنوان گزینه‌های اصلی در مقابل خود نمی‌بینند و باید سراغ تسلا یا ب‌ام‌و بروند. سدان‌هایی مثل مدل ۳ و i4 جزء بهترین خودروهای الکتریکی بازار و گزینه‌های اصلی برای کاربران خودروهای شرکتی هستند. آخرین باری که این دو رقیب در برابر هم قرار گرفتند، ب‌ام‌و برتری داشت اما تسلا به‌تازگی نسخهٔ بروز شدهٔ مدل ۳ را به بازار فرستاده است. آیا این برای تغییر شرایط کافی است؟

تسلا و ب‌ام‌و اما تنها سدان‌های الکتریکی بازار نیستند زیرا اخیراً موجی از مدل‌های جدید وارد نمایندگی‌های فروش شده است. موضوع مهم حضور برند چینی بی‌وای‌دی در بازار اروپا است. این شرکت به‌سرعت طیف گسترده‌ای از خودروهای توانمند را با قیمتی رقابتی در اروپا معرفی کرده و با سدان سیل به دنبال رقابت با i4 و مدل ۳ است. علاوه بر این، فولکس‌واگن هم با ID.7 وارد این بخش شده است که به نظر می‌رسد قانع‌کننده‌ترین خودروی الکتریکی این برند باشد. در مقابل این تازه‌واردان، خودروی دیگری بنام پولستار ۲ قرار دارد که اخیراً مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است درحالی‌که هیوندای هم آیونیک ۶ را با ظاهر فضایی و پرفورمنس قدرتمند به بازار فرستاده است.

بنابراین، از بین این شش سدان الکتریکی کدام‌یک گزینهٔ بهتری چه برای خریداران شرکتی و چه خصوصی خواهد بود؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

مقام اول: تسلا مدل ۳

وقتی همهٔ جوانب را برای یک سدان الکتریکی در نظر بگیریم، تسلا مدل ۳ بهترین خودرو در کلاس خود محسوب می‌شود. در حال حاضر هیچ خودروی دیگری در پرفورمنس، کارایی و راحتی شارژ حتی نزدیک تسلا هم نیست و همهٔ این‌ها استفاده از مدل ۳ را آسان می‌کند و هزینه‌های نگهداری آن را کاهش می‌دهد. در نسخهٔ جدید مدل ۳ رانندگی، راحتی و کیفیت ساخت بهتر شده است و هرچند لذت‌بخش‌ترین رانندگی را ندارد اما مناسب و قابل‌قبول است. البته اگر چند دکمهٔ فیزیکی در کابین وجود داشت بد نبود.

مقام دوم: ب‌ام‌و i4

برای برخی، یک خودرو فراتر از اعداد و ارقام است و به ویژگی‌هایی بیشتر اهمیت می‌دهند که وقتی راهی جاده می‌شوند باعث نشستن لبخند رضایت روی لب‌هایشان شود. اگر از این دسته افراد هستید، پشت فرمان i4 بسیار خوشحال‌تر از تسلا خواهید بود. این بهترین خودروی الکتریکی برای رانندگی است و نه‌تنها با اختلاف چابک‌ترین هندلینگ را دارد بلکه از لحاظ راحتی سواری هم در کنار فولکس‌واگن ID.7 بهترین است. i4 همچنین یکی از کارآمدترین خودروهای این جمع است، هوشمندانه‌ترین کابین را دارد و بهترین تعادل را بین نمایشگر لمسی و کنترل‌های فیزیکی برقرار کرده است.

مقام سوم: فولکس‌واگن ID.7

ID.7 واقعاً همان چیزی است که از یک فولکس‌واگن الکتریکی انتظار می‌رود. این کامل‌ترین خودروی برقی محسوب می‌شود که فولکس‌واگن تاکنون ساخته است. ID.7 از لحاظ راحتی و کاربردی بودن قاطعانه در صدر کلاس خود قرار می‌گیرد درحالی‌که راندمان و پرفورمنس بالاتر از حد متوسط آن‌هم جذاب است. البته یکی دو مشکل ارگونومی در کل خانوادهٔ ID وجود دارد که هنوز ما را گیج می‌کند اما این مشکلات آن‌قدر بزرگ نیستند که دیگر نقاط قوت ID.7 را کمرنگ کنند.

مقام چهارم: پولستار ۲

هرچند رتبهٔ چهارم برای پولستار ۲ ناامیدکننده است اما این خودرو همچنان گزینهٔ بسیار جذابی محسوب می‌شود. این سدان سوئدی ظاهر جذاب و پرفورمنس خوبی دارد درحالی‌که کابین آن مکان دلپذیری خواهد بود. پولستار ۲ برای خریداران خصوصی گزینهٔ بسیار ارزشمندی به‌حساب می‌آید اما برند سوئدی باید تصمیم بگیرد که این خودرو می‌خواهد یک کروزر راحت باشد یا یک خودروی رانندهٔ جذاب زیرا در حال حاضر هیچ‌کدام از این دو نیست.

مقام پنجم: هیوندای آیونیک ۶

در جاده‌ها هیچ خودرویی شبیه به آیونیک ۶ نیست و همین موضوع برای جلب نظر برخی خریداران کافی خواهد بود. علاوه بر این، سدان هیوندای مملو از امکانات است و ما از راه‌حل هیوندای برای تنظیم سیستم احیای انرژی ترمزها هم خوشمان آمد اما آیونیک ۶ تجربهٔ رانندگی نرم و راحتی که برای رقابت با بهترین خودروهای این جمع نیاز است را ندارد. فضای سر محدود، صندوق بار کم‌عمق و راندمان ضعیف باعث شد این سدان کره‌ای نتواند جایگاهی بهتر از پنجم کسب کند.

مقام ششم: بی‌وای‌دی سیل

در حال حاضر، سیل هنوز حتی در حد هیوندای و پولستار هم نیست و بی‌وای‌دی برای رقابت در این سطح در چند زمینه به اصلاحاتی نیاز دارد. بااین‌حال، ما تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه، راحتی صندلی‌ها و سیستم صوتی سیل را تحسین می‌کنیم. سیل به‌عنوان اولین تلاش یک خودروساز در این بخش، خودروی چشمگیری محسوب می‌شود و با مقداری بهبود راندمان و تنظیم شاسی می‌تواند به یک رقیب واقعی تبدیل شود.

مقایسه مشخصات فنی

بی‌وای‌دی سیل فولکس ID.7 تسلا مدل ۳ ب‌ام‌و i4 پولستار ۲ آیونیک ۶
قوای محرکه دو موتوره تک موتوره دو موتوره تک موتوره تک موتوره دو موتوره
قدرت (اسب بخار) ۵۳۰ ۲۸۵ ۵۰۰ ۲۸۵ ۳۰۰ ۳۲۵
گشتاور (نیوتن متر) ۴۹۵ ۵۴۵ ۴۹۵ ۴۰۰ ۴۹۰ ۶۰۵
گیربکس تک سرعته تک سرعته تک سرعته تک سرعته تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ عقب چهارچرخ عقب عقب چهارچرخ
باطری (کیلووات ساعت) ۸۲.۵ ۷۷ ۷۹ ۷۰.۲ ۸۲ ۷۷.۴
طول (میلی‌متر) ۴,۸۰۰ ۴,۹۶۱ ۴,۷۲۰ ۴,۷۸۳ ۴,۶۰۶ ۴,۸۵۵
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۹۲۰ ۲,۹۷۱ ۲,۸۷۵ ۲,۸۵۶ ۲,۷۳۵ ۲۹۵۰
ظرفیت صندوق بار (لیتر) ۵۳+۴۰۰ ۵۳۲ ۴۲۵+۸۸ ۴۷۰ ۳۵+۴۴۸ ۱۴+۴۰۱
وزن خالص (کیلوگرم) ۲۱۸۵ ۲۱۷۲ ۱۸۲۸ ۲۰۶۵ ۲۰۰۹ ۲۰۹۶
ضریب درگ (Cd) ۰.۲۱ ۰.۲۳ ۰.۲۱ ۰.۲۴ ۰.۲۷ ۰.۲۱
شتاب صفرتاصد (ثانیه) ۳.۸ ۶.۵ ۴.۲ ۶.۰ ۵.۹ ۵.۱
حداکثر سرعت (کیلومتر) ۱۷۸ ۱۸۰ ۲۰۱ ۱۹۰ ۲۰۴ ۱۸۵
شعاع حرکتی (کیلومتر) ۵۲۰ ۶۱۶ ۶۲۸ ۴۵۷ ۵۸۷ ۵۱۸
قیمت پایه (پوند) ۴۸,۶۹۵ ۵۱,۵۵۰ ۴۹,۹۹۰ ۵۲,۲۵۵ ۴۸,۹۵۰ ۵۴,۰۴۰
قیمت تست‌شده (پوند) ۴۸,۶۹۵ ۵۷,۱۸۰ ۵۳,۰۹۰ ۶۰,۷۰۰ ۵۵,۸۵۰ ۵۵,۷۳۵
منبع
AutoExpress

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟