نسل ششم روبوتاکسی بایدو وارد خیابان شد؛ ارزان‌تر از شیائومی SU7


این محصول خودران نیمی از جمعیت شهر ووهان را جابه‌جا خواهد کرد. خودروسازی بایدو با معرفی نسل ششم تاکسی‌های خودران خود موسوم‌به «روبوتاکسی»، اعلام کرد که این محصولات برای ورود به خیابان‌های «ووهان» آماده هستند. به گفته این خودروساز، هر دستگاه...

این محصول خودران نیمی از جمعیت شهر ووهان را جابه‌جا خواهد کرد.

خودروسازی بایدو با معرفی نسل ششم تاکسی‌های خودران خود موسوم‌به «روبوتاکسی»، اعلام کرد که این محصولات برای ورود به خیابان‌های «ووهان» آماده هستند. به گفته این خودروساز، هر دستگاه روبوتاکسی RT6، قیمتی حدود ۲۸,۳۵۰ دلار دارند که قیمت آن‌ را از محصولات تازه‌وارد به‌نام بازار چین مانند شیائومی SU7 هم کمتر می‌کند.

شاید قیمت کم این محصولات در نگاه اول چندان انقلابی و چشمگیر نباشند اما وقتی درنظر داشته باشید که تمام مدل‌های RT6 به سیستم خودران سطح ۴ مجهز شده‌اند و به‌صورت استاندارد از تجهیزاتی چون ۵ عدد لیدار و ۴۰ حسگر (مجموعا در ۷ گروه) استفاده می‌کنند، می‌توان حرکت قدرتمند این شرکت را بهتر درک کرد. حداکثر فاصله قابل‌تشخیص حسگرهای RT6 برابر ۴۴۰ متر اعلام شده است. قدرت پردازشی این خودروها ۱۲۰۰ TOPS اندزاه‌گیری شده که در مقایسه با محصولات دیگر خودروسازان چینی مانند ژپنگ، لی‌اتو و حتی نیو رقم رشد قابل‌توجهی داشته است.

تولید ربوتاکسی RT6 به مجموعه «JMC» محول شده که به ساخت خودروهای تجاری و همکاری با فورد آمریکا برای تولید ون ترانزیت و شاسی‌بلندهای اکویتور و برانکو شهرت دارد. محصول تازه بایدو با ابعاد بدنه ۴,۷۶۵ در ۱,۸۸۵ در ۱,۷۱۵ میلی‌متر، ویژگی‌های یک ون و یک شاسی‌بلند را با یکدیگر ترکیب کرده است. پیشرانه تمام برقی ۱۱۰ کیلوواتی این خودرو، قدرتش را از یک بسته باتری LFP قابل‌تعویض دریافت می‌کند که ابعاد نامشخصی دارد. حداکثر سرعت این خودروی خودران برابر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

درهای کشویی به گذرواژه مجهز شده‌اند، ستون‌ها و سقف برای ارائه ظاهر مدرن سیاه‌رنگ شده‌اند و چراغ‌های موسوم‌به «نور ستاره» قابلیت ارائه تعامل را دارند. لیدارهای RT6 هم روی سقفش جا خوش کرده‌اند تا بتوانند در راندمان خودکار به آن کمک کنند.

کابین روبوتاکسی بایدو میزبان چهار صندلی است و ممکن است از فناوری فرمان جمع‌شونده نیز استفاده کند. مجموعه امکانات بخش جلوی کابین به یک فرمان و نمایشگر ساده ختم می‌شود اما تمرکز روی سرنشینان پشتی بیشتر بوده است؛ این ردیف از دو صندلی مجزا، سیستم ماساژ ۱۰ نقطه‌ای، نگهدارنده تنظیم‌شونده پشت و پا، ۹۹۸ میلی‌متر فضای و خوابیدن ۱۳۵ درجه‌ای صندلی‌ها سود می‌برد. سرنشینان می‌توانند ویژگی‌های متعدد RT6 را با دستورات صوتی کنترل کنند و درعین حال با تکیه‌بر کیسه‌های هوای پرده‌ای، از ایمنی خود اطمینان داشته باشند.

برنامه سازنده این است که تا پایان سال ۲۰۲۴، هزار دستگاه روبوتاکسی RT6 را وارد خیابان‌های شهر ووهان کند. واحد کنترل تاکسی‌های این شرکت موسوم‌به «آپولو گو» هم در تلاش است تا بتواند با کاهش هزینه و افزایش تقاضا به سودآوری دست پیدا کند. بایدو برای کابردی‌سازی سیستم خودران خود، یک اکوسیستم کامل را در ووهان چین پایه‌ریزی کرده است که شامل تمام مراحل حرکت خودرو مانند فعالسازی، ارسال، تعویض باتری، کنترل پاکیزگی و بازگشت خودروها را بدون دخالت انسان زیرنظر می‌گیرد و پوشش می‌دهد.

مدلسازی نرم‌افزار سیستم خودران این شرکت بر پایه ماژول‌های تصمیم‌گیرنده و با کمک سیستم‌های داده‌محور هوش‌مصنوعی برنامه‌نویسی شده است؛ بنابراین سیستم از توانایی و تجربه راننده‌های انسانی یاد می‌گیرد و تلاش می‌کند تا از آن‌ها پیشی بگیرد. بایدو در کنار معرفی RT6 آپولو، از آپولو ADFM نیز رونمایی کرده است که نخستین مدل اساسی با قابلیت پشتیبانی از سیستم خودران سطح ۴ محسوب می‌شود. این مدل با استفاده از غنای دقت، عمق و داده‌های زیاد، موانع محیطی را تشخیص می‌دهد.

روبوتاکسی‌های بایدو تاکنون موفق شده‌اند در کاربری خود به نرخ تصادف یک‌چهاردهم راننده‌های انسانی دست پیدا کنند. محدوده سرویس کنونی آپولو گو حدودا ۳ هزار کیلومترمربع از شهر ووهان را پشتیبانی می‌کند که خود شامل ۷.۷ میلیون شهروند چینی است. با این رشد فزاینده، آیا امکان استفاده از تاکسی‌های خودران تا ۱۰ سال آینده در اروپا و آمریکا هم وجود دارد؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...