سه تفنگدار بازار الکتروپیکاپ‌ها


سهم پیکاپ‌های الکتریکی از بازار پیکاپ‌ها رو به افزایش است

ورود پیشرانه‌های الکتریکی به صنعت پیکاپ‌ها توانسته است تحول عظیمی را در این بخش ایجاد کند. با توجه به بازار بزرگی که در اختیار این خودروها قرار دارد و کاربری‌های زیادی که برای این پیکاپ‌ها ایجاد شده، دور از انتظار نیست که پیکاپ‌های برقی هم بتوانند سهم بالایی از بازار را داشته باشند. گرچه تا امروز مدل‌های زیادی از این خودروها طراحی و تولید شده‌اند، اما سه مدل فورد لایتنینگ، تسلا سایبرتراک و ریویان سروصدای زیادی در این بازار به پا کرده‌اند. به نظر می‌رسد این سه با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، رقیب اصلی یکدیگر در بازار پیکاپ‌های الکتریکی باشند.

عرضه فورد «لایتنینگ» با پیشرانه ۴۵۲‌اسب‌ بخاری

فورد لایتنینگ به‌عنوان نخستین پیکاپ الکتریکی که تجاری‌سازی شده، در ظاهر برخلاف سایر پیکاپ‌های الکتریکی، تفاوت چندانی با مدل استاندارد خود ندارد و از سوی دیگر در بخش قطعات نیز مشابه با فورد F-۱۵۰ است که توانسته است گستردگی قطعات و لوازم جانبی را برای این خودرو به دست بیاورد.

این پیکاپ الکتریکی با دو باتری عرضه می‌شود؛ باتری بُرد استاندارد (SR) با ظرفیت ۹۸ کیلووات ساعت و باتری برد بالا (ER) با ظرفیت ۱۳۱کیلووات ساعت.

سه تفنگدار بازار الکتروپیکاپ‌ها

باتری SR به پیشرانه دوموتوره ۴۵۲ اسب‌بخاری نیرو می‌دهد، درحالی‌که فورد F-۱۵۰ لایتنینگ با باتری ER، پیشرانه‌ای با قدرت ۵۸۰ اسب‌بخار دارد و قوی‌تر از مدل‌های بنزینی است. گشتاور هر دو مدل ۱۰۵۱ نیوتون‌متر است.

پیکاپ برقی فورد با هر دو باتری در ۴.۵ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند، اما شتاب فورد F-۱۵۰ لایتنینگ برای مدل اولی ۴.۴ ثانیه و برای مدل دومی ۴.۱ ثانیه است. ۸ خروجی ۱۲۰ ولت به صورت استاندارد و یک خروجی ۲۴۰ ولت به صورت سفارشی، نیروی لازم برای فعالیت‌های خارج از منزل و کارگاه را برای این پیکاپ تامین خواهد کرد.

فورد F-۱۵۰ لایتنینگ به سامانه Co-Pilot ۳۶۰ ۲.۰ مجهز شده است که مواردی شامل دستیار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، پایش نقطه کور، حسگر عقب و نوربالای خودکار را به همراه دارد. دوربین ۳۶۰درجه، سامانه کنترل تریلر و بسیاری موارد دیگر را نیز می‌توان برای این خودرو سفارش داد.

فورد F-۱۵۰ لایتنینگ با باتری SR و بدون یدک‌کش ۳۷۰ کیلومتر بُرد دارد.
درصورتی‌که بُرد این وانت برقی با باتری ER بزرگ‌تر، ۵۱۵ کیلومتر و در تیپ پلاتینیوم ۴۸۳ کیلومتر است. شارژر سریع DC می‌تواند باتری خودرو برقی فورد را با ۱۵۰ کیلووات در ۴۴ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژر کند.

شارژ وانت برقی فورد با سیستم خانگی ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد. این پیکاپ در مقایسه با سایر مدل‌های مشابه حدود ۲۰هزار دلار ارزان‌تر است که به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های آن شناخته می‌شود.

«ریویان»، پیکاپ برتر ۲۰۲۲

پیکاپ الکتریکی R۱T محصول یک شرکت تازه‌کار است که از سال ۲۰۲۱ تولید شده است و توانسته پیکاپ برتر ۲۰۲۲ باشد. از نظر سابقه سازنده ریویان بسیار عقب‌تر از فورد قرار دارد. این پیکاپ به چهار موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت را به هریک از چرخ‌ها ارسال می‌کنند.

همچنین ریویان برای این پیکاپ الکتریکی سه پکیج باتری مختلف ۱۰۵ کیلووات ساعت، ۱۳۵ کیلووات ساعت و ۱۸۰ کیلووات ساعت را در نظر گرفته است. مجموع گشتاور این خودرو ۱۱۲۰ نیوتون‌متر است.

سه تفنگدار بازار الکتروپیکاپ‌ها

میزان برد این پیکاپ الکتریکی نیز بسته به نوع باتری‌ها متفاوت است. نسخه پایه با یک‌بار شارژ می‌تواند ۳۷۰ کیلومتر را طی کند، اما مدل‌های میانی و بالایی به ترتیب توانایی پیمودن ۴۸۰ و ۶۵۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ دارند. شارژ سریع باتری‌ها از دیگر ویژگی‌های این پیکاپ است که تنها طی ۳۰ دقیقه باتری‌ها را برای پیمایش ۳۲۰ کیلومتری آماده می‌کند.

نسخه پایه این خودرو در کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر می‌رسد و این زمان در نسخه بعدی تا ۳ ثانیه نیز کاهش می‌یابد. ظرفیت حمل بار این پیکاپ ۸۰۰ کیلوگرم و یدک کشی آن ۲.۳ تن است.

در کابین R۱T یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به‌عنوان صفحه آمپر، یک صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی برای ارائه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر ۶.۸ لمسی در عقب تعبیه شده است.

«سایبرتراک»؛ رقیب عجیب‌وغریب پیکاپ‌

در پایان نیز به نظر می‌رسد تسلا سایبرتراک بتواند رقیبی برای پیکاپ‌های الکتریکی ریویان و فورد باشد. گرچه تا امروز این خودرو به تعداد محدودی عرضه شده، اما دور از انتظار نیست که طراحی خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن در صورت عملکرد بالا بتواند جایگاه مناسبی را برای این خودرو به ارمغان بیاورد.

این پیکاپ الکتریکی با سه تیپ و مشخصات فنی متفاوت طراحی و تولید خواهد شد و به‌تازگی نیز قوی‌تری تیپ آن با نام سایبربیست به مشتریان تحویل داده شده است. این نسخه از سایبرتراک مجهز به سه موتور برقی است که قدرت ۸۴۵ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۳هزار و ۹۵۹ نیوتون‌متری را برای این خودرو تولید می‌کند و سرعت آن در ۲.۶ ثانیه از صفر به صد می‌رسد.

سه تفنگدار بازار الکتروپیکاپ‌ها

این پیکاپ با شارژ کامل می‌تواند مسافت ۵۱۵ کیلومتری را طی کند. در نسخه چهارچرخ محرک اما دو موتور الکتریکی وجود دارد که حداکثر ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰هزار و ۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و در ۴.۱ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

تسلا سایبرتراک ۵۶۸۲ میلی‌متر طول، ۲۴۱۳ میلی‌متر عرض و ۱۷۹۰ میلی‌متر ارتفاع دارد که ۳۷۱ میلی‌متر طول و ۳۸۴ میلی‌متر عرض بزرگ‌تری نسبت به فورد رپتور ۲۰۲۳ دارد؛ اما ارتفاع آن ۱۳۰ میلی‌متر کوچک‌تر از این خودرو است.

داخل کابین این خودرو دو نمایشگر با ابعاد ۱۸.۵ اینچ برای بخش میانی و ۹.۴ اینچ برای مسافران عقب طراحی شده است. این پیکاپ تمام الکتریکی با توجه به تیپ آن بین ۴۹هزار و ۸۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بررسی کامل سایپا کوییک GX، عضو جدید خانواده کوییک چه مشخصاتی دارد؟ + جدول