دانشگاهها باید نقش پررنگتری نسبت به مسائل پیرامون خود داشته باشند
قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مسئولیت دانشگاهیان در دوران تحریمها سنگینتراست، گفت: دانشگاهها باید نقش پررنگتری نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند.
قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مسئولیت دانشگاهیان در دوران تحریمها سنگینتراست، گفت: دانشگاهها باید نقش پررنگتری نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند.
به گزارش ایلنا، باقری در نشست اعضای شورا و هیأت ممیزه دانشگاه گیلان با بیان اینکه امروز از دانشگاهها علاوه برتامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقشآفرینی در عرصههای بینالمللی نیز انتظار میرود، اظهار داشت: هر دانشگاهی در هر استانی متناسب با نیازها، مشکلات و پتانسیلهای آن استان، باید مدل خاص دانشگاهی خودش را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر در رفع مشکلات آن داشته باشد تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بیش از پیش تقویت شود.
وی افزود: مسئولیت ما در دوران تحریمها سنگینتر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای دانشگاهها و مراکز علمی – پژوهشی نیز فراهم شده است تا با استفاده از ظرفیت دانشگاهها به تامین نیازهای دستگاههای مختلف پرداخت.
دکتر باقری گفت: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است.
وی افزود: دانشگاهها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام دادهاند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاهها شکل گرفته و دانشگاهها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند.
قائم مقام وزیر علوم خاطر نشان کرد: گسترش و توسعه کیفی رشتههای تحصیلی مهمتر از گسترش کمی است و ارتقای کیفی رشتههای تحصیلی از اولویتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
باقری افزود: طبیعتاً به منظور ارتقای کیفی دانشگاهها، بها دادن به ایدههای دانشجویان و فراهم کردن زمینههای خلاقیت و نوآوری دانشجویان باید مدنظر قرار گیرد و بهتر است از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژههای کارشناسی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: آییننامههای ارتقا در جهت حمایت از کارآفرینی و تجاریسازی و تقویت مقالات با کیفیتتر اصلاح شدهاند که یک گام مهم در راستای کیفیسازی است.
باقری با بیان اینکه ایدههایی هستند که در صورت حمایت و پیگیری میتوان آنها را به دانش و فناوری تبدیل کرد، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغالتحصیل کارشناسی هستیم، برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارتهای کافی برخوردار باشند.
رئیس مرکز هیئتهای اُمنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغالتحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیتهای علمی آنان استفاده شود.
بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان، ساختمانهای خیرساز، نمایشگاه توانمندیهای پژوهشی دانشگاه و شرکت در اولین نشست از دور پنجم هیأت امنای دانشگاه گیلان از دیگر برنامههای دو روزه حضور دکتر باقری در دانشگاه گیلان بود.