به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با خیر مقدم به حاضران و تشکر از علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و تمام کسانی که در امضا و اجرای تفاهمنامه سازمان فرهنگی هنری و آموزش و پرورش همکاری کردهاند، درباره آشنایی مردم ایران با تاریخ و جاذبههای گردشگری شهر خود گفت: در سال ۷۴ اجلاس مجمع گردشگری بود و طی سفری که به مصر داشتیم، دیدیم در میدان اصلی قاهره صف طولانی از مردم مصر هستند که برای دیدن یک موزه چند ساعت در صف منتظر میمانند. کل این موزه در عرض یک ربع قابل بازدید بود اما همه این برنامهها، تبلیغات و صف طولانی برای یک جنگ ۶ روزه بود. حالا خانوادهها و فرزندان ما چقدر با تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما آشنا هستند؟ چقدر با جاذبههای گردشگری در تهران و شهرهای خود آشنا هستند؟
دانشآموزان به وسیله گردشگری با آداب و رسوم آشنا میشوند
وی افزود: امروزه دو موضوع بسیار مهم در حوزه گردگشری در سطح جهانی مورد بحث است. جهانگردی و فرهنگ در راستای توسعه پایدار است. بر اساس آمارهای سازمانهای جهانی گردشگری به لحاظ جاذبههای میراث فرهنگی و آثار ثبت شده جهانی، ایران جزو ۱۰کشور برتر و به لحاظ تنوع حوزه صنایع دستی بیش از ۳۰ هزار اثر شناسایی شده برای ثبت در ایران وجود دارد و در این حوزه جزو ۶کشور برتر دنیا هستیم. همچنین در حوزه تنوع محیط زیست و جاذبههای طبیعی جزو هشت کشور اول هستیم. امروزه گردشگری شهری در دنیا حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. مردم با رویکرد تفریحی یا تاریخی از جاذبههای گردشگری شهرشان دیدن میکنند. دانشآموزان آن شهر هستند که به وسیله گردشگری با آداب و رسوم کشور خود آشنا میشوند. پس وظیفه ماست که تاریخ و فرهنگ را به این وسیله به نسل جوان معرفی کنیم.
مناطق گردشگری نه تنها برای نسل جوان که برای سالمندان نیز باید قابل استفاده باشد
اوحدی بیان کرد: با رونق گرفتن گردشگری شهری، گردش مالی بسیار سنگینی اتفاق میافتد. واقعیتی است که توریست و گردشگری به عنوان بزرگترین کارفرمای شغلی با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر اشتغالزایی در دنیا و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی بعد از نفت حرف اول را میزند. ما کجای این اتفاق هستیم؟ با وجود همه داشتههایمان که باعث شده رتبههای خوبی را در بین کشورهای دنیا داشته باشیم اما در بحث زیر ساختهای گردشگری از بین ۱۳۹ کشور رتبه ۱۱۷ را داریم. چرا؟ چون به این موضوع اهمیت ندادهایم و قدر این داشتههای ارزشمند را ندانستهایم.
اوحدی در پایان گفت: یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری فعالیت در حوزه گردشگری است. بعد از تفاهمنامهای که با آموزش و پروش امضا شد، تصمیم گرفتیم از ظرفیتهای تهران برای معرفی آنها استفاده کنیم. همچنین باید بخشی از حوزه گردشگری به جز دانش آموزان برای سالمندان و بازنشستکان قابل استفاده باشد.
وی در پایان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میتواند برنامههای مختلفی در حوزههای مختلف، در قالب بستههای مختلف ارائه کند. ۳۰ بسته سفر گردشگری برای تهران آماده شده است که امیدواریم شاهد یک تحول جدی در تهران باشیم.
هر نقطه تهران شخصیت منحصر به فردی دارد
در ادامه مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی درباره تاریخ تمدن صحبت میکنیم، درباره یک تمدن۷ هزار ساله حرف میزنیم. چشمه علی شهر ری که الان خشک شده است، قدمت ۷ هزار ساله دارد. در تهران قدیم سنتی بود با نام قالیشویی که مردم قالیهای خود را میبردند تا با آب چشمه علی بشورند. اعتقاد داشتند چون نام علی بر روی این چشمه است، برکت به خانههایشان میآید. تهران تمدن ۷ هزار ساله دارد. وقتی میخواهیم برای دانشآموزان، مهمانان خارجی، معلمها و... درباره این تاریخ حرف بزنیم و توضیح دهیم، ادبیات و اطلاعاتی که به مخاطب داده میشود، مهم است. باید اطلاعات واقعی و دقیق و ریشهای در حقیقت داشته باشد. هر نقطه تهران شخصیت منحصر به فردی دارد که هر کدام لایه لایه است.
وی افزود: فرهنگسازی مهمتر از دانش است. نکتهای که باید در گردشگری به آن توجه کرد و هدف اصلی قرار بگیرد. ما بعد از تور آبگردی بسیار در مصرف آب دقت میکردیم. زیرا با چشم خود دیده بودیم که برای به دست آمدن قطره قطره آب چقدر زحمت کشیده شده است. وقتی کسی با این فرآیند آشنا میشود و آن را از نزدیک میبیند دیگر نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد. این بیتفاوتی به ضعف در حوزه آموزش بر میگردد.
رفتار و تربیت مدنی باید در گردشگری آموزش داده شود
مسجد جامعی بیان کرد: گردشگری باید هدفمند باشد. تلاش نکنیم تا همه عالم را ببینیم بلکه تورها باید با هدف آموزش همراه باشد. با هدف اینکه در پایان یک ارتباط و تعلق به وجود آید. همچنین باید سعی شود تا تورها را به شکل پیاده اجرا کنیم و کمتر از وسایل نقلیه استفاده کنیم. همچنین تورها باید مفرح باشد و در آن مشارکت دانشآموزان وجود داشته باشد و رفتار و تربیت مدنی در آن شکل گیرد. دستآورد آن آشنایی با محله و منطقه باشد و در کل علمی باشد. تهران بیش از هزار مقصد گردشگری دارد. تبدیل کردن تورهای سواره به پیاده باعث به وجود آمدن همدلی، نشاط و بالا رفتن سطح سواد میشود.
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: پیشنهادم این است که امسال روز تهران را متفاوت کنیم و تبدیل به هفته تهران شود و در یک هفته با نشاط شهر را به حرکت وادار کنیم. میتوانیم با همین تورها آغاز کنیم. یعنی ۱۴ مهر آغاز اجرایی شدن طرح تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» باشد.
در پایان مراسم از لوگوی طرح تورهای ویژه دانشاموزی «تهران با تو» رونمایی شد.
اجرای گروه کر فرهنگسرای ارسباران و اجرای مرشد ابولفضل ورمرزیان از دیگر بخشهای این مراسم بود.
پیرو امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانشآموزی، تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» به همت شرکت تهران گشت ارغوانی وابسته به سازمان فرهنگی هنری و شهرداری تهران فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
«تهران با تو» طرحی برای آشنایی هرچه بیشتر فرزندان تهران با تاریخ، جغرافیا، مفاخر و دستاوردهای مردم تهران است. در این طرح سعی میشود دانشآموزان با شناخت هرچه بیشتر شهر تهران بتوانند از فضاهای فرهنگی، گردشگری، هنری، تاریخی، مذهبی و اجتماعی بیشتر استفاده کنند. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به وب سایت http://tehranbato.farhangsara.ir در این طرح ثبت نام کنند.
آیین رونمایی از طرح تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل میراث، صنایع دستی و گردشگری، احمد مسجد جامعی و حسن خلیل آبادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سعید اوحدی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مجتبی امینی معاون فرهنگی و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شنبه ۱۷ شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با خیر مقدم به حاضران و تشکر از علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و تمام کسانی که در امضا و اجرای تفاهمنامه سازمان فرهنگی هنری و آموزش و پرورش همکاری کردهاند، درباره آشنایی مردم ایران با تاریخ و جاذبههای گردشگری شهر خود گفت: در سال ۷۴ اجلاس مجمع گردشگری بود و طی سفری که به مصر داشتیم، دیدیم در میدان اصلی قاهره صف طولانی از مردم مصر هستند که برای دیدن یک موزه چند ساعت در صف منتظر میمانند. کل این موزه در عرض یک ربع قابل بازدید بود اما همه این برنامهها، تبلیغات و صف طولانی برای یک جنگ ۶ روزه بود. حالا خانوادهها و فرزندان ما چقدر با تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما آشنا هستند؟ چقدر با جاذبههای گردشگری در تهران و شهرهای خود آشنا هستند؟
دانشآموزان به وسیله گردشگری با آداب و رسوم آشنا میشوند
وی افزود: امروزه دو موضوع بسیار مهم در حوزه گردگشری در سطح جهانی مورد بحث است. جهانگردی و فرهنگ در راستای توسعه پایدار است. بر اساس آمارهای سازمانهای جهانی گردشگری به لحاظ جاذبههای میراث فرهنگی و آثار ثبت شده جهانی، ایران جزو ۱۰کشور برتر و به لحاظ تنوع حوزه صنایع دستی بیش از ۳۰ هزار اثر شناسایی شده برای ثبت در ایران وجود دارد و در این حوزه جزو ۶کشور برتر دنیا هستیم. همچنین در حوزه تنوع محیط زیست و جاذبههای طبیعی جزو هشت کشور اول هستیم. امروزه گردشگری شهری در دنیا حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. مردم با رویکرد تفریحی یا تاریخی از جاذبههای گردشگری شهرشان دیدن میکنند. دانشآموزان آن شهر هستند که به وسیله گردشگری با آداب و رسوم کشور خود آشنا میشوند. پس وظیفه ماست که تاریخ و فرهنگ را به این وسیله به نسل جوان معرفی کنیم.
مناطق گردشگری نه تنها برای نسل جوان که برای سالمندان نیز باید قابل استفاده باشد
اوحدی بیان کرد: با رونق گرفتن گردشگری شهری، گردش مالی بسیار سنگینی اتفاق میافتد. واقعیتی است که توریست و گردشگری به عنوان بزرگترین کارفرمای شغلی با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر اشتغالزایی در دنیا و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی بعد از نفت حرف اول را میزند. ما کجای این اتفاق هستیم؟ با وجود همه داشتههایمان که باعث شده رتبههای خوبی را در بین کشورهای دنیا داشته باشیم اما در بحث زیر ساختهای گردشگری از بین ۱۳۹ کشور رتبه ۱۱۷ را داریم. چرا؟ چون به این موضوع اهمیت ندادهایم و قدر این داشتههای ارزشمند را ندانستهایم.
اوحدی در پایان گفت: یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری فعالیت در حوزه گردشگری است. بعد از تفاهمنامهای که با آموزش و پروش امضا شد، تصمیم گرفتیم از ظرفیتهای تهران برای معرفی آنها استفاده کنیم. همچنین باید بخشی از حوزه گردشگری به جز دانش آموزان برای سالمندان و بازنشستکان قابل استفاده باشد.
وی در پایان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میتواند برنامههای مختلفی در حوزههای مختلف، در قالب بستههای مختلف ارائه کند. ۳۰ بسته سفر گردشگری برای تهران آماده شده است که امیدواریم شاهد یک تحول جدی در تهران باشیم.
هر نقطه تهران شخصیت منحصر به فردی دارد
در ادامه مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی درباره تاریخ تمدن صحبت میکنیم، درباره یک تمدن۷ هزار ساله حرف میزنیم. چشمه علی شهر ری که الان خشک شده است، قدمت ۷ هزار ساله دارد. در تهران قدیم سنتی بود با نام قالیشویی که مردم قالیهای خود را میبردند تا با آب چشمه علی بشورند. اعتقاد داشتند چون نام علی بر روی این چشمه است، برکت به خانههایشان میآید. تهران تمدن ۷ هزار ساله دارد. وقتی میخواهیم برای دانشآموزان، مهمانان خارجی، معلمها و... درباره این تاریخ حرف بزنیم و توضیح دهیم، ادبیات و اطلاعاتی که به مخاطب داده میشود، مهم است. باید اطلاعات واقعی و دقیق و ریشهای در حقیقت داشته باشد. هر نقطه تهران شخصیت منحصر به فردی دارد که هر کدام لایه لایه است.
وی افزود: فرهنگسازی مهمتر از دانش است. نکتهای که باید در گردشگری به آن توجه کرد و هدف اصلی قرار بگیرد. ما بعد از تور آبگردی بسیار در مصرف آب دقت میکردیم. زیرا با چشم خود دیده بودیم که برای به دست آمدن قطره قطره آب چقدر زحمت کشیده شده است. وقتی کسی با این فرآیند آشنا میشود و آن را از نزدیک میبیند دیگر نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد. این بیتفاوتی به ضعف در حوزه آموزش بر میگردد.
رفتار و تربیت مدنی باید در گردشگری آموزش داده شود
مسجد جامعی بیان کرد: گردشگری باید هدفمند باشد. تلاش نکنیم تا همه عالم را ببینیم بلکه تورها باید با هدف آموزش همراه باشد. با هدف اینکه در پایان یک ارتباط و تعلق به وجود آید. همچنین باید سعی شود تا تورها را به شکل پیاده اجرا کنیم و کمتر از وسایل نقلیه استفاده کنیم. همچنین تورها باید مفرح باشد و در آن مشارکت دانشآموزان وجود داشته باشد و رفتار و تربیت مدنی در آن شکل گیرد. دستآورد آن آشنایی با محله و منطقه باشد و در کل علمی باشد. تهران بیش از هزار مقصد گردشگری دارد. تبدیل کردن تورهای سواره به پیاده باعث به وجود آمدن همدلی، نشاط و بالا رفتن سطح سواد میشود.
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: پیشنهادم این است که امسال روز تهران را متفاوت کنیم و تبدیل به هفته تهران شود و در یک هفته با نشاط شهر را به حرکت وادار کنیم. میتوانیم با همین تورها آغاز کنیم. یعنی ۱۴ مهر آغاز اجرایی شدن طرح تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» باشد.
در پایان مراسم از لوگوی طرح تورهای ویژه دانشاموزی «تهران با تو» رونمایی شد.
اجرای گروه کر فرهنگسرای ارسباران و اجرای مرشد ابولفضل ورمرزیان از دیگر بخشهای این مراسم بود.
پیرو امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانشآموزی، تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» به همت شرکت تهران گشت ارغوانی وابسته به سازمان فرهنگی هنری و شهرداری تهران فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
«تهران با تو» طرحی برای آشنایی هرچه بیشتر فرزندان تهران با تاریخ، جغرافیا، مفاخر و دستاوردهای مردم تهران است. در این طرح سعی میشود دانشآموزان با شناخت هرچه بیشتر شهر تهران بتوانند از فضاهای فرهنگی، گردشگری، هنری، تاریخی، مذهبی و اجتماعی بیشتر استفاده کنند. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به وب سایت http://tehranbato.farhangsara.ir در این طرح ثبت نام کنند.
آیین رونمایی از طرح تورهای ویژه دانشآموزی «تهران با تو» با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل میراث، صنایع دستی و گردشگری، احمد مسجد جامعی و حسن خلیل آبادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سعید اوحدی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مجتبی امینی معاون فرهنگی و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شنبه ۱۷ شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.