انتقاد نماینده مجلس از بی‌توجهی به آلودگی هوای تهران / حمل و نقل عمومی، اولویت هیچ دولتی نبود


انتقاد نماینده مجلس از بی‌توجهی به آلودگی هوای تهران / حمل و نقل عمومی، اولویت هیچ دولتی نبود

گروه اجتماعی - «نوسازی حمل و نقل عمومی اولویت هیچ دولتی نیست». این صحبت علیرضا رحیمی، نماینده مجلس، با اختلاف دقیق‌ترین جمله‌ای است که می‌تواند علت حال و روز آشفته حمل نقل شهری و آلودگی هوا در تهران را توضیح دهد....

گروه اجتماعی - «نوسازی حمل و نقل عمومی اولویت هیچ دولتی نیست». این صحبت علیرضا رحیمی، نماینده مجلس، با اختلاف دقیق‌ترین جمله‌ای است که می‌تواند علت حال و روز آشفته حمل نقل شهری و آلودگی هوا در تهران را توضیح دهد. شهرداری‌ها هم در این نابسامانی همدست هستند. وقتی بودجه‌های عمران شهری را صرف مسائل غیرمرتبط با شهر، یا ساخت اتوبانهای چند طبقه با هزینه‌های گزاف می‌کردند، کسی از آنها نپرسید «مگر این چیزها اولویت تهران است»؟

عمر بیش از 75 درصد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی تهران به پایان رسیده است. افتتاح طرح‌های مترو به دلیل مدیریت ناصحیح بودجه و اختصاص آن به بخش‌های بی اهمیت تر، با تاخیر زیاد همراه می‌شود. تعداد واگن‌های مترو کم است و دولت پولی برای خرید واگن‌های جدید پرداخت نمی‌کند. جولان خودروها و تاکسی‌های فرسوده و دودزا در تهران هیچ مسئولی را نگران نمی‌کند تا به فکر تخصیص بودجه برای نوسازی سریع‌تر آنها بیفتد.

شورای شهر اصلاح طلب که در تهران سر کارآمد، این نوید را می‌داد که همسویی شورا با دولت و اکثریت مجلس، راه را برای جذب بودجه برای توسعه مترو و اجرای برنامه‌های محیط زیستی برای کاهش آلودگی هوا در تهران باز کند. اما در عمل تا امروز این اتفاق نیفتاده است. اصلاح طلبان که شهرداری بدهکار و ورشکسته را تحویل گرفته بودند، حالا برای تهیه بودجه ساخت و تکمیل مترو دست‌شان خالی است. از کمک دولت هم خبری نیست.

حالا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر، به دلیل بی توجهی دولت به پرداخت بودجه برای نوسازی حمل و نقل عمومی تهران، به دولت نامه نوشته است. در این نامه که خطاب به وزرای اقتصاد، صنعت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوشته شده، از آنها خواسته شده تا هرچه زودتر برای "ارز" مورد نیاز شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی، تعیین تکلیف کنند. شهرداری همچنین خواستار تخصیص ارز 4200 تومانی برای این مسئله شده است.

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه افزایش زیر ساخت‌های مترو در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد، گفته است: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا خطوط اصلی شبکه مترو بیش از 12 خط می‌باشد و در تهران نیز باید به توسعه خطوط مترو توجه ویژه‌ای معطوف شود.

وی با ارائه آماری از فرسوده بودن 76 درصد اتوبوس و همه ون‌های شهری و تاثیر آنها بر افزایش آلودگی هوا، تصریح کرد: طبق مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا، قرار بود امسال 10 هزار دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود؛ ولی تا امروز فقط 300 دستگاه تاکسی جایگزین شده است!

رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس، هم در مصاحبه‌ای با خانه ملت از بی توجهی همه دولت‌ها به مسئله مهم توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت انتقاد کرده و گفته است: دولت‌ها باید طبق تکالیف قانونی، سهم مدیریت شهری را درخصوص حمل و نقل شهری دربخش مترو و اتوبوس‌رانی پرداخت کنند.

وی با تاکید براینکه دولت‌ها باید سهم مدیریت شهری را درخصوص حمل و نقل شهری دربخش مترو و اتوبوس‌رانی پرداخت کنند، افزود: بخش وسیعی از حمل و نقل در تهران فرسوده و قابل استفاده نیست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اسم عمو و داییمو چی سیو کنم؟ انواع ایده ذخیره کردن اسم عمو و دایی