سیاست های حمایتی دولت برای تامین لاستیک کامیونداران
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سه سیاست دولت برای حمایت از کامیونداران و بهبود شرایط بازار فروش لاستیک به آنها را تشریح کرد. داریوش امانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به شرایط به وجود آمده برای رانندگان کامیون در ماههای...
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سه سیاست دولت برای حمایت از کامیونداران و بهبود شرایط بازار فروش لاستیک به آنها را تشریح کرد.
داریوش امانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به شرایط به وجود آمده برای رانندگان کامیون در ماههای ابتدایی امسال اظهار کرد: از ابتدای خرداد ماه سال جاری رانندگان کامیون نسبت به شرایط خود اعتراضاتی داشتهاند که سازمان راهداری به عنوان متولی اصلی حمل و نقل جادهای کشور تلاش کرد بخشی از این دغدغهها را که در کوتاه مدت امکان رسیدگی به آنها وجود داشت سریعا در دستور کار قرار دهد.
وی ادامه داد: برخورد جدی با شرکتهای متخلف حمل و نقل، افزایش نرخ کرایه کامیونها، پیگیری بحث بیمه تامین اجتماعی رانندگان و همچنین عقد قرارداد برای بیمه تکمیلی آنها بخشی از این سیاستها بود که خوشبختانه در کوتاهترین زمان ممکن به مرحله اجرا رسید.
معاون سازمان راهداری با بیان اینکه بحث تامین لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز مانند لاستیک یکی دیگر از دغدغههایی بود که از چند ماه قبل برای رانندگان وجود داشت، تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیشبینی میشد که برخی از این قطعات مانند لاستیک با افزایش قیمت مواجه شود. البته در این حوزه وزارت صمت مسئولیت تامین آنها را بر عهده داشت اما سازمان راهداری نیز تلاش کرد سیاستهای حمایتی لازم از رانندگان را پیگیری کند و در این مسیر با انجام مکاتبات فشرده و گسترده خوشبختانه بخش زیادی از این نگرانیها در دستور کار برای برطرف شدن قرار گرفت.
امانی با بیان اینکه ناوگان سنگین ایران سالانه به حدود پنج میلیون حلقه لاستیک احتیاج دارد توضیح داد: این رقم هم به خودروهای سنگین درونشهری و هم به ناوگان فعال در جادهها مرتبط است. ما در حال حاضر حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ اتوبوس و ۳۳۲ هزار خودروی سنگین فعال در جاده داریم که لاستیک یکی از اصلیترین کالاهای مورد نیاز آنها برای ادامه فعالیت به شمار میرود.
به گفته وی، در حال حاضر کارخانههای داخلی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک مورد نیاز را تولید میکنند اما مابقی باید از طریق واردات تامین شود.
معاون سازمان راهداری کاهش تعرفه واردات را یکی از سیاستهای حمایتی دولت در این عرصه دانست و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته تعرفه واردات لاستیک از ۲۶ درصد به پنج درصد کاهش یافت تا وارد کنندگان بتوانند با قیمت پایینتری کالاهایشان را به دست مصرف کننده برسانند.
امانی با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور برای تخلیه بنادر در کوتاهترین زمان ممکن اظهار کرد: این سیاست حمایتی نیز باعث شد بخش زیادی از لاستیکهایی که به دلیل اختلافات نرخی یا دیگر مشکلات در گمرکات بندری باقی مانده بودند ترخیص شوند و به دست مصرف کننده برسند.
وی سومین سیاست حمایتی دولت را دریافت مجوز از سوی سازمان راهداری برای استفاده از منابع خود و خرید تعدادی از لاستیکهای سازمان اموال تملیکی دانست و افزود: با اجرایی شدن این اقدام حدود ۱۴ هزار حلقه لاستیک که در انبارهای سازمان اموال تملیکی در بندر امام خمینی، بندرعباس و تهران وجود داشت خریداری شد و ظرف روزهای آینده به مصرف کنندگان تحویل میشود.
وی در پاسخ به این سوال که نرخ تمام شده این لاستیکها برای دسترسی رانندگان چه قیمتی خواهد بود توضیح داد: تمام این سیاستهای حمایتی به این منظور اجرایی شدند که در مقابل بازار سیاه شکل گرفته در روزهای اخیر بایستد و ما امیدواریم با پیگیری این دستورالعملها و برنامههای جدید بار دیگر قیمت لاستیک در بازار به یک تعادل قابل قبول دست پیدا کند.
معاون سازمان راهداری با اشاره به ثبت سفارش ۵۰۰ هزار لاستیک برای عرضه در مهر ماه تصریح کرد: خوشبختانه ارز مورد نیاز وزارت صمت تامین اعتبار شد و با رسیدن این لاستیکهای جدید بازار در کوتاه مدت هیچ مشکلی برای دریافت لاستیک نخواهد داشت. تا پایان سال جاری نیز سیاستهای حمایتی لازم از رانندگان در دستور کار قرار دارد تا این دغدغه مهم آنها به طور کامل برطرف شود.
به گزارش ایسنا، در طول هفتههای گذشته به دنبال بالا رفتن نرخ برخی لوازم یدکی رانندگان خودروهای سنگین بار دیگر نسبت به شرایط و وضعیتشان اعتراضاتی را مطرح کردند و کار تا جایی پیش رفت که تعدادی از آنها این نگرانی را مطرح کردند که در صورت نرسیدن حمایتهای لازم عملا امکان ادامه فعالیت برایشان وجود نخواهد داشت.
دولت در طول روزهای گذشته تلاش کرده با اجرایی کردن برخی سیاستهای حمایتی بار دیگر قیمت تمام شده لاستیک را برای خودروهای سنگین کاهش دهد.
بر اساس آمارهای موجود حدود ۹۰ درصد از جابجایی بار و محمولههای اقتصادی ایران از طریق جاده انجام میشود.