از صداهای ناهنجار مینالیم نه موسیقی پاپ
منبع خبر /
فرهنگی و هنری /
06-08-1397
مدیر عامل خانه موسیقی درباره موسیقی اصیل ایرانی گفت: من به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی و خوانندهای که سالها زحمت کشیدم امروز بیش از همیشه نگران هستم. ما باید بتوانیم فضا را عوض کنیم یا نگذاریم چراغ خاموش شود. جوانهایی که با انگیزه زحمت میکشند کم نداریم اما متاسفانه دیده نمیشوند.
ایران اکونومیست -
به گزارش ایران اکونومیست؛ نشست خبری «کنسرتهای پژوهشی» که قرار است با همکاری خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران روی صحنه بروند، صبح ششم آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.
در حالی که اعلام شده بود مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) قرار است در این برنامه حضور داشته باشد توسط حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) اعلام شد او به دلیل کسالت نتوانسته در این نشست حضور داشته باشد. این موضوع باعث تاخیر در برگزاری این نشست شد.
در ابتدا حمیدرضا نوربخش اظهار کرد: ما بیشترین تلاشمان برای این است که بتوانیم جریان هنری موسیقی به ویژه موسیقی اصیل را زنده نگه داریم.
او به گستره رسانهها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: صبغه موسیقایی ماهوارهها، موسیقی اصیل ما نیست و بیشتر به انواع پاپ اختصاص دارد. اینها به نوعی ضایعهسازی میکند.
او ادامه داد: من به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی و خواننده که سالها زحمت کشیدیدم امروز بیش از همیشه نگران هستم. ما باید بتوانیم فضا را عوض کنیم یا نگذاریم چراغ خاموش شود. جوانهایی که با انگیزه زحمت میکشند کم نداریم اما متاسفانه دیده نمیشوند.
این خواننده آواز گفت: من به عنوان مدرس آواز در این ۳۰ سال دهها خواننده تربیت کردم که خیلی شایستگی داشتند، اما واقعیت این است خیلیهایشان دیگر نیستند و نتوانستند در عرصه موسیقی عرض اندام کنند. این جای تاسف دارد. آیا بضاعت کشور ما چهار، پنج خواننده است؟ خیلی افراد شایسته در گوشه و کنار کشور هستند. کشور پر از استعداد است اما چگونه باید مردم آنها را بشناسند؟
رسانه ملی که هیچ کاری انجام نمیدهد
او بیان کرد: رسانه ملی که هیچ کاری انجام نمیدهد. در دورهای رسانه قالب رادیو بود امروز این تریبون نیست و هنرمند باید با چنگ و دندان بجنگد تا بتواند مخاطب جذب کرده و با او ارتباط برقرار کند. مجموعه مدیریت فرهنگی هم بدون تعارف کاری انجام نداده است و وزارت ارشاد بخش حمایتیاش در زمینه موسیقی اتفاق نیفتاده است.
او بیان کرد: بخشی از گروههایی که کار میکنند شانس همراهشان بوده است و این اتفاق در یک بستر طبیعی رخ نداده است. ما به سهم خودمان تلاش کردیم و میکنیم اما بیش از همه رسانه باید کمک کند.
نوربخش گفت: ما در خانه موسیقی سعی کردیم تلاشهایی هرچند کوچک اما در بضاعتمان انجام بدهیم. میدانید بضاعت مالی نداریم اما تلاش کردیم به عنوان واسط بتوانیم امکاناتی جذب کنیم و بستری فراهم کنیم که گروهها بتوانند فعالیت کنند.
مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه از خانه هنرمندان و همکاریاش تشکر کرد.
او درباره کنسرتهای پژوهشی بیان کرد: ما فراخوانی با همکاری خانه هنرمندان دادیم که گروههایی که درخواست دارند بیایند. تعدادی اعلام آمادگی کردند. این جریان ادامه خواهد داشت و محدود به این گروهها نخواهد بود اما اجمالا تا به حال این برنامهها اجرا خواهد شد. او توضیح داد که بلیتفروشی این رویداد که از ۲۳ آبان تا ۲۰ دیماه برگزار میشود، ۱۴ آبان ماه آغاز خواهد شد.
در ادامه نوبت به نمایندههای برخی گروهها رسید که قرار است در این کنسرتهای پژوهشی اجرا داشته باشند.
سپهر سراجی (سرپرست گروه بوم) بیان کرد: امکان فعالیت مستمر برای ما وجود نداشته است. گروه ما تمام تحصیلکرده هستند. موسیقیای که کار میکنیم موسیقی ایرانی است. ما از دستگاه استفاده میکنیم اما بر مبنای نظام دستگاه نیست.
در ادامه پویا محمدی (سرپرست گروه نوداگران) گفت: دورهای جریانی به وجود آمد بین هنرمندان و خانه موسیقی و من جزو منتقدان بودم اما منتقد نباید یک گوشه بنشیند باید صحبت کنیم تا نظام موسیقی درست شود. هرجا نقطه ضعفی دارد یا قوتی. به همدستانمان فضایی داده شود که کارشان را انجام بدهند و این اتفاق افتاد که باعث خوشحالی است.
مجید خلیق (سرپرست گروه موسیقی کاشان) نیز اظهار کرد: از سال ۸۹ کنسرتهایی در کاشان داشتیم اما حق استفاده از نوازنده خانم نداشتیم. حتی اصرار میشد خانمها و آقایان جدا شوند. یکی از دلایلی که خوشحال میشویم از مرزها خارج شویم همین است. جالب است میتوانند بازیگر تئاتر باشند اما نمیتوانند با حجاب کامل روی صحنه بنوازند.
او ادامه داد: تا به هر حال همه اجراهای ما با ضرر اما پایداری بوده است. امیدوارم ما توانمندتر شویم. موسیقیای که مردم میشناسند سطح پایین است. ممکن است نسلی فدا شود اما زحمات باید زیاد شود هم ما و هم نهادها.
نوربخش نیز در این زمینه گفت: یکی از اعتراضات جدی ما همین مشکلات پیشروی نوازندگان خانم است و خود اداره ارشاد به آنها اجازه نمیدهد. این چندگانگی را چگونه میتوان در وزارت ارشاد توجیه کرد؟
مهدی قاسمی (سرپرست گروه سرشک) هم بیان کرد: در برخی شهرها بانوان نوازنده نمیتوانند روی صحنه بروند اما من از شهری آمدم که ما اجازه کنسرت گذاشتن نداریم.
او ادامه داد: ما در سال ۹۵ کنسرتی در قم گذاشتیم به نام گروه مهبد که به خاطر یکسری شیطنتها برای وزیر ارشاد و مدیرکل ارشاد قم مشکلاتی پیش آمد. این کنسرت هیچ مشکلی نداشت، این کنسرت پیش از آغاز ماه محرم برگزار شد. نوازندگان ما به احترام ماه محرم همه مشکی پوشیده بودند. این کنسرت در هفته دفاع مقدس بود و قطعه شهیدان خدایی در آن اجرا شد.
باید بدانید خانه هنرمندان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند
در بخش دیگر این نشست نوربخش به عنوان عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره انتقادات مبنی بر کم بودن برنامههای موسیقایی در این خانه گفت: اینجا خانه هنرمندان است. باید بدانید با چه مشکلات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم میکند. این خانه بیشترین مسئله را دارد. به شکلی که دوستان تصمیم میگرفتند مدتی فعالیت نکند. تغییر و تحولات شهرداری تهران مسائل مهمی است و کوچک نیست. اینجا برای اداره خودش هزینه کمی ندارد. تا به حال عمدتا با کمک شهرداری تهران و بخشهای از فضاهای رستوران و کافه، هزینهها را تامین میکرده است.
او ادامه داد: اما اینگونه نیست مدیران دست روی دست گذاشته باشند و تماشا کنند. مجموعه شورای عالی را چگونه میتوان سرپا نگه داشت که مختل نشود. ممکن است این اشکال به مجموعه مدیریت وارد باشد. جایی مثل بنیاد رودکی که مجبور است هزینهاش را از اجاره فضاهایش تامین کند. ما پیشتر برای سالنهای بنیاد رودکی تخفیف میگرفتیم و گاهی رایگان در اختیارمان گذاشته میشد. الان وقتی میرویم مدیر آنقدر گریه میکند که آدم دلش میسوزد. اگر تقصیری متوجه کسی باشد از نهادهای بالادستی است.
سپس مونا رحمانی (مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان) درباره دلیل حضور نداشتن رجبیمعمار در این جلسه، گفت که او به یک جلسه اضطراری رفته است.
رحمانی که در ادامه به گله خبرنگاران و نوربخش مواجه شد، کسالت حال مدیرعامل خانه هنرمندان را تایید کرد و گفت: با همان حالشان به آن جلسه رفتند.
او در ادامه درباره برنامههای موسیقایی خانه هنرمندان بیان کرد: خانه دو سالن بیشتر ندارد که یکی از آنها سالن شهناز است که امکان برگزاری کنسرت دارد.
رحمانی ادامه داد: ۱۲ انجمن عضو شورای خانه هستند که گستره و تنوع فعالیت و درخواست آنها بسیار زیاد است. از طرفی ما به مناسبتهای مذهبی در همه سال نمیتوانیم موسیقی داشته باشیم بنابراین سهم موسیقی در خانه کاهش پیدا میکند. اما پیشنهاد میکنم دوستان بیلانهای کاری را مشاهده کنند که در حوزه موسیقی تلاش کردیم در سهمی که داریم اتفاقات رخ بدهند.
او همچنین قول داد: تا آخر هفته بیلان کاری منتشر میشود.
او درباره اینکه چرا برنامه هنرمندان خارجی نسبت به هنرمندان داخلی در خانه هنرمندان بیشتر است؟ با اشاره به برگزاری هفته استرالیا و ایتالیا، اظهار کرد: یکی از وظایف عرصه فرهنگ و هنر معرفی ملتها به یکدیگر است. این اتفاق در زمانهایی که مورد درخواست ۱۲ انجمن باشد رخ نمیدهد و ما از زمانهای فعال خانه استفاده نمیکنیم.
در بخش پایانی این نشست نیز نوربخش درباره موسیقی پاپ اظهار کرد: من نگفتهام با موسیقی پاپ مخالف هستم اما آنچه دربارهاش ناله میکنیم شنیدن صدای ناهنجار است. من این موضوع را به آقای ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بارها گفتم که باید روی مساله موسیقی باید نظارت وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه درباره نظارت روی موسیقی با مدیر کل دفتر موسیقی صحبت کرده است، ادامه داد: موسیقی سنتی ما دارد از دست میرود، باید ببینیم چرا ساز و آواز ایرانی در حال فراموشی است؟ باید به داد این گوهر ارزشمند رسید. ذائقه قابل تربیت است. مصیبت دیگری که داریم به کمرنگ شدن آواز هم برمیگردد. شما مطمئن باشید هرجا آواز خوب باشد مردم آن را میشنوند.
در حالی که اعلام شده بود مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) قرار است در این برنامه حضور داشته باشد توسط حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) اعلام شد او به دلیل کسالت نتوانسته در این نشست حضور داشته باشد. این موضوع باعث تاخیر در برگزاری این نشست شد.
در ابتدا حمیدرضا نوربخش اظهار کرد: ما بیشترین تلاشمان برای این است که بتوانیم جریان هنری موسیقی به ویژه موسیقی اصیل را زنده نگه داریم.
او به گستره رسانهها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: صبغه موسیقایی ماهوارهها، موسیقی اصیل ما نیست و بیشتر به انواع پاپ اختصاص دارد. اینها به نوعی ضایعهسازی میکند.
او ادامه داد: من به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی و خواننده که سالها زحمت کشیدیدم امروز بیش از همیشه نگران هستم. ما باید بتوانیم فضا را عوض کنیم یا نگذاریم چراغ خاموش شود. جوانهایی که با انگیزه زحمت میکشند کم نداریم اما متاسفانه دیده نمیشوند.
این خواننده آواز گفت: من به عنوان مدرس آواز در این ۳۰ سال دهها خواننده تربیت کردم که خیلی شایستگی داشتند، اما واقعیت این است خیلیهایشان دیگر نیستند و نتوانستند در عرصه موسیقی عرض اندام کنند. این جای تاسف دارد. آیا بضاعت کشور ما چهار، پنج خواننده است؟ خیلی افراد شایسته در گوشه و کنار کشور هستند. کشور پر از استعداد است اما چگونه باید مردم آنها را بشناسند؟
رسانه ملی که هیچ کاری انجام نمیدهد
او بیان کرد: رسانه ملی که هیچ کاری انجام نمیدهد. در دورهای رسانه قالب رادیو بود امروز این تریبون نیست و هنرمند باید با چنگ و دندان بجنگد تا بتواند مخاطب جذب کرده و با او ارتباط برقرار کند. مجموعه مدیریت فرهنگی هم بدون تعارف کاری انجام نداده است و وزارت ارشاد بخش حمایتیاش در زمینه موسیقی اتفاق نیفتاده است.
او بیان کرد: بخشی از گروههایی که کار میکنند شانس همراهشان بوده است و این اتفاق در یک بستر طبیعی رخ نداده است. ما به سهم خودمان تلاش کردیم و میکنیم اما بیش از همه رسانه باید کمک کند.
نوربخش گفت: ما در خانه موسیقی سعی کردیم تلاشهایی هرچند کوچک اما در بضاعتمان انجام بدهیم. میدانید بضاعت مالی نداریم اما تلاش کردیم به عنوان واسط بتوانیم امکاناتی جذب کنیم و بستری فراهم کنیم که گروهها بتوانند فعالیت کنند.
مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه از خانه هنرمندان و همکاریاش تشکر کرد.
او درباره کنسرتهای پژوهشی بیان کرد: ما فراخوانی با همکاری خانه هنرمندان دادیم که گروههایی که درخواست دارند بیایند. تعدادی اعلام آمادگی کردند. این جریان ادامه خواهد داشت و محدود به این گروهها نخواهد بود اما اجمالا تا به حال این برنامهها اجرا خواهد شد. او توضیح داد که بلیتفروشی این رویداد که از ۲۳ آبان تا ۲۰ دیماه برگزار میشود، ۱۴ آبان ماه آغاز خواهد شد.
در ادامه نوبت به نمایندههای برخی گروهها رسید که قرار است در این کنسرتهای پژوهشی اجرا داشته باشند.
سپهر سراجی (سرپرست گروه بوم) بیان کرد: امکان فعالیت مستمر برای ما وجود نداشته است. گروه ما تمام تحصیلکرده هستند. موسیقیای که کار میکنیم موسیقی ایرانی است. ما از دستگاه استفاده میکنیم اما بر مبنای نظام دستگاه نیست.
در ادامه پویا محمدی (سرپرست گروه نوداگران) گفت: دورهای جریانی به وجود آمد بین هنرمندان و خانه موسیقی و من جزو منتقدان بودم اما منتقد نباید یک گوشه بنشیند باید صحبت کنیم تا نظام موسیقی درست شود. هرجا نقطه ضعفی دارد یا قوتی. به همدستانمان فضایی داده شود که کارشان را انجام بدهند و این اتفاق افتاد که باعث خوشحالی است.
مجید خلیق (سرپرست گروه موسیقی کاشان) نیز اظهار کرد: از سال ۸۹ کنسرتهایی در کاشان داشتیم اما حق استفاده از نوازنده خانم نداشتیم. حتی اصرار میشد خانمها و آقایان جدا شوند. یکی از دلایلی که خوشحال میشویم از مرزها خارج شویم همین است. جالب است میتوانند بازیگر تئاتر باشند اما نمیتوانند با حجاب کامل روی صحنه بنوازند.
او ادامه داد: تا به هر حال همه اجراهای ما با ضرر اما پایداری بوده است. امیدوارم ما توانمندتر شویم. موسیقیای که مردم میشناسند سطح پایین است. ممکن است نسلی فدا شود اما زحمات باید زیاد شود هم ما و هم نهادها.
نوربخش نیز در این زمینه گفت: یکی از اعتراضات جدی ما همین مشکلات پیشروی نوازندگان خانم است و خود اداره ارشاد به آنها اجازه نمیدهد. این چندگانگی را چگونه میتوان در وزارت ارشاد توجیه کرد؟
مهدی قاسمی (سرپرست گروه سرشک) هم بیان کرد: در برخی شهرها بانوان نوازنده نمیتوانند روی صحنه بروند اما من از شهری آمدم که ما اجازه کنسرت گذاشتن نداریم.
او ادامه داد: ما در سال ۹۵ کنسرتی در قم گذاشتیم به نام گروه مهبد که به خاطر یکسری شیطنتها برای وزیر ارشاد و مدیرکل ارشاد قم مشکلاتی پیش آمد. این کنسرت هیچ مشکلی نداشت، این کنسرت پیش از آغاز ماه محرم برگزار شد. نوازندگان ما به احترام ماه محرم همه مشکی پوشیده بودند. این کنسرت در هفته دفاع مقدس بود و قطعه شهیدان خدایی در آن اجرا شد.
باید بدانید خانه هنرمندان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند
در بخش دیگر این نشست نوربخش به عنوان عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره انتقادات مبنی بر کم بودن برنامههای موسیقایی در این خانه گفت: اینجا خانه هنرمندان است. باید بدانید با چه مشکلات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم میکند. این خانه بیشترین مسئله را دارد. به شکلی که دوستان تصمیم میگرفتند مدتی فعالیت نکند. تغییر و تحولات شهرداری تهران مسائل مهمی است و کوچک نیست. اینجا برای اداره خودش هزینه کمی ندارد. تا به حال عمدتا با کمک شهرداری تهران و بخشهای از فضاهای رستوران و کافه، هزینهها را تامین میکرده است.
او ادامه داد: اما اینگونه نیست مدیران دست روی دست گذاشته باشند و تماشا کنند. مجموعه شورای عالی را چگونه میتوان سرپا نگه داشت که مختل نشود. ممکن است این اشکال به مجموعه مدیریت وارد باشد. جایی مثل بنیاد رودکی که مجبور است هزینهاش را از اجاره فضاهایش تامین کند. ما پیشتر برای سالنهای بنیاد رودکی تخفیف میگرفتیم و گاهی رایگان در اختیارمان گذاشته میشد. الان وقتی میرویم مدیر آنقدر گریه میکند که آدم دلش میسوزد. اگر تقصیری متوجه کسی باشد از نهادهای بالادستی است.
سپس مونا رحمانی (مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان) درباره دلیل حضور نداشتن رجبیمعمار در این جلسه، گفت که او به یک جلسه اضطراری رفته است.
رحمانی که در ادامه به گله خبرنگاران و نوربخش مواجه شد، کسالت حال مدیرعامل خانه هنرمندان را تایید کرد و گفت: با همان حالشان به آن جلسه رفتند.
او در ادامه درباره برنامههای موسیقایی خانه هنرمندان بیان کرد: خانه دو سالن بیشتر ندارد که یکی از آنها سالن شهناز است که امکان برگزاری کنسرت دارد.
رحمانی ادامه داد: ۱۲ انجمن عضو شورای خانه هستند که گستره و تنوع فعالیت و درخواست آنها بسیار زیاد است. از طرفی ما به مناسبتهای مذهبی در همه سال نمیتوانیم موسیقی داشته باشیم بنابراین سهم موسیقی در خانه کاهش پیدا میکند. اما پیشنهاد میکنم دوستان بیلانهای کاری را مشاهده کنند که در حوزه موسیقی تلاش کردیم در سهمی که داریم اتفاقات رخ بدهند.
او همچنین قول داد: تا آخر هفته بیلان کاری منتشر میشود.
او درباره اینکه چرا برنامه هنرمندان خارجی نسبت به هنرمندان داخلی در خانه هنرمندان بیشتر است؟ با اشاره به برگزاری هفته استرالیا و ایتالیا، اظهار کرد: یکی از وظایف عرصه فرهنگ و هنر معرفی ملتها به یکدیگر است. این اتفاق در زمانهایی که مورد درخواست ۱۲ انجمن باشد رخ نمیدهد و ما از زمانهای فعال خانه استفاده نمیکنیم.
در بخش پایانی این نشست نیز نوربخش درباره موسیقی پاپ اظهار کرد: من نگفتهام با موسیقی پاپ مخالف هستم اما آنچه دربارهاش ناله میکنیم شنیدن صدای ناهنجار است. من این موضوع را به آقای ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بارها گفتم که باید روی مساله موسیقی باید نظارت وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه درباره نظارت روی موسیقی با مدیر کل دفتر موسیقی صحبت کرده است، ادامه داد: موسیقی سنتی ما دارد از دست میرود، باید ببینیم چرا ساز و آواز ایرانی در حال فراموشی است؟ باید به داد این گوهر ارزشمند رسید. ذائقه قابل تربیت است. مصیبت دیگری که داریم به کمرنگ شدن آواز هم برمیگردد. شما مطمئن باشید هرجا آواز خوب باشد مردم آن را میشنوند.