«جان ستیوان» به علت گیر افتادن در ترافیک جاکارتا نتوانست سوار هواپیما شود و از این حادثه مرگبار جان سالم به در برد.-بلیط دردست
سخنگوی این آژانس خبر داد که پرواز شماره «JT۶۱۰» متعلق به شرکت «لاین ایر» سیزده دقیقه پس از پرواز از «جاکارتا» به مقصد «پانگکال پینانگ» (Pangkal Pinang) در جزیره «پانگا» مقابل سواحل «جزیره سوماترا»، در دریا سقوط سقوط کرده است.
خبرگزاری «رویترز» به نقل از «یوسف لطیف» سخنگوی این آژانس، نوشت که هواپیمای مذکور از نوع «بویینگ مَکس ۷۳۷» بوده است؛ روزدوشنبه۲۹اُکتُبر۲۰۱۸(۷ آبان ۱۳۹۷) در ساعت ۰۶:۲۰ به وقت محلی پرواز خود را آغاز کرده و قرار بوده در ساعت ۰۷:۲۰ به مقصد برسد اما تنها سیزده دقیقه پس از برخاستن هواپیما، ارتباط آن با رادار قطع شده است.
این مقام مسئول اندونزیایی تأیید کرده که «هواپیما در عمق سی تا چهل متری متلاشی شده است» و عملیات جستوجو هنوز ادامه دارد. طبق گزارشهای خبری، مقداری از بقایای هواپیما در سطح دریا پیدا شده است.
وزارت حمل و نقل اندونزی نیز اعلام کرده تعداد مسافران هواپیمای مذکور ۱۸۹ نفر بوده است.
وبسایت روزنامه واشنگتن پست نوشت، سقوط این هواپیما ضربهای به ایمنی پرواز در اندونزی است؛ چرا که اتحادیه اروپا و آمریکا اخیرا تحریم شرکتهای خصوصی را در این باره برداشتند.
به گزارش شبکه خبری «سی.ان.ای» (ChannelNewsAsia)، «محمد سیاوجی» یک مقام مسئول در شرکت دولتی «پرتامینا» (Pertamina) فعال در حوزه انرژی گفت که تکههای پیدا شده که گمان میرود لاشه هواپیماست و تکههایی از صندلی هواپیما هم میان آن است، نزدیک یک تاسیسات پالایش دریایی پیدا شده است.
قرار بود این هواپیمای مسافربری از فرودگاه سوکارنو جاکارتا به مرکز ایالت پانکال پینانگ در جزیره بانگا بلیتونگ در سوماترا واقع در شرق این کشور زیمت کند که در این مسیر دچار سانحه شده است.
باهویا سونجا، خلبان ۳۱ ساله این هواپیما بیش از ۶۰۰۰ ساعت پرواز در کارنامه خود داشته است. همچنین سابقه ۵۰۰۰ ساعت پرواز برای کمک خلبان این هواپیما، وی را در زمره خلبانان باتجربه قرار میدهد.
طبق گزارش شبکه ای بی سی استرالیا ، خلبان در آخرین تماس خود اعلام کرده بود که هواپیما دچار نقص فنی شده و خواستار بازگشت به جاکارتا شده بود.
تماس این هواپیما دقایقی پس از پرواز با برج مراقبت قطع شد.
یوسف لطیف سخنگوی سازمان ملی امداد و نجات اندونزی به تلویزیون مترو اندونزی گفت دراین هواپیما ۱۸۱ مسافر و ۸ نفر خدمه حضور داشتند و غواصان زیادی برای بررسی علت این سانحه یا احتمالا افراد نجات یافته از این حادثه در محل حادثه مشغول غواصی هستند اما تاکنون هیچ فرد زنده ای را نیافته و گفته می شود تنها یک جسد پیدا شده و تمامی مسافران نیز کشته شده اند.
به گفته وی غواصان به دنبال جعبه سیاه هواپیما در اعمال این آبها درحال جستجو هستند.
برخی ماهیگیران در آبهای شرق اندونزی اعلام کردند، بقایای هواپیما را در آبهای شرق اندونزی دیده اند.
این هواپیمای مسافربری از سال ۲۰۱۶میلادی(۱۳۹۵شمسی) دراین کریدور هوایی مشغول به کار بوده است.
اندونزی، مجمع الجزایری وسیع است که مردم آن بشدت برای تردد در جزایر وابسته به سفر هوایی و یادریایی بوده، اما بسیاری از شرکت های هواپیمایی فعال در این جزایر از امنیت پرواز ضعیفی برخوردار هستند.
سابقه سقوط های فاجعه باراندونزی
نخستین و بدترین فاجعه هوایی اندونزی در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۷(۱۳۷۶شمسی) بوقوع پیوست. در این حادثه یک فروند ایرباس ۳۰۰ در منطقه مدان این کشور با ۲۳۴ مسافر سقوط کرد که همه سرنشینان آن کشته شدند.
در سال ۲۰۱۳میلادی(۱۳۹۲شمسی) نیز یک فروند هواپیمای مسافربری با شماره پرواز ۹۰۴ Lion Air در آبهای جزیره بالی اندونزی سقوط کرد اما ۱۰۸ نفر مسافر آن نجات داده شدند. اما هواپیمای دیگر این شرکت که در سال ۲۰۰۴در حوالی جاکارتا سقوط کرد سبب کشته شدن ۲۵ نفر سرنشین آن شد.
مسافرجامانده پروازتهران -یاسوج
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درپرواز صبح روز ۲۹بهمن۱۳۹۶ هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان با۶۶مسافر در مسیر تهران به یاسوج پرواز کردواما۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار محو شد.
بعدازچندروز فهمیدند که در اطراف یاسوج با برخورد به یکی از قلل رشته کوه دنا سقوط کرده است !،
نیمی ازاجسادمسافران راتوانستنددر۳ خرداد ۱۳۹۷ -درمنطقه-دره- صعب العبور در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان پیداکنند.
واما مسافرخوش شانس«غلامرضا نقیپور » ازپروازجاماند وسالم ماند.