آلودگی بصری بیلبوردهای تبلیغاتی/ بنرها «گرگان» را قُرق کردهاند
مکانیابی نادرست، اندازههای غیراستاندارد و رنگهای نامناسب در تابلوهای تبلیغاتی گرگان، تدوین طرح جامع برای ساماندهی این تابلوها را به ضرورتی اجتنابناپذیر تبدیل کرده است.
به گزارش گلستان ۲۴؛ نازیباییها یا به بیان فنیتر زوائد بصری و آلودگیهای تصویری، یکی از مشکلات امروز مردم در بسیاری از شهرها است.
یکی از این زوائد، تبلیغات محیطی از جمله بنرها، لمپوست ها، بیلبوردها، استرابوردها، تلویزیونهای شهری و غیره است. تبلیغاتی که گاهی پشت برخی از آنها هیچگونه تفکر تخصصی خاصی نیست.
برخی از این بنرها هیچ هماهنگی با هم نداشته و حتی سرگیجه شهروندان را در پی دارند.
در شهر گرگان هم چنین است، متأسفانه در سالهای اخیر، گرگان به شهری در قُرُق بنرهای تبلیغاتی تبدیل شده، بنرهایی که بدون توجه به چهره شهر، محلی برای کسب درآمد شدهاند.
در همین راستا با یک کارشناس برنامهریزی شهری صحبت کردیم، مهدی فندرسکی اظهار کرد: در گرگان از ابزارها و شیوههای محدود تبلیغاتی برای اطلاعرسانی استفاده میشود و یکی از این مدلها شیوه منسوخ شده نصب بنر در معابر عمومی و میادین شهرها است.
وی افزود: استفاده از این نوع شیوه اطلاعرسانی و افزایش نصب بنرهای مختلف تبلیغاتی سبب نازیباییهای بصری شهر شده و به معابر جلوه بسیار بدی داده است.
فندرسکی تصریح کرد: سهم بسیاری از شهرهای بزرگ از توسعه، آلودگیهای شنیداری و دیداری و آشفتگی ساختاری برای زندگی بشری است بنابراین باید سعی کنیم تا این آلودگی از شهر زدوده شود.
تبلیغات محیطی ما فاقد دانش لازم است
وی گفت: در تبلیغات محیطی قواعدی باید رعایت شود تا مخاطب دچار آشفتگی ذهنی در مواجه با پیامهای متفاوت نشود.
فندرسکی تصریح کرد: در غرب تبلیغات محیطی زیرمجموعه طراحی محیطی است و در دانشگاه تدریس میشود ولی در ایران تنها گرافیست داریم نه طراح محیطی؛ بنابراین تبلیغات محیطی ما فاقد دانش لازم است.
لزوم جمعآوری آلودگیهای بصریهای شهری
وی با بیان اینکه برای رفع زوائد بصری باید بنرها جمعآوری شود، گفت: اخیراً نهادهای بسیاری اقدام به نصب تابلوهای دیجیتال برای بیان عملکرد خود کرده و یا به بهانه تبلیغ، اطلاعرسانی و یا تبریک اقدام به نصب بنر در دیواره اداره یا حتی پیادهرو میکنند، این امر چهره بصری شهر را خدشهدار میکند.
فندرسکی افزود: بیشترین ناهمگونی و ایجاد نمای نامطلوب در میدانها و خیابانهای اصلی دیده میشود، نمایی آشفته از بنرها و تابلوهای قد و نیم قد که شهر را در برگرفتهاند.
توجه به زیباسازی فضای شهری
وی تأکید کرد: توجه به زیباسازی فضای شهری و ایجاد هماهنگی برای ارتقاء سیمای بصری شهر و الزام به نصب تابلوهای یکرنگ و یکدست و یک اندازه، اجرای طرحهای خلاقانه و پایدار با توجه به اوضاع جوی منطقه و در نظر گرفتن طرحهایی که در مدت کوتاه بارش باران و رطوبت هوا آن را از بین نبرد، میتواند تا حد زیادی از آشفتگی سیمای گرگان بکاهد.
فندرسکی خاطرنشان کرد: مدیران شهری میتوانند با ایجاد جذابیتهای بصری در نما و منظر شهری متناسب با هویت و فرهنگ شهر و مشورت با نخبگان و متخصصان امر به ایجاد فضایی مطلوب و چشمنواز از سیمای شهری نائل آمده و در همین راستا طرح جامعی برای ساماندهی آن تدوین کنند.
وی اذعان کرد: در این طرح شیوه اصولی تبلیغات، در نظرگرفتن مکانهای خاص، مسدود نشدن دورنمای شهر و غیره باید لحاظ شود.
واگذاری تبلیغات به بخش خصوصی
برای اطلاع از اقدامات شهرداری در این خصوص با رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفتگو کردیم، علی اصغر یوسفی گفت: انواع مختلف موضوعات تبلیغاتی تعریف شده داریم، از جمله استندها، بیلبوردها، لمپوست ها، پلهای هوایی و یا تبلیغاتی که برای تاکسیها و ایستگاههای اتوبوس صورت میگیرد و زیر نظر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان است.
وی افزود: تبلیغات بیلبوردها زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است اما تبلیغات را طی مزایدهای به شرکتهای خصوصی واگذار کردهاند.
یوسفی گفت: این شرکتها برای انجام تبلیغات به شرکتهای پیمانکار مراجعه کرده و طراح برای آنها طرح تبلیغاتی تهیه میکند. این طرح قبل از نصب در سطح شهر باید تأییدیه اداره فرهنگ و ارشاد استان را بگیرد تا مغایرتی با ضوابط تعریف شده نداشته باشد.
طرح جامع تبلیغاتی
وی متذکر شد: شهرداری پیگیر ایجاد طرح جامع تبلیغاتی است و در همین راستا کمیتهای را شکل داده تا موضوعات مربوط به سیما و منظر را بررسی کند.
یوسفی توضیح داد: واحدها مختلف شهرداری در این کمیته حضور دارند و به بررسی سیما و منظر شهری از زوایای مختلف میپردازند.
وی با بیان اینکه کلیات تبلیغات شهری در طرح بررسی میشود، اظهار امیدواری کرد تا طرح جامع و کامل در خصوص مسائل تبلیغاتی شکل بگیرد که به نظم و انضباط در شهر بینجامد.
تشکیل کمیته ساماندهی تبلیغات شهری
مسئول زیباسازی شهرداری گرگان نیز گفت: مسائل تبلیغی شهر از سال ۹۱ با مصوبه شورا در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار گرفت و سازمان سیما و منظر و واحد زیباسازی هیچگونه اختیاری در این زمینه نداشت.
روزبه کریمی افزود: از امسال (حدود دو ماه پیش) به دستور شهردار کمیتهای به نام «کمیته ساماندهی تبلیغات شهری» تشکیل شد.
کریمی ادامه داد: در این کمیته واحدهای زیباسازی، ترافیک، روابط عمومی، عمران، سرمایهگذاری و سازمان فرهنگی و ورزشی حضور دارند.
وی گفت: وظیفه این کمیته سامان دادن وضعیت تبلیغاتی است، یعنی ارجح قراردادن سیما و منظر شهر و تبلیغات محیطی و استفاده از تبلیغات محیطی نوین.
کریمی گفت: این کمیته تاکنون چهار بار تشکیل جلسه داده است و امیدواریم به زودی مردم خروجیهای آن را در سطح شهر ببینند.
عقبافتادگی گرگان در تبلیغات نوین شهری
مسئول زیباسازی شهرداری گرگان با بیان اینکه کارهای جدیدی در تبلیغات شهری میتوانیم انجام دهیم، توضیح داد: در سنوات گذشته گرگان نسبت به بقیه شهرهای کشور در تبلیغات نوین شهری عقب افتاده است.
وی تصریح کرد: درآمدی که شهرداری اکنون از برخی از تبلیغات مانند لمپوست هایی که در تیرهای چراغ برق محور ناهارخوران به دست میآورد، به آسیبی که به سیما و منظر شهر میزند، نمیارزد.
کریمی گفت: به همین منظور درآمد را ندید گرفته ایم و در زمینههای دیگر تبلیغاتی کار میکنیم تا علاوه بر جبران شدن درآمد سایر زوائد هم از سطح شهر حذف شود.
وی بیان کرد: ولی به دلیل اینکه قرارداد برخی از پیمانکاران هنوز به اتمام نرسیده، نمیتوانیم تغییراتی در آنها ایجاد کنیم؛ ولی برای تمدید قرارداد باید پیمانکار به کمیته ساماندهی آمده و در مورد نحو تبلیغات و ادامه کار وی بررسی صورت گیرد.
به نظر میرسد در دنیای ماشینی و مدرن امروز که استرس و کلافگی سهم مردم شده، ساماندهی تبلیغات محیطی نیازمند توجه بیشتری است. بنابراین واحد زیباسازی و سایر نهادهای مربوط در این زمینه باید تلاش کرده تا عناصر بصری به آرامش شهروندان کمک کنند.
امیدواریم با پایان دادن به حکومت بنرهای رنگارنگ در سطح شهر، شاهد حذف زوائد فیزیکی ناهمگون و آلودگیهای بصری از چهره شهر باشیم.
انتهای پیام/ مهر