پیرو انتشار خبر برخی اعمال غیر منطبق با قانون در روند واگذاری قراردادهای بخش کالایی مناطق نفتخیز، طی مستندات دریافتی در سالهای 95 و 96 حداقل 40 فقره قرارداد در قالب بند "ز" ماده "29" منعقد گردیده است که تنها یک فقره از این قراردادها با شرکت سازنده و اصلی بوده است و بقیه قراردادها به شیوهای ناصواب منعقد گردیدهاند.
ارزش قراردادهای منعقد شده بیش از 54 میلیون یورو میباشد که اهم تخلفات صورت گرفته در این میان به شرح ذیل میباشد.
1ـ تخلف از قانون برگزاری مناقصات مصوب سال 1393 و تفسیر به رأی آن با استناد به انحصاری بودن شرکتهای طرف قرارداد.
طبق بند "ط" ماده "2" قانون برگزاری مناقصات تشخیص انحصاری بودن تنها پس از انتشار آگهی عمومی دعوت به مناقصه و حضور تنها یک پیشنهاد دهنده و یا اعلام هیئت وزیران مبنی بر انحصاری بودن صورت میپذیرد.
در این میان جهت اکثر قراردادهای منعقد شده بیش از یک تأمینکننده در خود مناطق نفتخیز جنوب وجود دارد.
همچنین جهت یک کالای خاص (قطعات توربینهای گازی سولار، نئوپیگنون و رولزرویس بیش از دو طرف قراردادی با استناد به انحصاری بودن) وجود دارد.
علاوه بر همه موارد فوق در خصوص اکثر قراردادهای منعقد شده یا مناقصه ای قبلاً برگزار نشده است که بتوان استناد به انحصاری بودن نمود و یا آن که اگر هم برگزار شده است مناقصه با حضور حداقل یک شرکتکننده دیگر بوده است که بنا به هر دلیلی مناقصه باطل و بعداً حتی از شرکتکننده قبلی نیز استعلام به عمل نیامده است.
2-1- تخلف از آییننامه تضمین معاملات دولتی مصوب سال 1394 هیئت وزیران
طبق آییننامه مذکور اخذ تضمین شرکت در فرایند ارجاع کار میبایستی جهت هر نوع معاملهای اعم از مزایده مناقصه، ترک تشریفات و همچنین موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه رعایت شود. (بند "چ" ماده "2")
همچنین اخذ تضمین حسن انجام جهت همه قراردادها به جز در مواردی کهتحویل کالا در یک مرحله انجام میگردد الزامی میباشد. (بند "ج" ماده "2" و بند "الف" ماده 2).
طبق بررسیها و مستندات به دست آمده تضمین مسئولیت در فرایند ارجاع کار جهت هیچ یک از قراردادها اخذ نشده است و جهت قراردادهایی که در بیش از یک مرحله تحویل کالای آنها صورت گرفته است نیز نیز تضمینی از فروشندگان اخذ نشده است.
3-1- درج اطلاعات غلط در فرمهای واگذاری کار در قالب ماده "29" به جهت توجیه نمودن و مستندسازی
عدم گزارش و پیگیری تخلفات فروشندگان، ابطال مناقصات فراوان و واگذاری بعدی آنها در قالب ماده 29، توقف و نگهداشت چندین فقره مناقصه پس از آگهی شناسایی و فراخوان پیمانکار، عدم ابلاغ و جاری کردن چندین فقره قرارداد پس از تصویب کمیسیون معاملات توسط اداره تدارکات، عدم اخذ اسناد و مدارک قراردادی از برخی از فروشندگان، واگذاری قرارداد به چندین شرکت خارجی بینام و نشان بدون آن که شرکتهای فوق در لیست منابع وزارت نفت به ثبت رسیده باشد، عدم شفافسازی و بررسی مدارک ثبتی شرکتهای خارجی به نحوی که حتی شناسایی صاحبان امضا مجاز آنها نیز به انجام نرسیده است. مبادله قرارداد بدون رعایت سلسله مراتب و امضای آن از طرف شرکت دولتی توسط افراد غیر مجاز، و دهها مورد دیگر از جمله تخلفات صورت پذیرفته در واگذاری قراردادها میباشد که در حال بررسی و مستندسازی است.
متأسفانه در این میان مستنداتی نیز وجود دارد که در یکی از قراردادها به یکی از شرکتهای خارجی بیش از 5 میلیون یورو پرداخت شده است که پس از ترخیص کالا از سوی مناطق نفتخیز جنوب مشاهده گردیده که قطعات دریافتی دست دوم و حتی ساخت داخل بودهاند که تحت عنوان کالای نو و اصلی معامله شدهاند.
در این میان هیچ گزارشی از این تخلفات به ارکان نظارتی از سوی مدیریت تدارکات کالا و شخص مدیر عامل نه تنها گزارش نشده است، بلکه با همراهی و همسویی با فروشنده خارجی سعی در سرپوشگذاری بر این تخلف نیز نمودهاند و با عنایت به نگرفتن تضمین قراردادی، راه برای جبران خسارت وارد شده عملاً بسته شده است.
انتهای پیام/