ابوالفضل مکرمی فر در مراسم گشایش دومین نمایشگاه بین المللی شیرینی، نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی در مشهد افزود: حاشیه بولوار وکیل آباد مشهد فقط به پتیزا فروشی ها اختصاص یافته و در شاندیز هم اغلب شیشلیک عرضه می شود.
وی اظهار داشت: صنعت گردشگری غذا یکی از مهمترین صنایع فعال در دنیاست، به طوریکه 300 میلیارد دلار از 1.23 تریلیون دلار درآمد سالانه حوزه گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: براساس پژوهش های انجام شده، ایران بیش از 2 هزار و 500 نوع غذا و 109 نوع نوشیدنی دارد و در هر اقلیمی از کشور غذای خاصی طبخ می شود که برخی از غذاها مانند 'ساروق' در هرمز طرز پخت عجیب دارند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: کشورهای دنیا از صنعت گردشگری غذا به عنوان یک عنصر درآمدزا بهره زیاد برده اند، تنوع غذایی در کشورهایی مانند ایتالیا، چین، کره، تایوان، فرانسه بی نظیر است در حالی که ایران با تنوع غذایی فراوان فقط کباب را به گردشگران خود عرضه می کند.
مکرمی فر اظهار داشت: تنوع غذایی در ایران به حدی است که در دنیا از آن در کنار مکتب رم و چین، مکتب آشپزی ایران یاد می شود اما در ارائه غذاهای متنوع برای جذب گردشگر نموه قبولی نمی گیرد و بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی گفت: مردم بویژه گردشگران از غذاهای لذیذ و متنوع محلی در مشهد استقبال می کنند، همان طور که روزانه پنج هزار آش گناباد در مشهد فروخته می شود لذا باید از این ظرفیت برای توسعه رفاه مردم و کسب و کار بهره گرفت.
وی با اشاره به استقبال روزانه 65 هزار نفر از خیابان غذا که سال گذشته در مشهد ایجاد شد، اظهار امیدواری کرد امسال نیز رویدادهایی از این دست در مشهد تکرار شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: در زمانی زندگی می کنیم که برندها حرف اول و آخر را می زنند، زیرا مردم حوصله و وقت آزمون و خطا ندارند و برندها این وظیفه پرخطر را برعهده گرفته اند.
امیر شهلا افزود: برندسازی یکی از مهمترین نکاتی است که طی سالهای اخیر در شهر مشهد مورد نظر گردشگران قرار گرفته بویژه صنعت توریسم که از ظرفیت های اساسی پایتخت زیارت کشور و دومین کلان شهر مذهبی ایران است.
وی اظهار داشت: مشهد به دلیل برخورداری از جاذبه های فرهنگی و زیارتی برجسته سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون زائر است اما به دلیل عدم فراهم آوری زیرساخت ها، ماندگاری زائر به سه روز بیشتر نمی رسد.
عضو شورای شهر مشهد گفت: برندسازی از مشهد و توانمندی های این شهر در دستور کار شواری شهر قرار گرفته تا ضریب ماندگاری زائر بیشتر شود، چرخ اقتصاد استان بیشتر بچرخد و سطح رفاه مردم ارتقا یابد.
شهلا افزود: برگزاری نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه غذا با حضور برندها و دعوت از مهمانان خارجی و انعکاس آن در رسانه ها می تواند به برندسازی مشهد کمک شایانی کند.
دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی از هفتم تا نهم آذر ماه در مشهد دایر است.
انتهای پیام/