سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکتها
برای پذیرش شرکتی در بازار سهام، مجموعه شرایطی در نظر گرفته شده و این شرایط به گونهای است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است. بعضاً در صورتهای مالی برخی شرکتهای پذیرش شده در بازار سهام ابهاماتی دیده میشود که موضوع حمایت از سرمایه گذاران خرد را زیر سؤال میبرد. صورتهای مالی یکی از شرکتهای تازه پذیرفته شده در فرابورس نشان...
برای پذیرش شرکتی در بازار سهام، مجموعه شرایطی در نظر گرفته شده و این شرایط به گونهای است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است. بعضاً در صورتهای مالی برخی شرکتهای پذیرش شده در بازار سهام ابهاماتی دیده میشود که موضوع حمایت از سرمایه گذاران خرد را زیر سؤال میبرد. صورتهای مالی یکی از شرکتهای تازه پذیرفته شده در فرابورس نشان میدهد، احتمالا یکی از شرایط پذیرش در فرابورس نادیده گرفته شده است.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ایران قوانین و مقررات مربوط به بازار سهام به گونه ای طراحی شده که این قوانین و مقررات بتوانند از سرمایه گذاران خرد حمایت کنند. حتی مسئولین مربوطه در مصاحبه های خود، همواره از حمایت از سرمایه گذاران خرد گفته اند. با همه این شرایط، اما اصلا وضعیت ایران در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد در سال های اخیر مناسب نبوده است.
شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد، شاخصی است که به بررسى حقوق سرمایه گذاران اقلیت در شرکت هاى سهامى عام و میزان حمایت هاى قانونى از این حقوق مى پردازد.
نمودار زیر وضعیت ایران در این شاخص را طی ده سال اخیر نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود از سال 2010 تا 2012 نمره ایران از 100 (بهترین نمره)، 30 بوده است که نمره خوبی نیست. یعنی سطح حمایت از سرمایه گذاران خرد در ایران در این سال ها بسیار پایین بوده است. حال آن که در سال 2013 نمره این شاخص با اصلاحاتی که در این زمینه انجام شده، اندکی بهبود یافته و به 36.67 رسیده و این عدد برای سال بعد، یعنی سال 2014 نیز حفظ شده است. دوباره از سال 2015 این شاخص به نمره 33.33 کاهش یافته و تا سال 2019 ثابت مانده است.
در گزارش انجام کسب و کار سال 2019، ایران با کسب نمره 33.33 در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد رتبه 173 را در بین 190 کشور حاضر در این گزارش به خود اختصاص داده است که این رتبه اصلاً مناسب و قابل دفاع نبوده و نیست.
حالا پرسش این است که چرا با توجه به اینکه قوانین و مقررات در حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است و مسئولین نیز بر این موضوع تأکید دارند، باز هم رتبه ایران در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد رتبه ای بسیار بالا و نامناسب است؟
شاید دلیل این موضوع به اجرای نادرست قوانین و مقررات بازگردد. یکی از مواردی که در حمایت از سرمایه گذاران خرد بسیار مهم است، این که باید شرکت ها اطلاعات خود را کاملا شفاف و روشن در اختیار سهامداران بگذارند؛ اما بعضا دیده شده که شرکت ها این اطلاعات را یا در اختیار سهامداران قرار نمی دهند یا اینکه پس از رسیدن به منافع خود این اطلاعات را افشا می کنند. یا حتی ممکن است افرادی که در بورس، مسئول تأیید یا رد شرکت ها جهت ورود به بازار سهام هستند بعضاً از افشای برخی اطلاعات چشم پوشی می کنند و وظایف خود را در این زمینه به درستی انجام نمی دهند و این موضوع موجب می شود تا در بلندمدت، این سرمایه گذاران خرد متضرر شوند!
به عنوان نمونه، شرکت بیمه نوین شرکتی است که مطابق با اخبار درج شده در سایت خود، در 21 آذر ماه 1396 در فرابورس پذیرش شده و از 21 خرداد ماه 1397 با نماد معاملاتی "نوین" در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی و در زیر گروه فعالیت های مالی و اجرایی به جمع فرابورسی های پیوسته است.
طبق اطلاعات مندرج در سایت فرابورس به آدرس اینترنتی https://www.ifb.ir/ یکی از شرایط پذیرش شرکت ها در بازار فرابورس این است که اگر شرکت دارای دعاوی دارای اثر با اهمیت، له یا علیه شرکت باشد باید آن را افشا نماید.
به تازگی صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1397 شرکت بیمه نوین منتشر شده است. این صورت های مالی نشان می دهند شرکت بیمه نوین در حال پیمودن مراحل قانونی جهت دریافت حق خود از یک شرکت هندی است. همان گونه که در تصویر زیر ملاحظه می شود، در صورت های مالی این شرکت عنوان شده که مانده بدهی ABAN Offshore Limited معادل 2 میلیون و 407 هزار و 85 دلار بوده که با توجه به عدم دریافت حق بیمه، شرکت بیمه نوین اقدام قانونی را انجام داده و پرونده مذکور در حال حاضر در حال طی مراحل قانونی خود است.
این موضوع نشان می دهد، شرکت بیمه نوین دارای دعاوی موثر است. حالا نکته اینجاست که نام این شرکت هندی به عنوان بدهکار در صورت های مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395 و 29 اسفند ماه 1396 نیز دیده می شود.
پرسش اینجاست که چرا با توجه به اینکه شرکت بیمه نوین از این شرکت هندی در سال های گذشته نیز طلبکار بوده است، از این شرکت شکایت نکرده و در سال جاری به فکر شکایت از این شرکت افتاده است؟ آیا این شرکت به خاطر اینکه در فرابورس پذیرفته شود از این دعوای حقوقی خود در سال های گذشته چشم پوشی نموده است و بعد از اینکه در فرابورس پذیرفته شده، اقدام به شکایت از این شرکت در سال جاری نموده است؟
اگر پاسخ این پرسش دوم مثبت باشد، باید گفت در این بین، افشای اطلاعات که جزو حقوق سرمایه گذاران خرد می باشد، توسط شرکت بیمه نوین نادیده گرفته شده است.