به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ تقدیمی دولت به مجلس، بودجه پیش بینی شده برای وزارت راه و شهرسازی همراه با تمام دستگاه های زیرمجموعه آن ۸ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
سهم ستاد وزارتخانه شامل ۶ معاونت حمل و نقل، معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان، توسعه مدیریت و منابع انسانی، حقوقی و پارلمانی و نهایتا معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع و همچنین ۴ مرکز توسعه و سیاست های راهبردی، ارتباطات و اطلاع رسانی، امور مجامع و نظارت بر قراردادها و مرکز حراست و تعدادی دفاتر و حوزه های دیگر به همراه ادارات کل استانی راه و شهرسازی، رقم ۲۸۷ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان پیش بینی شده است.
دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان متولی و سیاستگذار حوزه شهرسازی و معماری، بودجه ای بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان رقم پیشنهادی دولت به مجلس به خود اختصاص داده است. این دبیرخانه در ستاد وزارتخانه مستقر است.
حوزه هواشناسی: ۱۳۳ میلیارد تومان
برای سازمان هواشناسی کشور در این جدول، ۱۱۸ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان و برای پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی ۱۴ میلیارد و ۲۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
حوزه حمل و نقل هوایی: ۱۵۳ میلیارد تومان
همچنین به پیشنهاد دولت، رقم مذکور در لایحه بودجه سال ۹۸ برای سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان سازمان متولی و رگولاتوری صنعت هوانوردی کشور، بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان است. این سازمان، یک دستگاه صرفا سیاستگذار بوده و درآمد ـ هزینه ای نیست.
سهم دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری (مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور) از رقم پیشنهادی در بودجه سال آینده، بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان آمده است.
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان دستگاه درآمد ـ هزینه ای در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال آتی، ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. پروازهای عبوری از آسمان ایران و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی به شرکت های هواپیمایی دو منبع عمده درآمدی شرکت فرودگاهها است.
برای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در لایحه بودجه سال آتی ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این شرکت، یک دستگاه دارای درآمد از محل ارائه خدمات فرودگاهی به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی است.
حمل و نقل ریلی: ۱۴۰۰ میلیارد تومان
شرکت راه آهن نیز به عنوان متولی صنعت حمل و نقل ریلی در جدول بودجه پیشنهادی سال آتی، با رقمی بیش از هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان، یکی از دستگاه های دارای ارقام بالا در میان دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال ۹۸ محسوب می شود. گفتنی است این شرکت علاوه بر داشتن وظایف سیاست گذاری، دو وظیفه توسعه زیرساخت های ریلی (عمرانی) و حمل کالا بر روی شبکه ریلی را هم داراست. این شرکت از محل حق دسترسی به ریل (صرفا باری و نه مسافری) دارای درآمد است.
حمل و نقل جاده ای: ۱۷۰۰ میلیارد تومان
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان نهاد بالادستی بخش حمل و نقل جاده ای کشور، با داشتن رقمی بالغ بر ۱۶۹۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، قرار است به رتق و فتق فعالیت های حوزه حمل و نقل جاده ای بپردازد. یکی از بزرگترین وظایف این سازمان، تعمیر و نگهداری راه های اصلی، فرعی و روستایی است. بالغ بر ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که اصلاح آنها نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
بخش مسکن: ۵۲۴ میلیارد تومان
شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان دستگاه متولی مدیریت ساخت و ساز و فروش عرصه و اعیانی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی در شهرهای جدید در لایحه بودجه سال آتی ۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات عمومی و دولتی نیز به عنوان سازمان متولی ساخت و ساز ساختمان های دولتی شامل بیمارستان های دولتی، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مصلای امام خمینی (ره)، پروژه توسعه مجلس شورای اسلامی و چند سازه دیگر دولتی در لایحه پیشنهادی سال ۱۳۹۸ با ۱۸۲ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان، توانسته بخشی از بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال آینده را به خود اختصاص دهد.
بودجه پیشنهادی شرکت بازآفرینی شهری نیز که قرار است وظیفه نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و نابه سامان شهری را عملیاتی کند، با رقم ۲۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به نمایندگان مجلس عرضه شده است.
بودجه بخش احداث زیرساخت های حمل و نقلی: ۴ هزار میلیارد تومان
مهم ترین بخش بودجه ای وزارت راه و شهرسازی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با رقم پیشنهادی بالغ بر ۴ هزار و ۴۰ میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان اختصاص دارد که نزدیک به ۵۰ درصد کل بودجه این وزارت خانه را شامل می شود.
این شرکت موظف به احداث زیرساخت های حمل و نقلی در دو حوزه جاده ای (آزادراهی، بزرگراهی و راه های اصلی، فرعی و روستایی) و ریلی است.
پروژه احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های عمرانی و زیرساختی در دست احداث کشور است که از سوی این شرکت اجرا می شود. چند پروژه دیگر آزادراهی و راه آهنی دیگر نیز در حوزه وظایف شرکت ساخت می گنجد. این شرکت درآمدی نداشته و تماما بر اساس بودجه هایی که به آن داده می شود، مکلف به احداث زیرساخت های حمل و نقلی است.
همچنین بودجه پیشنهادی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی فعالیت های وزارت راه و شهرسازی برای سال آینده ۱۳۹ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
مقایسه با بودجه سال های ۹۷ و ۹۶ وزارت راه و شهرسازی
بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ نسبت به سال جاری که با رقم ۷ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان به مجلس پیشنهاد شد، با رشد ۶.۵ درصدی مواجه شده است.
همچنین بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶، رقمی بالغ بر ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با بودجه پیشنهادی سال ۹۸، از تفاوت معناداری برخوردار نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ تقدیمی دولت به مجلس، بودجه پیش بینی شده برای وزارت راه و شهرسازی همراه با تمام دستگاه های زیرمجموعه آن ۸ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
سهم ستاد وزارتخانه شامل ۶ معاونت حمل و نقل، معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان، توسعه مدیریت و منابع انسانی، حقوقی و پارلمانی و نهایتا معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع و همچنین ۴ مرکز توسعه و سیاست های راهبردی، ارتباطات و اطلاع رسانی، امور مجامع و نظارت بر قراردادها و مرکز حراست و تعدادی دفاتر و حوزه های دیگر به همراه ادارات کل استانی راه و شهرسازی، رقم ۲۸۷ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان پیش بینی شده است.
دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان متولی و سیاستگذار حوزه شهرسازی و معماری، بودجه ای بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان رقم پیشنهادی دولت به مجلس به خود اختصاص داده است. این دبیرخانه در ستاد وزارتخانه مستقر است.
حوزه هواشناسی: ۱۳۳ میلیارد تومان
برای سازمان هواشناسی کشور در این جدول، ۱۱۸ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان و برای پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی ۱۴ میلیارد و ۲۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
حوزه حمل و نقل هوایی: ۱۵۳ میلیارد تومان
همچنین به پیشنهاد دولت، رقم مذکور در لایحه بودجه سال ۹۸ برای سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان سازمان متولی و رگولاتوری صنعت هوانوردی کشور، بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان است. این سازمان، یک دستگاه صرفا سیاستگذار بوده و درآمد ـ هزینه ای نیست.
سهم دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری (مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور) از رقم پیشنهادی در بودجه سال آینده، بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان آمده است.
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان دستگاه درآمد ـ هزینه ای در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال آتی، ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. پروازهای عبوری از آسمان ایران و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی به شرکت های هواپیمایی دو منبع عمده درآمدی شرکت فرودگاهها است.
برای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در لایحه بودجه سال آتی ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این شرکت، یک دستگاه دارای درآمد از محل ارائه خدمات فرودگاهی به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی است.
حمل و نقل ریلی: ۱۴۰۰ میلیارد تومان
شرکت راه آهن نیز به عنوان متولی صنعت حمل و نقل ریلی در جدول بودجه پیشنهادی سال آتی، با رقمی بیش از هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان، یکی از دستگاه های دارای ارقام بالا در میان دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال ۹۸ محسوب می شود. گفتنی است این شرکت علاوه بر داشتن وظایف سیاست گذاری، دو وظیفه توسعه زیرساخت های ریلی (عمرانی) و حمل کالا بر روی شبکه ریلی را هم داراست. این شرکت از محل حق دسترسی به ریل (صرفا باری و نه مسافری) دارای درآمد است.
حمل و نقل جاده ای: ۱۷۰۰ میلیارد تومان
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان نهاد بالادستی بخش حمل و نقل جاده ای کشور، با داشتن رقمی بالغ بر ۱۶۹۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، قرار است به رتق و فتق فعالیت های حوزه حمل و نقل جاده ای بپردازد. یکی از بزرگترین وظایف این سازمان، تعمیر و نگهداری راه های اصلی، فرعی و روستایی است. بالغ بر ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که اصلاح آنها نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
بخش مسکن: ۵۲۴ میلیارد تومان
شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان دستگاه متولی مدیریت ساخت و ساز و فروش عرصه و اعیانی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی در شهرهای جدید در لایحه بودجه سال آتی ۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات عمومی و دولتی نیز به عنوان سازمان متولی ساخت و ساز ساختمان های دولتی شامل بیمارستان های دولتی، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مصلای امام خمینی (ره)، پروژه توسعه مجلس شورای اسلامی و چند سازه دیگر دولتی در لایحه پیشنهادی سال ۱۳۹۸ با ۱۸۲ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان، توانسته بخشی از بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال آینده را به خود اختصاص دهد.
بودجه پیشنهادی شرکت بازآفرینی شهری نیز که قرار است وظیفه نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و نابه سامان شهری را عملیاتی کند، با رقم ۲۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به نمایندگان مجلس عرضه شده است.
بودجه بخش احداث زیرساخت های حمل و نقلی: ۴ هزار میلیارد تومان
مهم ترین بخش بودجه ای وزارت راه و شهرسازی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با رقم پیشنهادی بالغ بر ۴ هزار و ۴۰ میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان اختصاص دارد که نزدیک به ۵۰ درصد کل بودجه این وزارت خانه را شامل می شود.
این شرکت موظف به احداث زیرساخت های حمل و نقلی در دو حوزه جاده ای (آزادراهی، بزرگراهی و راه های اصلی، فرعی و روستایی) و ریلی است.
پروژه احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های عمرانی و زیرساختی در دست احداث کشور است که از سوی این شرکت اجرا می شود. چند پروژه دیگر آزادراهی و راه آهنی دیگر نیز در حوزه وظایف شرکت ساخت می گنجد. این شرکت درآمدی نداشته و تماما بر اساس بودجه هایی که به آن داده می شود، مکلف به احداث زیرساخت های حمل و نقلی است.
همچنین بودجه پیشنهادی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی فعالیت های وزارت راه و شهرسازی برای سال آینده ۱۳۹ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
مقایسه با بودجه سال های ۹۷ و ۹۶ وزارت راه و شهرسازی
بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ نسبت به سال جاری که با رقم ۷ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان به مجلس پیشنهاد شد، با رشد ۶.۵ درصدی مواجه شده است.
همچنین بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶، رقمی بالغ بر ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با بودجه پیشنهادی سال ۹۸، از تفاوت معناداری برخوردار نیست.