جشن کریسمس مسیحیان در ایران
از کوچه های کلیسای وانک به سمت جلفا می روم. هر قدر به کلیسا نزدیک تر می شوم با حضور جمعیتی انبوه از ایرانیان مسلمان و ارامنه روبرو می شوم که گویی وانک را در آغوش گرفته اند. اطراف و ورودی کلیسا، مملو از جمعیتی است که در میان آنها گردشگران خارجی و مسافران ایرانی نیز وجود دارد.
صدای ایران - از کوچه های کلیسای وانک به سمت جلفا می روم. هر قدر به کلیسا نزدیک تر می شوم با حضور جمعیتی انبوه از ایرانیان مسلمان و ارامنه روبرو می شوم که گویی وانک را در آغوش گرفته اند. اطراف و ورودی کلیسا، مملو از جمعیتی است که در میان آنها گردشگران خارجی و مسافران ایرانی نیز وجود دارد.
به گزارش پرشیا دایجست، بیشتر افراد حاضر در محدوده جلفا را دختران و پسرانی تشکیل می دهند که شور و هیجان لحظات میلاد پیامبر مهربانی و کریسمس در وجود آنها موج می زند.
میدان جلفا سه کلیسای وانک، بیت اللحم و مریم را در دل خود جای داده است و تمامی کوچه پس کوچه های سنگفرش شده و مغازه های آن به زیبایی و سلیقه خاص آذین بندی شده اند و درخت های کریسمس و بابانوئل به شادی این ایام می افزایند.
به شیرینی فروشی آختامار می روم که نزدیک به 40 سال قدمت دارد. وارد آختامار که می شوم، دختر و نوه های مهربان و صمیمی آقای خاجادور را می بینم که سال ها است شیرینی را مهمانِ خانه های هریک از ما کرده اند و درختِ کریسمسِ زیبایی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
ساندرا دخترِ آریوتِ بزرگ و مِهِر و وهانوش نوه های او هستند. با استقبال گرمی روبرو می شوم و مِهِر، پسر جوان و مهمان نوازِ خانواده در خصوص فضایِ سرشار از شادیِ این روز و شب های جلفا و استقبال ایرانیانِ مسلمان می گوید: «شهرداری همه جا را آذین بندی کرده است. علاوه بر چراغانی در کلیسا، مردم خانه ها و مغازه هایشان را نیز تزیین کرده اند. در این ایام، بسیاری از هموطنان به این منطقه می آیند زیرا آن ها بسیار علاقه مند به آشنایی با آداب و رسوم ما می باشند؛ اما مراسم کلیسایی مختص به خودمان است.»
مِهِر با اشاره به فرهنگ و سنت هایشان در ایام سال نو میلادی و جشن کریسمس افزود: «ما در ژانویه جشن می گیریم و برای شب عید سفره خاصی داریم که غذاهایی مثل کوکوسبزی، ماهی دودی و ماهی در آن می گذاریم و برای آن شب از فرآورده های گوشتی استفاده نمی کنیم. در شب پنجم ژانویه با خانواده کنار هم جمع می شویم و آداب و رسوم خودمان را انجام می دهیم و صبح ششم ژانویه هم که عیدِ میلادِ حضرت مسیح (ع) است مراسم خاص دیگری داریم که به کلیسا می رویم. شروع دید و بازدیدهای ما از اول ژانویه است که به دیدن بزرگ ترها رفته و سال نو را تبریک می گوییم.»
در تمامی این سال ها، ایران، وطن تمامی اَرامنه ای بوده است که این کشور را سرزمین خود می دانند و دلبستگی خاصی به آن دارند به طوری که مِهِر در خصوص این پرسش که دوست دارد کریسمس را در کدام کشور جشن بگیرد با قاطعیت تمام می گوید: «ایران».
او و خانواده اش سال ها تجربه موفقِ شیرینی فروشی را دارند و در این ایام هم بازارِ شیرین ِکیک و شیرینی بسیار داغ است. او در خصوص شیرینی های خاص جشن کریسمس می گوید: «در عید پاک که در ایام نوروز برگزار می کنیم شیرینی خاص داریم اما برای کریسمس از کوکی، شیرینی و شکلات هایِ رایج در بازار اما با طرح ها و اَشکال کریسمس و سال نو استفاده می کنیم. از شیرینی های سنتی اَرامَنه که در تمامی طول سال استفاده می شوند می توان به پروک، گاتا، پونچیک، یوخه و نازکِ ارمنی اشاره کرد.»
از آختامار خارج می شوم و دوباره به سمت خیابان جلفا و کلیسای وانک می روم. در ابتدایِ خیابان، دختران و پسرانی را مشاهده می کنم که کلاه بابانوئل را سَر کرده و شادمانی می کنند. کمی آن طرف تر گردشگری خارجی ایستاده است و شور و شعفِ ایرانی ها از میلادِ پیامبرِ مهربانی و کریسمس را با تمام وجود مشاهده می کند. رو به روی وانک می ایستم و در میانِ شلوغی ها به ناقوسِ آن گوش می دهم.
به گزارش پرشیا دایجست، بیشتر افراد حاضر در محدوده جلفا را دختران و پسرانی تشکیل می دهند که شور و هیجان لحظات میلاد پیامبر مهربانی و کریسمس در وجود آنها موج می زند.
میدان جلفا سه کلیسای وانک، بیت اللحم و مریم را در دل خود جای داده است و تمامی کوچه پس کوچه های سنگفرش شده و مغازه های آن به زیبایی و سلیقه خاص آذین بندی شده اند و درخت های کریسمس و بابانوئل به شادی این ایام می افزایند.
به شیرینی فروشی آختامار می روم که نزدیک به 40 سال قدمت دارد. وارد آختامار که می شوم، دختر و نوه های مهربان و صمیمی آقای خاجادور را می بینم که سال ها است شیرینی را مهمانِ خانه های هریک از ما کرده اند و درختِ کریسمسِ زیبایی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
ساندرا دخترِ آریوتِ بزرگ و مِهِر و وهانوش نوه های او هستند. با استقبال گرمی روبرو می شوم و مِهِر، پسر جوان و مهمان نوازِ خانواده در خصوص فضایِ سرشار از شادیِ این روز و شب های جلفا و استقبال ایرانیانِ مسلمان می گوید: «شهرداری همه جا را آذین بندی کرده است. علاوه بر چراغانی در کلیسا، مردم خانه ها و مغازه هایشان را نیز تزیین کرده اند. در این ایام، بسیاری از هموطنان به این منطقه می آیند زیرا آن ها بسیار علاقه مند به آشنایی با آداب و رسوم ما می باشند؛ اما مراسم کلیسایی مختص به خودمان است.»
مِهِر با اشاره به فرهنگ و سنت هایشان در ایام سال نو میلادی و جشن کریسمس افزود: «ما در ژانویه جشن می گیریم و برای شب عید سفره خاصی داریم که غذاهایی مثل کوکوسبزی، ماهی دودی و ماهی در آن می گذاریم و برای آن شب از فرآورده های گوشتی استفاده نمی کنیم. در شب پنجم ژانویه با خانواده کنار هم جمع می شویم و آداب و رسوم خودمان را انجام می دهیم و صبح ششم ژانویه هم که عیدِ میلادِ حضرت مسیح (ع) است مراسم خاص دیگری داریم که به کلیسا می رویم. شروع دید و بازدیدهای ما از اول ژانویه است که به دیدن بزرگ ترها رفته و سال نو را تبریک می گوییم.»
در تمامی این سال ها، ایران، وطن تمامی اَرامنه ای بوده است که این کشور را سرزمین خود می دانند و دلبستگی خاصی به آن دارند به طوری که مِهِر در خصوص این پرسش که دوست دارد کریسمس را در کدام کشور جشن بگیرد با قاطعیت تمام می گوید: «ایران».
او و خانواده اش سال ها تجربه موفقِ شیرینی فروشی را دارند و در این ایام هم بازارِ شیرین ِکیک و شیرینی بسیار داغ است. او در خصوص شیرینی های خاص جشن کریسمس می گوید: «در عید پاک که در ایام نوروز برگزار می کنیم شیرینی خاص داریم اما برای کریسمس از کوکی، شیرینی و شکلات هایِ رایج در بازار اما با طرح ها و اَشکال کریسمس و سال نو استفاده می کنیم. از شیرینی های سنتی اَرامَنه که در تمامی طول سال استفاده می شوند می توان به پروک، گاتا، پونچیک، یوخه و نازکِ ارمنی اشاره کرد.»
از آختامار خارج می شوم و دوباره به سمت خیابان جلفا و کلیسای وانک می روم. در ابتدایِ خیابان، دختران و پسرانی را مشاهده می کنم که کلاه بابانوئل را سَر کرده و شادمانی می کنند. کمی آن طرف تر گردشگری خارجی ایستاده است و شور و شعفِ ایرانی ها از میلادِ پیامبرِ مهربانی و کریسمس را با تمام وجود مشاهده می کند. رو به روی وانک می ایستم و در میانِ شلوغی ها به ناقوسِ آن گوش می دهم.