دانشجویان سبک زندگی لذت محورانه دارند تا علم محورانه
گروه اجتماعی - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: آن چیزی که بهنظر میرسد و دیده میشود این است که بیشتر دانشجویان سبک زندگی لذت محورانه دارند در حالی که انتظار میرود سبک زندگی آنها علم محورانه باشد.
به گزارش ایکنا از اصفهان، روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، ثریا معمار در نشست «آسیب شناسی سبک زندگی دانشجویی» به همت ایسپا شعبه اصفهان که در 8 دیماه در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با گذشت چندین دهه از فعالیتهای علمی دانشگاههای کشور، واقعیتهای پیش رو چشم انداز امیدوار کنندهای را ترسیم نمیکند.
وی افزود: رخوت و بی انگیزگی دانشجویان در امر تحصیل، سرگشتگی دانشجویان در امر هدف یابی تحصیلی، احساس بی معنایی در حین تحصیل، سرگرم شدن دانشجویان به اخذ مدرک و ناامیدی از دست یابی به شغل از جمله مسایل نهادی-کنشی موجود در میان دانشجویان است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: انواع فرهنگ در جامعه به فرهنگهای کالجی، مدیریتی، توسعهای، مذاکرهای، مجازی و حقیقی تقسیم بندی میشوند که در هر کدام از این موارد ارزشهایی مطرح است و یک نوع تلقی خاص از دانشگاه در آن وجود دارد.
معمار اضافه کرد: به عنوان نمونه در فرهنگ کالجی، رشته های علمی دانشگاه عنصر مهم تلقی و پژوهشی و تصمیم گیری ارزش محسوب میشود. در این فرهنگ دانشگاه به عنوان عامل تولید و اشاعه دانش و انتقال به نسل جدید شناخته میشود و تربیت رهبران جامعه و پژوهشگران رشته های علمی از دانشگاه انتظار میرود.
وی به سبک های زندگی دانشجویی اشاره و خاطرنشان کرد: سبکهای زندگی دانشجویی به علم محورانه، لذت محورانه، سنتی محورانه، جهان محورانه و ورزش محورانه تقسیم بندی میشوند.
این استاد دانشگاه اصفهان افزود: دانشجویی که وارد دانشگاه میشود، قرار است که فرهنگ دانشگاهی را کسب کند و بسیاری انتظار دارند فرد وارد شده به دانشگاه باید تمام فرهنگهای دانشگاهی را کسب کند و فارغالتحصیل شود اما به این موضوع توجه ندارند که این موضوع بسترسازی بسیاری را نیاز دارد.
معمار اظهار کرد: دانشجو با فرهنگی وارد دانشگاه میشود و مسلما باید یک سری از فرهنگهای دانشگاهی را کسب کند و به عنوان یک فرد موفق از دانشگاه خارج شود؛ این انتظار است اما واقعیت چیز دیگری است.
این جامعه شناس اضافه کرد: آن چیزی که بهنظر میرسد و دیده میشود این است که بیشتر دانشجویان سبک زندگی لذت محورانه دارند در حالی که انتظار میرود سبک زندگی آنها علم محورانه باشد.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه بیشتر محلی برای تفریح و سرگرمی است تا اینکه جایی برای کسب علم و تحصیل باشد.
معمار گفت: تا زمانی که دانشگاه نتواند استقلال آکادمی خود را حفظ کند و در برابر فشارها مقاومت نکند و گروه هایی که دانشگاه را تحت فشار قرار دادهاند متوجه مشکلات و موضوعات موجود نشوند و در پی گفتوگو و مذاکره در جهت رفع این مشکلات نباشند، نمیتوان به دانشگاهی ایدهآل دست پیدا کرد.
انتهای پیام