آتش سوزی مرگبار یک هواپیمای در حین پرواز با 229 مسافر


رکنا: در تاریخ دوم سپتامبر 1998 یک فروند هواپیمای مک دانل داگلاس یازده(MD-11) متعلق به شرکت هواپیمایی سوئیس ایر با 215 مسافر و 14 خدمه، فرودگاه جی اف کی واقع در نیویورک را به سمت فرودگاه جنوا در کشور سوئیس ترک می نماید.

پس از گذشت ۵۲ دقیقه از زمان برخاستن، هواپیما به ارتفاع ۳۳ هزار پایی می‌رسد. خلبانان پرواز متوجه وجود بویی عجیب در کاکپیت(کابین خلبان) می‌شوند اما از منبع ایجاد بو اطلاعی ندارند. پس از گذشت چند دقیقه، کاپیتان پرواز متوجه وجود دود به طور مختصر در کابین می شود، لذا به سرعت تصمیم به انجام فرود اضطراری جهت بررسی های لازمه در نزدیکترین فرودگاه می گیرد.

پس از برقراری ارتباط با واحد کنترل ترافیک هوایی، در نهایت خلبانان تصمیم به فرود در فرودگاه هالیفکس واقع در کشور کانادا را میگیرند. خلبانان از ماسک های اکسیژن جهت رعایت نکات ایمنی استفاده می کنند. هواپیما به سی مایلی باند فرودگاه می‌رسد، اما ارتفاع آن برای فرود بر روی باند فرودگاه بسیار زیاد است، لذا مامور کنترل ترافیک هوایی دستورالعملی صادر می‌کند تا هواپیما از فرودگاه دور شده و بتواند به میزان لازم ارتفاع خود را کاهش دهد.

خلبان به مامور کنترل ترافیک اعلام می دارد که در حین کاهش ارتفاع، قصد تخلیه کردن سوخت هواپیما در هوا، جهت کاهش وزن آن را دارد. خلبان تصمیم میگیرد جهت تخلیه سوخت، هواپیما را بر روی اقیانوس اطلس ببرد.

در همین زمان نیز خلبانان آغاز به انجام آیتم های مربوطه در چک لیست، در ارتباط با زمانی که از منبعی نامشخص، بویی متصاعد می شود می‌کنند. ناگهان کاکپیت شروع به آتش گرفتن کرده و صدای آژیر از دست دادن سیستم خلبان خودکار به صدا در می آید.

هواپیما ۶ دقیقه تا فرودگاه فاصله دارد. لحظه به لحظه میزان حریق شدیدتر می شود. تمامی ارتباطات با هواپیما قطع شده و هواپیما از روی صفحه رادار ناپدید میگردد. هواپیما در اقیانوس اطلس و در نزدیکی ساحل سقوط می کند.

به سرعت تیم های جستجو و نجات به سمت محل سانحه حرکت کرده و بقایای هواپیما را پیدا میکنند. چه چیزی باعث به وجود آمدن دود و حریق در کابین خلبان شده است؟ این سوالی است که تیم بررسی سوانح به دنبال جواب آن است. پس از گذشت ۹ روز از وقوع حادثه سرانجام هر دو جعبه سیاه هواپیما پیدا می شوند.

بازرسان شروع به بررسی صداهای ضبط شده در کابین خلبان می کنند. در شش دقیقه آخر پرواز، پیش از وقوع سانحه هیچ صدایی در کابین خلبانان ضبط نشده است. بازرسان مجبور می‌شوند برای پیدا کردن سرنخ به بررسی بقایای هواپیما بپردازند. بازرسان به بررسی قسمت های جلویی هواپیما می پردازند، چرا که منشاء بروز آتش‌سوزی برای اولین بار از آن قسمت بوده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین کدو شب یلدا | 60 مدل تزیین کدو حلوایی برای شب چله + فیلم آموزشی