نمایندگان مجلس برای حراست از خودکفایی بنزین که به تازگی بدست آمده و جلوگیری از قاچاق و هدر رفت سوخت به دنبال سهمیه بندی بنزین هستند حال باید دید در راستای مدیریت مصرف سوخت سهمیه بندی بنزین به کجا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، امسال تولید بنزین در کشور به 87.95 میلیون لیتر در سال جاری رسیده و با توجه به اینکه میزان مصرف روزانه کشور نیز در همین حدود است در تأمین نیاز بنزین به خودکفایی رسیده ایم، اما واقعیت این است که در مقابل همین میزان تولید رشد سالانه 7 درصدی مصرف و قاچاق بنزین دو پدیده شومی است که همواره به اقتصاد بنزین آسیب می‌زند. در همین رابطه علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حاشیه بازدید از فاز سوم ستاره خلیج فارس ضمن اشاره به اینکه ظرفیت تولید بنزین در کشور 105 میلیون لیتر تعیین شده که عدد بالایی است، گفت:« اگر همین میزان بنزین تولید تا سال 1412 ثابت بماند بعد از مدتی فاصله مصرف و تولید داخلی از بین می رود، چراکه در حال حاضر روند افزایش مصرف 7 درصدی است و درنهایت دوباره ایران به واردکننده تبدیل می شود. بنابراین تکیه بر بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوی مصرف و استفاده از خودروهای برقی امری ضروری است و اگر این روند رشد مصرف ادامه یابد در سال 1412 با تولید 105 لیتر، 195 میلیون لیتر کسری بنزین خواهیم داشت. حال اگر بخواهیم این میزان بنزین را وارد کنیم در روز به 100 میلیون دلار پول نیاز داریم و از طرف دیگر ساخت پالایشگاه نیاز به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و بعد باید نفت کشور به جای صادرات به خورد همین پالایشگاه برای تولید بنزین داده شود.»

سهمیه بندی بنزین به نفع مردم

عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر اینکه به هر ایرانی در هر روز یک لیتر بنزین داده شود ارائه کرده‌اند بر مبنای آن روز گذشته تخصیص سهمیه بنزین در کمیسیون علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است اما هنوز درباره میزان سهمیه هر فرد و قیمت دولتی و آزاد بنزین مصوبه‌ای در مجلس نداشته‌ایم.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث های کلی درباره سهمیه بندی بنزین مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه امروز مصرف سوخت در کشور به صورت منطقی نیست و عده ای بیشتر از این منابع ملی استفاده می کنند، از این رو تصمیم سهمیه بندی بنزین برای این است که یارانه بنزین به صورت برابر به شهروندان اختصاص یابد و این موضوع می‌تواند خیلی از مسائل از جمله مشکلات بودجه و هدر رفت انرژی رفع شود. در واقع هر ایرانی باید از این انرژی برخوردار شوند و تنها نباید عده‌ای بیشتر از این انرژی بهره‌مند شوند و عده‌ای دیگری بی‌نصیب باشند.

غلامرضا شرفی با بیان اینکه هدف این طرح کنترل مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی است، افزود: درواقع با اجرای این طرح افرادی که سوخت کمتر مصرف کنند می‌توانند بنزین سهمیه ای را با عرضه در سامانه با قیمت آزاد عرضه یا حتی به عنوان ذخیره نگهدارند و در آینده مصرف کنند.

او با بیان اینکه پیشنهادهای متفاوتی برای سهمیه ماهانه بنزین شده است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان سقف سهمیه بنزین ماهانه مشخص نشده است، اما از میزان80 لیتر در ماه تا 120 لیتر پیشنهاد شده است که به نظر من سهمیه 120 لیتر در ماه برای هر شهروند عدد مناسبی است و می‌تواند در کنترل و مدیریت مصرف بنزین در کشور شود و همه از این منبع ملی بهره‌مند شوند.

شرفی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سامانه سوخت در کشور داریم، تصریح کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای سهمیه‌بندی بنزین در کشور وجود دارد و تنها باید به‌روز رسانی شود و به سرعت سهمیه‌بندی بنزین را اجرا کرد.

او درباره قیمت بنزین سهمیه‌بندی شده و قیمت آزاد بنزین، قیمت آزاد بنزین اظهار کرد: در حال حاضر نظرات کارشناسی برای تعیین قیمت جمع‌بندی نشده است، اما وقتی‌که نرخ بنزین دولتی برای 120 لیتر ماهانه همان 1000 تومان باقی بماند، قیمت آزاد بنزین برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق و هدر رفت انرژی حتی می‌تواند تا 5 هزار تومان هم افزایش یابد، البته این قیمت تنها پیشنهادی است و هنوز نظرات کارشناسی و جمع‌بندی‌ها انجام‌نشده است.

مصرف بالای بنزین در ایران

پیش‌ از این سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تأیید اینکه مصرف سوخت در ایران بیش از استانداردهای بین‌المللی است، گفت:در حال حاضر بیش از 85 میلیون لیتر روزانه در کشور بنزین مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آن در خودروهای غیراستاندارد مصرف می‌شود و اگر در مصرف سوخت خودرو بهره‌وری ایجاد شود مصرف بنزین در کشور تا نصف تقلیل خواهد یافت.

بر مبنای این گزارش، دولت و مجلس به دنبال سهمیه‌بندی بنزین هستند تا میزان هدر رفت سوخت، قاچاق و هزینه‌های مازاد برای سرمایه‌گذاری در ایجاد پالایشگاه و تولید بنزین کاهش یابد. از طرف دیگر با سهمیه‌بندی بنزین برای تمام مردم به‌نوعی عدالت اجتماعی ایجاد شود. این طرح در صورت اجرایی شدن نه‌تنها در راستای منافع ملی مزایای اقتصادی برای کشور دارد به دلیل کاهش مصرف سوخت در کشور می‌تواند به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز منجر شود، زیرا روزانه از همین 85 میلیون لیتر بنزینی که در کشور مصرف شده، آلاینده‌های زیادی وارد هوا می‌شود و حتی بخشی از سوخت قاچاق شده در قایق های موتوری در نتیجه تعقیب انتظامی به دریای خلیج فارس و عمان ریخته می شود. بنابراین باید این طرح از سوی دولت حمایت و اجرا شود، هرچند ممکن است دست هایی به دلیل داشتن منافع شخصی کارشکنی کنند که در این حالت تنها عزم راسخ دولت و مجلس می تواند بر فضاسازی ها غلبه کند.

از طرف دیگر باید توجه داشت که اگر مصرف بنزین در کشور از طریق سهمیه‌بندی مدیریت شود، ایران می‌تواند به صادرکننده بنزین نیز تبدیل شود. چراکه محمدعلی دادور مدیرعامل ستاره خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت:در حال حاضر عملیات اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شد و طبق برنامه ریزی ها برای اجرای بخش تقطیر و ...24 ماه زمان تعیین شده که با در نظر گرفتن بخش بهینه سازی، ساخت و عملیاتی شدن فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس 36 ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسد و در صورت موافقت دولت و دستور شرکت ملی پخش و پالایش بنزین به دست آمد در این پالایشگاه می‌تواند صادراتی شود.