دانستنی های خواندنی درباره هواپیما و سفرهای هوایی همراه با عکس
دانستنی های خواندنی درباره هواپیما و سفرهای هوایی در اینبخش دانستنی های خواندنی درباره هواپیما و سفر هـای هوایی را مرور میکنیم. بـه روز نیروی هوایی نزدیک میشویم و بهمین مناسبت هم بد نیست کمی بـه اطلاعات عمومی خود اضافه کنیم و اینبار درمورد هواپیماها بیشتر بدانیم. برادران رایت نخستین کسانی بودند کـه پرواز موفق رابه ثبت رساندند، و حال نیز صنعت...
دانستنی های خواندنی درباره هواپیما و سفرهای هوایی
در اینبخش دانستنی های خواندنی درباره هواپیما و سفر هـای هوایی را مرور میکنیم. بـه روز نیروی هوایی نزدیک میشویم و بهمین مناسبت هم بد نیست کمی بـه اطلاعات عمومی خود اضافه کنیم و اینبار درمورد هواپیماها بیشتر بدانیم. برادران رایت نخستین کسانی بودند کـه پرواز موفق رابه ثبت رساندند، و حال نیز صنعت هوایی بـه اوج خود رسیده اسـت. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.
هواپیماها برای مواجهه با رعد و برق طراحی شده اند
این اتفاق طبق معمول رخ میدهد و آنها میتوانند رعد و برق را تحمل کنند. آمارها نشان میدهند کـه برخورد رعد و برق با هواپیما، سالی یکبار یا هر هزار ساعت یک مرتبه رخ میدهد.
از سال ۱۹۶۳ میلادی بـه بعد، تا کنون هیچ هواپیمایی بر اثر اصابت رعد و برق سقوط نکرده اسـت. مهندسان این وسایل رابه گونه ای طراحی میکنند کـه بار الکتریکی ناشی از رعد، از هواپیما عبور کرده و بدون رخ دادن هیچ حادثه ای، بـه خارج انتقال یابد.
هیچ یک از صندلی ها امن تر از دیگری نیستند
باوجود آن کـه مطالعات انجام گرفته بر روی حوادث مختلف، از امن تر بودن صندلی های میانی قسمت عقب هواپیما حکایت دارد، اما اداره هوانوردی فدرال اعلام کرده اسـت کـه صندلی ها از نظر ایمنی هیچگونه تفاوتی با یک دیگر ندارند.
تحقیقات قبلی نشان می داد نرخ مرگ و میر صندلی های قسمت عقب، ۷ درصد کمتر از مکان های دیگر هواپیماست. بـه هرحال، نمیتوان گفت کـه با نشستن بر روی یک صندلی خاص، میتوان از مرگ جان سالم بـه در برد. بـه علاوه، سوانح هوایی بسیار کم رخ میدهند.
برخی هواپیما ها اتاقکی جدا برای استراحت خدمه در نظر گرفته اند
قبلا نیز این موضوع رابه تفصیل بررسی نموده بودیم. در پروازهای طولانی، خدمه میتوانند ۱۶ ساعت بـه فعالیت بپردازند. هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷، بـه منظور حل موضوع خستگی، اتاق های کوچکی را برای مهمانداران و دیگر عوامل درنظر گرفته اند.
افراد بـه این اماکن مراجعه نموده و بـه استراحت میپردازند. طبق معمول یک راه پله مخفی شـما رابه درون انها هدایت میکند. این اتاق ها، ۶ تا ۱۰ شماره تخت خواب دارند و گاهی اوقات لوازم سرگرمی نیز درون آنها دیده میشود.
چرخ های هواپیما برای رو به رو شدن با سخت ترین شرایط طراحی شده اند
انها میتوانند تا ۳۸ تن بار وزن را تحمل کنند و بیش از ۵۰۰ بار با سرعت ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت با زمین برخورد کنند؛ بدون نیاز بـه حتی یک روکش.
چرخ ها با فشار ۱۳۸۰ کیلو پاسکال باد شده اند کـه ۶ برابر میزان فشاری اسـت کـه برای پر کردن لاستیک اتومبیل ها استفاده میگردد. برای تعویص نیز کافی اسـت همانند اتومبیل، هواپیما رابه وسیله جک بلند کنید.
چرا خدمه پرواز هنگام فرود چراغ ها را خاموش می کنند؟
هنگامیکه یک هواپیما در شب قصد فرود دارد، خدمه نورها را کم میکنند. یک خلبان دراین رابطه میگوید: “اگر نور زیاد باشد، مسافران هنگام خروج از هواپیما و مواجهه با تاریکی شب، دچار مشکل میشوند.
بـه علاوه، مهمانداران مسافران را وادار میکنند کـه پوشش پنجره خودرا بالا بزنند. اینکار باعث میشود کـه آنها دو طرف هواپیما را مشاهده کنند و بتوانند در مواقع اظطراری، جهت مناسب برای تخلیه هواپیما را تشخیص دهند.
با یک موتور هم می توان به پرواز ادامه داد
مردم عادی طبق معمول اینگونه تصور میکنند کـه یک موتور میتواند تنها نیمی از بار پرواز رابه دوش بکشد. این طرز فکر درست نیست و آنها میتوانند بدون موتور دوم نیز بـه راه خود ادامه دهند. ادامه دادن با یک موتور، مصرف سوخت را افزایش خواهد داد و بُرد هواپیما را نیز کاهش میدهد. با این حال، پرنده های آهنین برای چنین شرایطی آماده هستند.
تمامی هواپیما هایی کـه بـه نقاط دور پرواز میکنند – بـه خصوص آن هایی کـه از اقیانوس ها و مناطق غیرمعمول مانند قطب ها عبور می نمایند – باید از سوی اداره هوانوردی فدرال برای معیار «ETOPS» «فاصله ای کـه هواپیما میتواند با یک موتور طی کند» مجوز دریافت کرده باشند. بعنوان مثال، یکی از محصولات بوئینگ توانسته گواهی «ETOPS-330» را دریافت کند.
دیگر حقیقت جالب درباره هواپیما ها این اسـت کـه انها میتوانند با توجه بـه «نسبت پرواز» خود، حتی بدون موتور نیز مسافت زیادی را بپیمایند. بعنوان مثال، مهندسی هوانوردی دقیق بوئینگ ۷۴۷، بـه وسیله این امکان را میدهد کـه بتواند در هر هزار پا ارتفاع، ۳٫۲ کیلومتر رابه این شکل پرواز کند؛ مسافتی کـه برای سالم رساندن مسافران بـه زمین، کافی بنظر میرسد.
چرا در سرویس بهداشتی هواپیما ها جا سیگاری وجود دارد؟
ممنوعیت کشیدن سیگار در هواپیما، سال هاست کـه اجرا میشود. اما مسافران تیز بین حتماً از وجود جا سیگاری در سرویس بهداشتی هواپیما ها آگاهی دارند.
دلیل وجود انها این اسـت کـه اگر کسی بـه رغم هشدارها برای نکشیدن سیگار، چنین کاری را انجام داد، بتواند سیگارش را خاموش کند و از انداختن آن درون سطل آشغال پرهیز نماید.
حفره های کوچک درون پنجره هواپیما ها چه کاربردی دارند؟
انها بـه تنظیم فشار کابین کمک میکنند. بیشتر پنجره ها با استفاده از سه لایه آکریلیک ساخته میشوند. پنل بیرونی همانند چیزی کـه مـا انتظار داریم، عناصر مختلف را نگه داشته و فشار داخل کابین را حفظ میکند. اگر اتفاقی برای این لایه رخ دهد، پنل دوم بعنوان محافظ عمل میکند.
حفره های کوچکی کـه در پنجره داخلی قراردارند، فشار هوا را تنظیم میکنند. بهمین دلیل، پنل دوم تا زمانی کـه بـه آن نیازی نباشد، کاری انجام نمیدهد و سالم باقی میماند.
چرا غذای توزیع شده در هواپیما ها تا این حد بد مزه هستند؟
باوجود آن کـه خوراکی های مورد بحث مـا بد مزه هستند، اما این مسئله هیچ ربطی بـه مواد غذایی و نوع پخت ندارد. تحقیقاتی کـه درسال ۲۰۱۵ میلادی انجام گرفت، نشان داد کـه محیط درونی هواپیما، طعم و بوی غذاها را تغییر میدهد.
در واقع باعث میشود کـه شیرینی انها کمتر احساس شود و مزه شوری افزایش یابد. هوای خشک بازیافتی درون هواپیما نیز نمیتواند این مسئله را حل کند و رطوبت پایین، تاثیر خودرا بر طعم خوراکی ها خواهد گذاشت. بر اساس نتایج پژوهش های سال ۲۰۱۰ میلادی، هنگامیکه در هوا قرار داریم، تشخیص طعم شور از شیرین ۳۰ درصد سخت تر خواهد شد.
ماسک های اکسیژن چه کاربردی دارند؟
همه ی مـا دستور العمل هایی کـه مهماندار برای استفاده از ماسک اکسیژن هنگام رخ دادن شرایط اضطراری آموزش میدهد را دیده ایم. نکته ای کـه خدمه پرواز بشما نمیگویند، این اسـت کـه ماسک ها تنها برای ۱۵ دقیقه اکسیژن دارند. این مسئله در نگاه اول کمی وحشتناک بنظر میرسد، اما واقعیت این اسـت کـه زمان درنظر گرفته شده، برای رفع خطر کفایت میکند.
ماسک های اکسیژن هنگامی بیرون میآیند کـه فشار کابین دچار تغییر شود. در چنین شرایطی، هواپیما با کاهش ارتفاع نیز مواجه میگردد و ارتفاع خود رابه کمتر از ۱۰ هزار پا میرساند. مردم میتوانند بـه اسانی دراین شرایط تنفس کنند؛ بنابر این بـه اکسیژن اضافی نیاز نیست. کاهش ارتفاعی کـه درباره آن صحبت نمودیم، در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام میگیرد و بهمین دلیل، جای هیچگونه نگرانی نیست.
چرا هواپیما ها در هوا ردپا به جا می گذارند؟
خطوط سفیدی کـه شـما در هوا مشاهده میکنید، با نام «ابر خط» یا «contrails» شناخته میشوند. موتور هواپیماها در فرایند اشتعال، مقداری بخار آب رها میکنند.
هنگامیکه بخار وارد اتمسفر سرد میشود، خطوط سفید شکل میگیرد کـه با نام ردپای هواپیما ها شناخته میشود. این فرایند، همانند بخارهایی اسـت کـه هنگام نفس کشیدن در هوای سرد مشاهده میکنیم.
و در ادامه رازهای عجیب و جالب در مورد هواپیماها
هواپیماها چیزهای زیادی برای حیرت زده کردن مـا دارند و ازآن جاییکه این وسیله ی مسافرت بسیار حیاتی بوده و باید از امنیت و قدرت بالایی برخوردار باشد در آن از بالاترین تکنولوژی ها و پیشرفت های بشری استفاده شده اسـت بـه نحوی کـه بـه رغم باور تعداد زیادی از افراد میتوان این وسیله ی حمل و نقل را ایمن ترین وسیله برای اینکار دانست.
قلاب های روی بال هواپیما
در تعداد زیادی از هواپیماها درب خروجی اضطراری بـه روی بال ها باز میشود ودر شرایط اضطراری مسافران وادار خواهند بود کـه روی بال های صاف و لیز هواپیما قرار بگیرند.
برای اینکـه چنین کاری برای مسافران آسان تر باشد قلابی روی هر بال طراحی شده اسـت کـه یک طناب یا سیم ایمنی ازآن رد شده و یک طرف آن بـه در خروجی و طرف دیگر بـه این قلاب ها وصل میشود و مسافران با گرفتن این طناب میتوانند بـه اسانی از هواپیما خارج شوند.
تبر درون کابین خلبان
بر اساس قوانین عده ای از کشورها از جمله ایالات متحده، تبر یکی از تجهیزات ضروری برای مواقع اضطراری بـه شمار میآید کـه باید در کابین خلبان وجود داشته باشد.
از تبر میتوان برای محدود کردن آتش، شکستن یک در گیر کرده و یا حتی درست کردن آن استفاده کرد. هم چنین در مناطقی از هواپیما کـه بعنوان مکان های خروجی اضطراری تعیین شده اند یک تبر یا دست کم علامت آن وجوددارد.
سوراخی در پنجره های هواپیما
پنجره های هواپیما طبق معمولً از سه لایه ی شیشه ای ساخته شده اند بدین ترتیب کـه لایه ی بیرونی فشار هوا را نظارت میکند، لایه ی درونی نیز در مقابل آسیب از داخل مقاومت میکند.
لایه ی وسطی کـه سوراخ در آن ایجاد شده اسـت جریان هوا بـه درون هواپیما را بازرسی مینماید. این سوراخ تفاوت فشار را نظارت کرده و از بخار گرفتن و مرطوب شدن پنجره ها جلوگیری میکند.
واحد موتوری کمکی
هنگامیکه سوار هواپیما میشویم و هنوز موتورهای هواپیما روشن نشده اند باز مـا یک صدای شبیه روشن بودن موتور را میشنویم. این صدای یک موتور کمکی اسـت کـه در حالت خاموش بودن موتورهای اصلی نیروی لازم برای بخش های کنترلی هواپیما را تامین میکند.
هم چنین این واحد روشن کردن موتورها را نیز بر عهده دارد. این واحد کمکی در فرودگاه هایی کـه تجهیزات کافی و مناسبی ندارند و امکان تعمیرات و نگه داری موتورها وجود ندارد نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.
سرویس پلیس هوایی
پلیس های هوایی بـه صورت ناشناس در همه ی ی پروازها حضور داشته ودر صورت درگیری مسافران یا ایجاد مشکل امنیتی دست بکار شده و توانایی مقابله و خلع سلاح با تروریست ها و هواپیماربایان را دارند. شاید در تعداد زیادی از فیلمهای هواپیما ربایی با چنین افرادی آشنا شده باشید.
کوپه های استراحت خدمه
عده ای از هواپیماها اتاقک های مخفی و کوچکی برای خدمه ی کابین دارند کـه در پروازهای طولانی میتوانند در آنجا استراحت کنند.
این اتاقک ها در واقع زیاد هم آسان نیستند و بدلیل کمبود جا باید بـه درون آنها خزید اما درصورت خستگی میتوانید برای مدتی در آن جا دراز کشیده و استراحت کنید.
دستگیره های درهای اضطراری
این دستگیره ها در واقع بیشتر برای خدمه ی هواپیما ساخته شده اند کـه درصورت اغتشاش و ازدحام در داخل هواپیما با دست گرفتن بـه انها مسافران را از درهای خروجی دور کنند.
سیستم های تهویه مطبوع
آیا تابحال با خود فکر کردهاید هوایی کـه در داخل هواپیما تنفس میکنید از کجا میآید؟ در واقع این هوا از کمپرسورهای توربین های موتور هواپیما نشأت میگیرد.
شاید همین موضوع باعث شده اسـت کـه برخی بگویند هوای تولید شده توسط این کمپرسورها سمی اسـت. با این وجود هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا این هوا پیش از وارد شدن بـه فضای داخل هواپیما فیلتر و خنک شده ودر واقع بیش از ۹۵ درصد از باکتری های آن گرفته میشوند.
قفل مخصوص درب هواپیما موسوم به «Cooper vane»
این وسیله در واقع بعد از یک هواپیماربایی خلاقانه بـه هواپیماها اضافه شد. ماجرا از این قرار بود کـه یک هواپیماربا بنام دن کوپر یک هواپیمای مسافربری را ربود ودر مقابل آزادی مسافران درخواست مبلغ زیادی پول کرد.
بعد از اینکـه پول مورد نظر بـه وی پرداخت شده با استفاده از چتر از هواپیما بیرون پرید. ازآن زمان تا کنون وسیله ای مانند قفل روی در هواپیماهای بوئینگ و ایرباس نصب شده اسـت کـه از باز شدن درهای آن در حال پرواز پیش گیری میکند.
مثلث سیاه
شاید تا کنون متوجه این مثلث های سیاه در عده ای از هواپیماها شده باشید.بـه گفته ی خلبان یک هواپیمای ایرباس A320 این مثلث ها بهترین نقاطی هستند کـه ازآن جا میتوان باله های هواپیما را دید.
در شرایطی کـه عقربه ها و علائم الکترونیکی موجود در کابین خلبان بـه درستی کار نکنند خلبان و خدمه باید از قرار گرفتن باله ها و بالچه ها در وضعیت درست خاطرجمعی پیدا کنند ودر این شرایط این مثلث های سیاه راهنمای خوبی خواهند بود.