مردم قم چه می گویند؟/ کمبود پارکینگ موتورسیکلت در اطراف حرم و زخمی با عنوان مزایده
شفقنا-استان قم از جمله معدود استان هایی بوده که تعداد بالایی از موتورسیکلت ها در آن دائما در تردد هستند و اگر برای قمی ها از شهرهای دیگر مهمانی بیاید، احتمالا خواهند گفت که این شهر چقدر موتورسیکلت دارد و در کنار سوهان که سوغات قم است، تعداد بالای این وسیله نقلیه نیز از جمله مواردی است که استان قم […]
شفقنا-استان قم از جمله معدود استان هایی بوده که تعداد بالایی از موتورسیکلت ها در آن دائما در تردد هستند و اگر برای قمی ها از شهرهای دیگر مهمانی بیاید، احتمالا خواهند گفت که این شهر چقدر موتورسیکلت دارد و در کنار سوهان که سوغات قم است، تعداد بالای این وسیله نقلیه نیز از جمله مواردی است که استان قم به آن شهرت دارد.
با توجه به آماری که رئیس پلیس استان قم ارائه داده است، بالغ بر ۳۵۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در استان قم در حال تردد بوده و بیش از ۴۰۰ هزار نیز در پارکینگها توقیف شده است این بدین معنی است که در این استان که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تقریبا به ازای هر دو نفر یک موتور سیکلت وجود دارد.
حال این تعداد موتور سیکلت ها نیاز به ایجاد زیرساخت هایی در شهر قم دارد که می توان به احداث پارکینگ موتورسیکلت به عنوان یکی از این زیرساخت های موردنیاز اشاره کرد.
یکی از مکان هایی که در شهر قم کمترین بهره را از وجود پارکینگ های موتورسیکلت دارد، اطراف حرم مطهر بوده که این موضوع دغدغه اصلی افرادی است که در این منطقه تردد می نمایند.
امکان استفاده از پارکینگ زائر نوعا برای پارک موتور سیکلت وجود نداشته و پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر نیز با گذشت سالهای متمادی از آغاز عملیات توسعه و احداث بدون نتیجه باقی مانده است.
محمود حسن زاده به عنوان یکی از شهروندان قم که با موتورسیکلت در سطح شهر، تردد می کند، در این زمینه می گوید: افرادی که موتور سیکلت دارند عموما از قشر مستضعف و کم درآمد هستند و معمولا اینگونه است که سرمایه کافی برای خرید ماشین را نداشته و مجبورند با موتورسیکلت در سرما و گرما به سختی امور خود را بگذرانند.
او که با از دست دادن موتور سیکلت خود مانند کسی حرف می زند که کل سرمایه زندگی خود را از دست داده است، می گوید: چرا باید موتورسیکلت فرد کارگری همچون من که این روزها به دلیل وضعیت نامناسب کشور بیکار شده ام، توسط ماموران راهنمایی و رانندگی از کنار خیابان برداشته شده و با جرثقیل به پارکینگ منتقل شود.
حسن زاده ادامه می دهد: امروز وضعیت به گونه ای شده که مردم هرچه در اختیار دارند، باید با دقت از آن مراقبت کنند، چرا که خرید مجدد آن با این شرایط اقتصادی تقریبا غیر ممکن بوده و در این شرایط مسئولان به جای اینکه دست مستضعفان را گرفته و از آنان حمایت کنند، می بینیم که تنها وسیله نقلیه آنها را نیز از زیر پایشان خارج می کنند.
حسین مرشدیان از جمله افراد دیگری است که موتورسیکلتش را از خیابان مجاور حرم مطهر حضرت معصومه(س) بر جرثقیل ها بار کرده اند، او عنوان می کند: متاسفانه هماهنگی بین بخش های مختلف استان در کمترین حد خود قرار دارد.
او در توضیح این ادعای خود تصریح می کند: کسی که از مردم می خواهد موتورسیکلت را در فلان مکان پارک نکند، باید برای پارک آن در اماکن دیگر جایی را به عنوان پارکینگ اختصاص دهد و بعد از مردم بخواهد که موتورسیکلت را در این پارکینگ تعبیه شده پارک کنند، اما متاسفانه می بینیم که در اطراف حرم مطهر کمترین تعداد پارکینگ ها وجود دارد که این حجم از پارکینگ پاسخگوی تعداد بالای موتورسیکلت ها نیست.
مرشدیان ادامه می دهد: در چنین شرایطی که پارکینگ برای موتورسیکلت ها اختصاص داده نشده، مردم و زائران به ناچار وسیله نقلیه خود را در کنار پیاده رو های اطراف حرم پارک می کنند و در چنین شرایطی اینکه از آن ها بخواهیم که در آن جا پارک نکنند یک خواسته نامعقولی است؛ زمانی می توان چنین توقعی از مردم داشت که پارکینگ هایی متناسب با این حجم از موتورسیکلت ها اختصاص داده شود.
شهرداری قم اخیرا اقدام به احداث یکی دو پارکینگ کوچک ویژه موتورسیکلت در اطراف حرم مطهر نموده که اولا پاسخگوی تعداد بالای موتورسیکلتها نبوده و در ثانی فاقد ابتدایی ترین امکانات زیرساختی همچون فضای مسقف و آسفالت مناسب میباشد که مردم رغبت بالایی برای استفاده از این پارکینگها ندارند، چرا که از طرفی از آنان هزینه پارکینگ دریافت میشود و از سوی دیگر هیچ گونه امکانات قابل توجهی به آنان ارائه نمیشود و احتمالا تنها حسن آن جلوگیری از توقیف موتورسیکلتهای پارک شده در حاشیه خیابان های اطراف حرم مطهر است.
فراز ابراهیمی از دیگر شهروندان موتورسوار خاطرنشان می کند: من برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) روانه بارگاه آن حضرت شده و موتور سیکلت خود را در پیاده رو کنار امانت داری حرم مطهر پارک کردم، ابتدا کمی تردید داشتم اما زمانی که دیدم چند موتور سیکلت دیگر نیز آن جا پارک شده بود، اطمینان خاطر پیدا کرده و وسیله نقلیه خود را در کنار آن ها پارک کردم، اما پس از خروج از حرم در کمال تعجب مشاهده کردم که موتورم در آن مکان نیست، پس از پرس و جو از کسبه اطراف متوجه شدم تمامی موتورسیکلت ها با جرثقیل به پارکینگ منتقل شده است.
او درباره این نوع برخورد با زائران مطرح می کند: وقتی زائران پس از زیارت حضرت معصومه(س) شاهد منتقل شدن وسیله نقلیه خود به پارکینگ می شوند، نوعی بی اعتمادی در بین آن ها ایجاد شده و این بی اعتمادی رغبت آنان را برای زیارت مجدد حرم مطهر کم می کند، به طوری که از ترس اینکه دوباره موتورسیکلت خود را از دست دهند، کمتر به زیارت مشرف می شوند و این امر می تواند آرام آرام بین مردم و ارزش های دینی فاصله ایجاد کرده و نوعی بدبینی نسبت به این ارزش ها در بین مردم ایجاد کند.
این فارغ التحصیل روانشناسی ادامه میدهد: بر اساس قاعده شرطی شدن که یکی از اصول روانشناسی است، پس از به وجود آمدن خاطره نامطلوب بعد از زیارت برای مردم و زائران، این خاطره بر ضمیر ناخودآگاه آنان تاثیر گذاشته و اعتقادات آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، اما متاسفانه دست اندرکاران این امر توجهی به عواقب این نوع رفتار خود ندارند.
ابراهیمی تاکید می کند: مشکل اصلی زمانی است که افراد برای خارج کردن موتورسیکلت خود از پارکینگ باید متحمل هزینه های بالایی شوند و حتی هزینه حمل موتورسیکلت به وسیله جرثقیل را نیز باید پرداخت کنند و از آنجایی که موتورسیکلت عموما وسیله افراد ضعیف جامعه است، خارج کردن موتورسیکلت از پارکینگ برای مردم تبدیل به یک فرایند خسته کننده و هزینه بر می شود.
او ادامه میدهد: عده ای از افراد بنا به دلایلی امکان خارج کردن موتورسیکلتهایشان از پارکینگ را ندارند و پس از مدتی این موتورسیکلتهایی که کسی برای تحویل آن نمیآید به مزایده گذاشته میشود.