هزینه این بیلبوردها، بسته به میزان ترافیک و عبور و مرور اتوبان ها متفاوت است و هزینه های گزاف چند ده میلیونی برای کسب و کارها به همراه دارد.
اما مشکل اینجاست که این هزینه، حتی به شرط موثر واقع شدن در اجرای فضای مذکور، باز هم نمی تواند برای همیشه تاثیرگذار باقی بماند و تاثیر آشنایی با برند را حدوداً 2 هفته پس از اتمام تبلیغات از بین میبرد.
سوال این است که، چگونه میتوان بدون هزینه زیاد برای بیلبوردهای تبلیغاتی، به صورت موثر برندسازی نمود؟
راه حل اجرای برندینگ با هزینه کمتر:
راهکار جدید برای برندسازی، از طریق اینترنت محیا می شود. نسل جدید خریداران در ایران، کسانی هستند که برای شناخت هر محصول و مقایسه آن، در اینترنت جستجو می کنند.
پس بهترین مسیر ورودی برای جذب مستقیم کاربران به برند، اجرای فعالیت های بهینه سازی موتورهای جستجو است که به SEO شناخته می شود. در این فرایند، کسب و کارها با اجرای فعالیت های هدفمندی، بر روی جستجوهای خاصی از کلمات، وب سایت کسب و کار را تقویت می کنند تا در رتبه اول نتایج دیده شوند.
شرط موفقیت در برندسازی از طریق سئو:
موفقیت در برندینگ از طریق سئو، منوط به اجرای هدفمند بهینه سازی صفحات است که بتواند در جستجو، ارزش های کلیدی کسب و کار را به کاربر نمایش دهد.
البته شایان ذکر است که شروط اصلی برندینگ، نظیر ثبات برند، برندینگ داخلی و همه مسایلی که بر ذهنیت مشتریان یک برند تاثیر می گذارد، تکمیل کننده این فعالیت هاست.
در مجموع، برندسازی از طریق SEO، با روشهای زیر امکان پذیر است:
تولید محتوای ویدیویی و نوشتاری، بسته به نیاز مشتری و ماهیت برند استفاده از نام برند در نتایج جستجو استفاده از تصویر لوگو و نشانه های برند در نتایج جستجوی تصویری طراحی صفحاتی با رعایت الگوهای بصری برندهزینه و زمان نتیجه دهی برندینگ از طریق سئو:
بدیهی است که هزینه و زمان نتیجه دهی در بهینه سازی موتورهای جستجو، مستقیماً با رقابت آنلاین در صنعت، ارتباط دارد و هرچه قدمت رقبا در این حوزه بیشتر باشد، هزینه اجرای موفق و زمان نتیجه دهی افزایش می یابد. اما برای داشتن شمای کلی از هزینه ها و زمان دریافت بازخورد، از وب سایت محسن طاووسی یکی از مشاورین موفق سئو، اطلاعاتی استخراج شد تا بتواند دارندگان کسب و کارها را در تخمین موفقیت برندینگ از طریق این روش راهنمایی نماید.
حداقل هزینه برای اجرای پروژه های بهینه سازی موتورهای جستجو: 3 میلیون تومان
حد متوسط برای اجرای پروژه های بهینه سازی موتورهای جستجو: 30 میلیون تومان
رقابتی ترین حوزه در بهینه سازی موتورهای جستجو: 200 الی 300 میلیون تومان
هزینه های اجرای بهینه سازی موتورهای جستجو برای برندینگ، شاید در نگاه اول با هزینه های اجرای بیلبوردهای تبلیغاتی قرابت داشته باشد، اما تاثیرگذاری این راهکار در طول زمان، قابل مقایسه با راهکارهای کوتاه مدتی نظیر تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات اینترنتی و سایر روشهای مقطعی نخواهد بود.
یکی از بدترین نمونه های شکست تبلیغات مقطعی:
وب سایت رکاب که ارائه کننده خدمات خودرو به صورت آنلاین بود، در ابتدای مرحله معرفی محصول، به دلیل تمرکز بیش از حد بر تبلیغات بیلبوردی و غافل ماندن از فضای اینترنت در مرحله اجرای برند، نتوانست موفقیت کوتاه مدت خود را در طولانی مدت نیز جشن بگیرد و امروزه، در ردیف وب سایت های خلوت در حوزه معاملات خودرو قرار می گیرد.
البته گفتنی است که در کنار علل دیگر شکست، عدم رعایت اصول محتوایی و تمرکز بیش از حد بر محتوای خودرویی نیز، در این برند، به عامل بارزی برای شکست تبدیل شد.
*مشاور ساخت برند