افزایش 300 فروندی هواپیما در 40 سال گذشته
اسلامی، گفت: پس از پیروزی انقلاب باتوجه به تحریمها میزان هواپیماهای کشور از 25 به 300 فروند افزایش یافته است.
به گزارش ایران اکونومیست، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شرایطی جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را برگزار میکنیم که مردم با مقاومت خود توطئههای دشمنان را خنثی کردهاند، گفت: مردم با حضور باشکوه خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن باز هم موجب یأس و ناامیدی دشمنان خواهند شد. وی درباره دستاوردهای حوزه راه و مسکن در چهل سال گذشته بیان کرد: با مرور این دستاوردها مشخص میشود که بعد از پیروزی انقلاب توسعه و پیشرفت چشمگیری در حوزههای حمل و نقلی و مسکن داشتهایم و با خوداتکایی به نیروهای داخلی توانستیم میزان وابستگی خود را به نیروهای خارجی کاهش دهیم.
اسلامی اظهار کرد: اتفاق مهمی که بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بودیم باور به توانستن و خوداتکایی است که کشور با حضور غیرتمندانه مردم از اول انقلاب تاکنون توانسته به مزاحمتها و تحریمهایی که دشمنان برای ما ایجاد کردهاند پاسخ دهند و تحریمها را به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل تبدیل کنند.
افزایش تعداد آزادراه و بزرگراههای کشور از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش از انقلاب کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کشور داشتیم، اما به همت جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه ساختهایم و این روند همچنان به صورت تصاعدی ادامه دارد و ما پروژههای نیمه تمام را تکمیل خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه راههای روستایی پیش از انقلاب نه تنها راه روستایی نداشتیم، بلکه روستاهای نزدیک شهرها فاقد آب و برق بودند، اما امروزه از ۳ هزار کیلومتر راه روستایی پیش از انقلاب به بیش از ۱۰۰ هزار کیلمتر راه روستایی رسیدهایم و همچنان ساخت و بهسازی راههای روستایی در کشور با قدرت ادامه دارد.
اسلامی با بیان اینکه در احداث راهها پیش از انقلاب از پیمانکاران خارجی استفاده میکردیم، افزود: امروز کشور ما صاحب شرکتهای قدرتمند راه سازی شده است که این اقدامات با همکاری بخش خصوصی انجام شده و نمونه آن در احداث آزادراه تهران- شمال کاملا مشهود است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیمانکاران قدرتمند راهسازی در خارج از کشور به فعالیت کارهای عمرانی مشغول هستند و ما از یک دریافت کننده خدمات فنی و مهندسی به صادر کننده این خدمات تبدیل شدهایم و نه تنها کشور خود را ساختهایم بلکه در سایر کشورها هم فعالیت میکنیم.
افزایش ظرفیتهای بندری از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۳ میلیون تن
وی به پیشرفتهای صنعت بندری اشاره کرد و گفت: در بخش بنادر شاهد توسعه چشمگیری بودهایم به طوری که پیش از انقلاب میزان ظرفیت بندری و تخلیه و بارگیری کالا تنها ۱۹ میلیون تن بود، اما امروز میزان ظرفیت بندری ما به ۲۳۳ میلیون تن افزایش یافته است و قدرت دریایی، بندری و صنایع مرتبط با آن در تمامی نقاط دنیا افزایش یافته است.
اسلامی یادآوری کرد: در شرایط تحریم حوزه دریانوردی ما بیش از گذشته توانسته باشکوهتر به وظایف خود عمل کند و ما یاری رسان سیستمهای بازرگانی و حمل و نقل کشور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی به توسعه صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب تنها ۲۵ فروند هواپیما داشتیم، اما اکنون علی رغم تحریمها تعداد هواپیماهای ما به بیش از ۳۰۰ فروند افزایش یافته است و ما رشد چشمگیر ۱۲.۶ دهم درصدی در این صنعت داشتهایم.
وی توضیح داد: دانشگاه و صنایع داخلی ما امروز توان اورهال و نگهداری هواپیماها را دارد به طوری که پیش از انقلاب آموزش خلبانی ما همواره توسط متخصصان خارجی انجام میشد، اما امروز آموزش خلبانی، تربیت تکنسین و تولید قطعات هواپیما به طور کامل توسط نیروهای داخلی انجام میشود.
اسلامی با بیان اینکه در زمینه توسعه خطوط ریلی کمی دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: پیش از انقلاب تنها ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط راه آهن داشتیم، اما اکنون میزان توسعه خطوط ریلی ما به ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است و استانها یکی پس از دیگری به خطوط ریلی متصل میشوند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به زودی خط راه آهن و شبکه ریلی به مرکز استان گیلان متصل میشود و مردمان شمال کشور از آن بهرهمند میشوند؛ نکته مهم در این زمینه آن است که اتصال خطوط ریلی ما به شبکههای همسایه و ترانزیتی انجام شده است.
وی افزود: پروژه ریلی قزوین- رشت یکی از مهمترین پروژههای خاص مهندسی در صنعت راه آهن به شمار میرود و جزء کریدورهای شمال- جنوب به حساب میآید و به بنادر خزر متصل و از طریق آستارا میتوانیم به اروپا متصل شویم.
اسلامی به بحث تولید ناوگان جادهای و خودرویی کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت ناوگان جادهای ما به ۳۸۰ هزار خودروی سنگین جادهای افزایش یافته و امروز در صدد بهسازی و افزایش قدرت شبکه حمل و نقل جادهای هستیم تا بتوانیم سهم خود را در این بخش افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پیش از انقلاب از ناوگان و کامیونهای کشورهای همسایه برای حمل کالا استفاده میشد، اما امروز کامیونهای ما در تمام نقاط اروپا تردد دارند و قدرت ترانزیت ما رشد چشمگیری داشته است.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب در بخشهای آموزش و پژوهش توسعه بسیار زیادی داشتهایم به طوری که هم اکنون در حوزه نظام مهندسی بیش از ۵۰۰ هزار مهندس آموزش دیدهاند که این خود از برکات انقلاب به شمار میآید.
اسلامی با بیان اینکه دانش و توسعه مهندسان ما بسیار بالاست و توانسته قدرت تأثیرگذاری بسیار در اقتصاد کشور داشته باشد، افزود: در بخش ساختمان و صنایع مرتبط با این حوزه در کشور به قدرت بسیار بزرگی دست یافتهایم به طوری که در گذشته تجهیزات مرتبط با این حوزه از خارج وارد میشد، اما اکنون ما به یک تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی تبدیل شدهایم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در گذشته ایران تمام سیمان و آهن آلات خود را از خارج وارد میکرد، اما اکنون به صادر کننده این بخش تبدیل شدهایم.
اسلامی اظهار کرد: اتفاق مهمی که بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بودیم باور به توانستن و خوداتکایی است که کشور با حضور غیرتمندانه مردم از اول انقلاب تاکنون توانسته به مزاحمتها و تحریمهایی که دشمنان برای ما ایجاد کردهاند پاسخ دهند و تحریمها را به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل تبدیل کنند.
افزایش تعداد آزادراه و بزرگراههای کشور از ۲۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش از انقلاب کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کشور داشتیم، اما به همت جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه ساختهایم و این روند همچنان به صورت تصاعدی ادامه دارد و ما پروژههای نیمه تمام را تکمیل خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه راههای روستایی پیش از انقلاب نه تنها راه روستایی نداشتیم، بلکه روستاهای نزدیک شهرها فاقد آب و برق بودند، اما امروزه از ۳ هزار کیلومتر راه روستایی پیش از انقلاب به بیش از ۱۰۰ هزار کیلمتر راه روستایی رسیدهایم و همچنان ساخت و بهسازی راههای روستایی در کشور با قدرت ادامه دارد.
اسلامی با بیان اینکه در احداث راهها پیش از انقلاب از پیمانکاران خارجی استفاده میکردیم، افزود: امروز کشور ما صاحب شرکتهای قدرتمند راه سازی شده است که این اقدامات با همکاری بخش خصوصی انجام شده و نمونه آن در احداث آزادراه تهران- شمال کاملا مشهود است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیمانکاران قدرتمند راهسازی در خارج از کشور به فعالیت کارهای عمرانی مشغول هستند و ما از یک دریافت کننده خدمات فنی و مهندسی به صادر کننده این خدمات تبدیل شدهایم و نه تنها کشور خود را ساختهایم بلکه در سایر کشورها هم فعالیت میکنیم.
افزایش ظرفیتهای بندری از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۳ میلیون تن
وی به پیشرفتهای صنعت بندری اشاره کرد و گفت: در بخش بنادر شاهد توسعه چشمگیری بودهایم به طوری که پیش از انقلاب میزان ظرفیت بندری و تخلیه و بارگیری کالا تنها ۱۹ میلیون تن بود، اما امروز میزان ظرفیت بندری ما به ۲۳۳ میلیون تن افزایش یافته است و قدرت دریایی، بندری و صنایع مرتبط با آن در تمامی نقاط دنیا افزایش یافته است.
اسلامی یادآوری کرد: در شرایط تحریم حوزه دریانوردی ما بیش از گذشته توانسته باشکوهتر به وظایف خود عمل کند و ما یاری رسان سیستمهای بازرگانی و حمل و نقل کشور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی به توسعه صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب تنها ۲۵ فروند هواپیما داشتیم، اما اکنون علی رغم تحریمها تعداد هواپیماهای ما به بیش از ۳۰۰ فروند افزایش یافته است و ما رشد چشمگیر ۱۲.۶ دهم درصدی در این صنعت داشتهایم.
وی توضیح داد: دانشگاه و صنایع داخلی ما امروز توان اورهال و نگهداری هواپیماها را دارد به طوری که پیش از انقلاب آموزش خلبانی ما همواره توسط متخصصان خارجی انجام میشد، اما امروز آموزش خلبانی، تربیت تکنسین و تولید قطعات هواپیما به طور کامل توسط نیروهای داخلی انجام میشود.
اسلامی با بیان اینکه در زمینه توسعه خطوط ریلی کمی دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: پیش از انقلاب تنها ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط راه آهن داشتیم، اما اکنون میزان توسعه خطوط ریلی ما به ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است و استانها یکی پس از دیگری به خطوط ریلی متصل میشوند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به زودی خط راه آهن و شبکه ریلی به مرکز استان گیلان متصل میشود و مردمان شمال کشور از آن بهرهمند میشوند؛ نکته مهم در این زمینه آن است که اتصال خطوط ریلی ما به شبکههای همسایه و ترانزیتی انجام شده است.
وی افزود: پروژه ریلی قزوین- رشت یکی از مهمترین پروژههای خاص مهندسی در صنعت راه آهن به شمار میرود و جزء کریدورهای شمال- جنوب به حساب میآید و به بنادر خزر متصل و از طریق آستارا میتوانیم به اروپا متصل شویم.
اسلامی به بحث تولید ناوگان جادهای و خودرویی کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت ناوگان جادهای ما به ۳۸۰ هزار خودروی سنگین جادهای افزایش یافته و امروز در صدد بهسازی و افزایش قدرت شبکه حمل و نقل جادهای هستیم تا بتوانیم سهم خود را در این بخش افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پیش از انقلاب از ناوگان و کامیونهای کشورهای همسایه برای حمل کالا استفاده میشد، اما امروز کامیونهای ما در تمام نقاط اروپا تردد دارند و قدرت ترانزیت ما رشد چشمگیری داشته است.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب در بخشهای آموزش و پژوهش توسعه بسیار زیادی داشتهایم به طوری که هم اکنون در حوزه نظام مهندسی بیش از ۵۰۰ هزار مهندس آموزش دیدهاند که این خود از برکات انقلاب به شمار میآید.
اسلامی با بیان اینکه دانش و توسعه مهندسان ما بسیار بالاست و توانسته قدرت تأثیرگذاری بسیار در اقتصاد کشور داشته باشد، افزود: در بخش ساختمان و صنایع مرتبط با این حوزه در کشور به قدرت بسیار بزرگی دست یافتهایم به طوری که در گذشته تجهیزات مرتبط با این حوزه از خارج وارد میشد، اما اکنون ما به یک تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی تبدیل شدهایم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در گذشته ایران تمام سیمان و آهن آلات خود را از خارج وارد میکرد، اما اکنون به صادر کننده این بخش تبدیل شدهایم.