سهم نفت در بودجه باید به صفر برسد
اکنون سهم نفت در بودجه به کمتر از یک سوم و به 31 درصد رسیده که باز هم باید کمتر شود و به صفر برسد بهطوری که از نفت به عنوان کالای هزینهای استفاده نشود بلکه به عنوان کالای سرمایهگذاری استفاده شود.
قانون- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اکنون سهم نفت در بودجه به کمتر از یک سوم و به ۳۱ درصد رسیده که باز هم باید کمتر شود و به صفر برسد بهطوری که از نفت به عنوان کالای هزینهای استفاده نشود بلکه به عنوان کالای سرمایهگذاری استفاده شود.
به گزارش قانون، حمیدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: 40 سالگی انقلاب نشاندهنده تداوم انقلاب و خنثی شدن همه نقشهها و توطئههایی بود که برای براندازی نظام تدارک دیده شده بود؛ ثبات جمهوری اسلامی، تداوم و پیوند بین مردم با این نظام از دستاوردهای انقلاب است. مردم سالاری دینی و جمهوریت این نظام باعث شده که کشور از طریق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس اداره شود که این نیز از دیگر دستاوردها به شمار میرود، انقلاب نیز با تداوم و حمایتهای مردم و مردم سالاری دینی ادامه پیدا کرده است.
ایران بیشترین تاثیر را در منطقه دارد
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی افزود: در حوزه سیاسی مهمترین دستاورد این است که کشوری که وابسته به آمریکا بوده و نقش ژاندارم آمریکا را در منطقه بازی میکرد و مجری سیاستهای آن در منطقه بود، تبدیل به کشوری مستقل شده که خود تصمیم گیرنده است و خارج از نظام سلطه حرکت میکند و به عنوان قدرتمندترین کشور، بیشترین تاثیر را در منطقه دارد؛ همچنین از کشور متعهد به غرب، شرق و وابسته به آمریکا، تبدیل شد به کشور غیرمتعهدی که در قطببندیهای دنیا وارد نشده است.
وی ادامه داد: از لحاظ پیروزی سیاسی در طول این 40 سال به طور متوسط هر ساله یک انتخابات برگزار میشود و مردم با رای خود نظام را حفظ میکنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی در قبل از انقلاب یک فرهنگ سلطنتی 2500 ساله بر مردم حاکم بود تصریح کرد: مردم ایران مردمی فهیم، با استعداد و با تمدنی چند هزار ساله بودند که 1400 سال آن مربوط به قبل از اسلام بوده است اما در زمان قبل از انقلاب به گونهای فرهنگ سلطنتی را به مردم القا کردند که نوعی خمودگی، سستی، وابستگی به غرب و شرقزدگی ایجاد کرده بودند اما موفقیت انقلاب این بود که فرهنگ دینی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در کشور ایجاد شده است.
فولادگر افزود: کتابها، مجلات و روزنامههای بسیاری بعد از انقلاب چاپ شده و از نظر فعالیتهایی مثل سینما و تئاتر کارهای خوبی صورت گرفته است اما هنوز در حوزه فرهنگی خلاءهایی وجود دارد.
در حوزه علمی جزء کشورهای رو به جلو هستیم
وی اظهار داشت: در بخش اجتماعی شاهد بهبودهای بسیاری بودیم. همه افراد جوان جامعه تحصیل کردهاند و جوانی نداریم که نتواند به دانشگاه برود، همچنین از نظر تعداد دانشجویان و پیوندهای خانوادگی بسیار پیشرفت کردیم اما در کنار این موفقیتها آسیبهای اجتماعی مثل مواد مخدر و کارتن خوابی نیز وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: در حوزه علمی پژوهشی جزء کشورهای رو به رشد هستیم به طوری که در تولید علم، میزان دانشجو، استاد و فنآوریهای دانشبنیان هرگز با قبل از انقلاب قابل قیاس نیستیم و تولید علم و دانش بعد از قبل انقلاب رونق چشمگیری داشته اشت
سهم نفت در بودجه به کمتر از یک سوم رسیده است
وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی یک اقتصاد دولتی نفت محور داشتیم ادامه داد: 80 درصد از درآمد کشور مربوط به نفت بود اما اکنون سهم نفت در بودجه به کمتر از یک سوم و به 31 درصد رسیده که باز هم باید کمتر شود و به صفر برسد بهطوری که از نفت به عنوان کالای هزینهای استفاده نشود بلکه به عنوان کالای سرمایهگذاری استفاده شود.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تصریح کرد: در حوزه پالایشگاهها، پتروشیمی، گازرسانی به 90 درصد نقاط کشور، پروژههای زنجیرهای و تامین از نفت و گاز و پتروشیمی و پیشرفت در حوزه انرژی مثل آب و برق و سدسازی، در حوزه عمرانی مثل راهسازیها و اتوبانها و همچنین مترو و قطارها همگی پیشرفتهای خوبی بدست آمده است.
باید طبق برنامه پنجم توسعه به تولید 60 میلیون تن فولاد برسیم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در بخش صنایع به ویژه در صنعت فولاد در قبل از انقلاب 2 میلیون تن تولید داشتیم اما اکنون 25 میلیون تولید داریم و ظرفیتسازی نیز تا 35 میلیون است که طبق برنامه پنجم توسعه قرار است به 60 میلیون تن فولاد برسیم؛ بنابراین قبل از انقلاب چند دهم صنعت فولاد دنیا را تولید میکردیم اما اکنون به 1.6 دهم درصد رسیده است و این میزان ظرفیت بیش از 10 برابر شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: در بخش صنایع غذایی و فنآوریهای نو، در مخابرات و IT نیز پیشرفتهایی داشتیم اما عدم موفقیتها در بخش اقتصادی یه مقداری در قسمت ساختارها است که باید نظام بانکی، بودجهای و ارزی اصلاح شود تا مشکلات اقتصادی حل شود. یک تنش اقتصادی و نوسان قیمت ارز که ایجاد میشود تاثیر خود را روی اقتصاد و هزینهها میگذارد. اگرچه فضای کسب و کار را بهبود میدهیم و در کاهش تصدی دولت و تقویت بخش خصوصی رو به جلو رفتیم اما در عمل هنوز خوب پیاده نشده که باید آسیبشناسی صورت گیرد./