به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در جلسه «نقد و بررسی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت » با بیان اینکه توجه به امر پیشرفت از گذشته در سیره علماء بوده و نگارش بسیاری از کتب تحقیقی در راستای تحقق پیشرفت است، اظهار کرد: امروزه شاهد سمت و سو و زوایای نگاه به امر پیشرفت متفاوت و یا تکمیل تر شدن است.
وی با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی بزرگی برای دینداران عالم حتی غیرمسلمانان جهان بود و این پیام را می رساند که دین می تواند حکومت کند و سخن از آزادی و استقلال بزند، گفت: وقتی انقلاب شد و مردم سالاری دینی بر اساس نظرات امام و رأی مردم شکل گرفت، معلوم شد که با مکتب اهل بیت علیهم السلام می شود کشور را اداره کرد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعد از جنگ تحمیلی وارد برنامه های پنج ساله توسعه شدیم و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در این برنامه ها مد نظر قرار گرفت و سپس یک چشم انداز ۲۰ ساله برای سال ۱۴۰۴ تعیین و تنظیم شد که الهام بخشی در سطح جهان اسلامی و کسب رتبه اول قدرت در منطقه و بحث هویت اسلامی و انقلابی بخشی از مفاد آن بود.
وی گفت: سند چشم انداز اشکالاتی داشت که از آن جمله می توان به عدم برقراری ارتباط نخبگان با سند چشم انداز اشاره کرد؛ در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پنج گام تعیین شد که شامل انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تصریح کرد: بر این اساس، رهبر معظم انقلاب یک جمعی را خارج از سه قوه به اسم الگوی اسامی - ایرانی پیشرفت ایجاد کردند و اندیشکده هایی ذیل آن شکل گرفت که ماحصل آن فعلاً سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شده است.
وی اضافه کرد: ابلاغیه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت دارای پنج بخش مبانی، آرمان، رسالت ها، افق و تدابیر برای برنامه ریزی و عمل است؛ افق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز ۱۴۵۰ است که از سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را شروع خواهد کرد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: این سند به دو قسمت اسلامی و ایرانی و بخش اسلامی دو قسمت مبانی و آرمانی است؛ مبانی شامل اصول دین ما می باشد و آرمان ها به مسائلی همچون حیات طیبه و... مربوط شده که اموری فرا زمانی است، همچنین در این حیطه افق،تدابیر و رسالت ها تعریف می شود.
وی بیان کرد: در بخش رسالت ها، سه رسالت ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسامی و تمدن نوین اسلامی را داریم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: جایگاه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بعد از قانون اساسی و قبل از اسناد دیگر کشور است؛ این الگو اصلاً نمی خواهد وظایف قوا و نهادها را انجام دهد و به جای سه قوه و تشخیص مصلحت کشور انجام وظیفه کند.
وی تصریح کرد: اگر هدف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمد ن سازی اسلامی است، تکلیف حوزه علمیه نسبت به این سند روشن است، یعنی مراکز پژوهشی حوزوی باید بر اساس تخصص خود، تمدن سازی و دولت سازی اسلامی را مدنظر خود قرار دهند، زیرا تمدن سازی اسلامی هدف کلان است که به بخشهای الگوی اسلامی اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر تقسیم می شود، بنابراین بخشهای مختلف باید آن را مورد بررسی قرار دهند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نهضتی که در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به وجود آمده، در زمینه هیچ سند دیگری وجود نداشته است
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در جلسه «نقد و بررسی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت » با بیان اینکه توجه به امر پیشرفت از گذشته در سیره علماء بوده و نگارش بسیاری از کتب تحقیقی در راستای تحقق پیشرفت است، اظهار کرد: امروزه شاهد سمت و سو و زوایای نگاه به امر پیشرفت متفاوت و یا تکمیل تر شدن است.
وی با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی بزرگی برای دینداران عالم حتی غیرمسلمانان جهان بود و این پیام را می رساند که دین می تواند حکومت کند و سخن از آزادی و استقلال بزند، گفت: وقتی انقلاب شد و مردم سالاری دینی بر اساس نظرات امام و رأی مردم شکل گرفت، معلوم شد که با مکتب اهل بیت علیهم السلام می شود کشور را اداره کرد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعد از جنگ تحمیلی وارد برنامه های پنج ساله توسعه شدیم و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در این برنامه ها مد نظر قرار گرفت و سپس یک چشم انداز ۲۰ ساله برای سال ۱۴۰۴ تعیین و تنظیم شد که الهام بخشی در سطح جهان اسلامی و کسب رتبه اول قدرت در منطقه و بحث هویت اسلامی و انقلابی بخشی از مفاد آن بود.
وی گفت: سند چشم انداز اشکالاتی داشت که از آن جمله می توان به عدم برقراری ارتباط نخبگان با سند چشم انداز اشاره کرد؛ در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پنج گام تعیین شد که شامل انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تصریح کرد: بر این اساس، رهبر معظم انقلاب یک جمعی را خارج از سه قوه به اسم الگوی اسامی - ایرانی پیشرفت ایجاد کردند و اندیشکده هایی ذیل آن شکل گرفت که ماحصل آن فعلاً سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شده است.
وی اضافه کرد: ابلاغیه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت دارای پنج بخش مبانی، آرمان، رسالت ها، افق و تدابیر برای برنامه ریزی و عمل است؛ افق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز ۱۴۵۰ است که از سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را شروع خواهد کرد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: این سند به دو قسمت اسلامی و ایرانی و بخش اسلامی دو قسمت مبانی و آرمانی است؛ مبانی شامل اصول دین ما می باشد و آرمان ها به مسائلی همچون حیات طیبه و... مربوط شده که اموری فرا زمانی است، همچنین در این حیطه افق،تدابیر و رسالت ها تعریف می شود.
وی بیان کرد: در بخش رسالت ها، سه رسالت ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسامی و تمدن نوین اسلامی را داریم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: جایگاه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بعد از قانون اساسی و قبل از اسناد دیگر کشور است؛ این الگو اصلاً نمی خواهد وظایف قوا و نهادها را انجام دهد و به جای سه قوه و تشخیص مصلحت کشور انجام وظیفه کند.
وی تصریح کرد: اگر هدف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمد ن سازی اسلامی است، تکلیف حوزه علمیه نسبت به این سند روشن است، یعنی مراکز پژوهشی حوزوی باید بر اساس تخصص خود، تمدن سازی و دولت سازی اسلامی را مدنظر خود قرار دهند، زیرا تمدن سازی اسلامی هدف کلان است که به بخشهای الگوی اسلامی اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر تقسیم می شود، بنابراین بخشهای مختلف باید آن را مورد بررسی قرار دهند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نهضتی که در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به وجود آمده، در زمینه هیچ سند دیگری وجود نداشته است