استون مارتین رپید یکی از قدیمیترین نامها در سبد محصولات این خودروساز بریتانیایی بوده و به تازگی در بخش مسابقهای استون مارتین AMR حضور یافته است. نتیجهی کارهای انجام شده تولید رپید AMR است که سریعترین، قویترین، پر سر و صداترین و متمرکزترین نسخهی تاریخ رپید محسوب میشود. تنها 210 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد و همگی آنها قبلاً به فروش رفتهاند.
ما کار را با ظاهر خودرو آغاز میکنیم. کاملاً برجسته! اینطور نیست؟! خوشبختانه بسته به سلیقهی مشتریان، تمامی رپید AMR ها دارای جزئیات خاص خود خواهند بود.
البته عناصر سبز رنگی که در مدل حاضر در تست مشاهده میکنید بخشی از طرح سیگنیچری هستند که ارتباطی بصری بین پوشش خودروهای مسابقهای AMR و قویترین مدلهای جادهای ایجاد میکنند. البته این عناصر طراحی در چنین سدان بزرگ و ظریفی کمی کمیک به نظر میرسند، انگار که یک مرد میانسال شلواری اسپورت و پارهپوره به تن کرده باشد!
همین طرح در کابین هم بکار رفته جایی که شاهد دوختهای سبز روی صندلیها و سقف خواهید بود. این ترکیب عناصر را نمیتوان بهتر ترکیب در دسترس نامید اما خب حواس شما از کمبودهای کابین رپید را پرت میکند.
این خودرو از سال 2010 تاکنون در بازار حضور داشته و واضح است که سن بالای خود را نشان میدهد. سیستم اطلاعات سرگرمی رپید که از نسل پیشین تکنولوژی ولوو برخوردار است کامل از مد افتاده و اصلاً مناسب یک خودروی 200 هزار پوندی نیست.
علیرغم اینکه رپید خودرویی با طول بیش از 5 متری است اما بهطور قبل توجهی کابین تنگی دارد که دلیل این کار سقفی با ارتفاع کم و پیشرانهی 12 سیلندر بزرگ در زیر کاپوت است.
البته کارهای AMR تنها به بخش ظاهری و کابین این خودرو محدود نبوده است. اگرچه رپید AMR همچون غزل خداحافظی برای این سدان است اما خب برای وداعی باشکوهتر تغییراتی در نیروگاه خودرو هم صورت گرفته است.
این پیشرانهی 6 لیتری تنفس طبیعی دارای منیفولد بزرگتر و جدید بوده و قدرت آن به 593 اسب بخار رسیده است. به این موارد باید سیستم اگزوز با خروجیهای جدید، شفت فیبر کربنی، کاهش 10 میلیمتری ارتفاع، ترمزهای سرامیک کربنی، دامپرهای تطبیقی سه مرحلهای و رینگهای 21 اینچی فورج کاری شده با لاستیکهای میشلین پایلوت سوپر اسپورت را نیز اضافه کرد.
تغییرات صورت گرفته در روی کاغذ تفاوت زیادی ایجاد نکردهاند. رپید AMR در 4.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد که تقریباً برابر با آئودی RS3 است اما خب حداکثر سرعت خودرو به 330 کیلومتر در ساعت رسیده که قابلتوجه است.
اما چیزی که باعث هویت بخشی به رپید شده و باعث میشود نقاط ضعف این خودرو را فراموش کنید پیشرانهی 12 سیلندر خاص آن است.
زمانی که پیشرانه را روشن کنید صدایی جذاب در دور آرام خواهد داشت که کل تجربهی رانندگی شما را تحت تأثیر قرار میدهد. احتمالاً متوجه 46 اسب بخار قدرت اضافی این خودرو در مقایسه با رپید S نخواهید شد اما زمانی که دور پیشرانه به 4 هزار برسد عملکرد گیرایی را تا دور 7 هزار شاهد خواهید بود. درهرحال به نظر میرسد این پیشرانه کاملاً به دور گرفتن مشتاق است.
در اینجاست که شما متوجه صدای بیشتر چهار خروجی اگزوز رپید AMR خواهید شد. برای چنین خودروی بزرگ و سنگینی، رپید AMR چابکی سورپرایز کنندهای دارد. فرمان خودرو که همچنان از نوع هیدرولیکی است بازخورد و نرم و پایداری داشته و بنابراین شما دقیقاً میدانید که در جاده چه میگذرد.
سواری خودرو بهطور قابلتوجهی سفت است اما باعث میشود خودرو در زمان تغییر جهتهای سریع و عبور از پیچها تخت و پایدار باقی بماند. لاستیکهای چسبندهی میشلین نیز به راننده اجازه میدهند تا از قدرت بیشتر پیشرانه سود ببرد.
گیربکس خیلی رضایتبخش نیست و میتوانست بهتر از اینها عمل کند. شما همچنین متوجه احساس ارزانقیمت بودن دستهراهنما خواهید شد که این هم مناسب محصولی از استون مارتین نیست.
یکی دیگر از موارد قابلبحث به قیمت رپید AMR مربوط میشود. صدا، چابکی و خاص بودن این خودرو باعث شده رپید AMR در کلاس خود گزینهای متفاوت باشد. از جمله رقبای حاضر در این کلاس میتوان به مرسدس-ای ام جی GT چهار درب و پورشه پانامرا توربو اشاره کرد. البته این دو خودرو ارزانتر و سریعتر و البته بسیار مدرنتر هستند.
به سادگی میتوان استون مارتین رپید AMR را دوست داشت مخصوصاً اینکه تنها 210 دستگاه از آن ساخته خواهد شد؛ اما نمیتوان قیمت بسیار بالای این خودرو را نادیده گرفت؛ اما به همهی اینها باید ترکیب متناقضی از صدا و ظاهر جذاب، کابینی تنگ، تکنولوژی قدیمی و… را اضافه نمود.
مشخصات استون مارتین رپید AMR
قیمت: 194950 پوند پیشرانه: 12 سیلندر 6 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 593 اسب بخار/630 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه حداکثر سرعت: 330 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 12.9 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress