حامی نظام شورایی در دولت وجود ندارد


حامی نظام شورایی در دولت وجود ندارد

بتول گندمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حامی نظام شورایی در دولت و حوزه قانون‌گذاری وجود ندارد.


به گزارش شهرآراآنلاین به نقل از ایسنا، بتول گندمی با اشاره به اینکه «17 ماه از آغاز به کار شورای پنجم می‌گذرد»، اظهارکرد: یکی از چالش‌ها در حوزه مدیریت شهری و در آغاز کار شورای پنجم، انبوهی از بدهی‌های شهرداری به پیمان‌کاران بخش خصوصی در حوزه عمران، خدمات شهری، حمل‌و‌نقل و نظام بانکی بود.

وی ادامه داد: بدهی‌های نظام بانکی تعهداتی بود که به نظام بانکی در جهت دریافت‌ وام‌های اوراق مشارکت در سنوات گذشته باید بازپرداخت می‌شد. پیش‌بینی و جمع‌بندی آن زمان اصل و سود این بدهی چیزی بالغ‌بر 7 هزار میلیارد تومان بود. خزانه شهرداری خالی بود. طرح‌های تفصیلی مصوب نیز برای تأمین منابع مالی به صورت قانونی نبود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: رکود در حوزه صنعت ساختمان، شرایط اقتصادی نامناسب به‌خصوص بعد از 6 ماه از آغاز کار ما و افزایش قیمت دلار که شرایط سخت اقتصادی بر کشور و دولت حاکم شد. عدم پرداخت سهم شهر مشهد از محل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض سوخت، تخلفات راهنمایی رانندگی، آلایندگی و... که متاسفانه سالیان سال سهم شهر مشهد به درستی پرداخت نشده است. ما همواره این چالش را داریم. در آن زمان اولویت‌های خود را با برنامه میان‌مدت شهرداری و براساس وعده‌های شورای پنجم نهایی و مصوب ‌کردیم. ظرفیت‌های موجود در قانون بودجه سال 97 کشور بررسی و ظرفیت‌های خوبی در این قانون پیش‌بینی شده بود.

گندمی افزود: گرچه دستورالعمل‌های مربوط به این بحث مربوط به چندسال قبل بوده است. دولت ظرفیت‌هایی دیده بود که شهرداری‌ها بتوانند مطالبات خود را از نهادها و دستگاه‌های دولتی از طریق دولت و بانک مرکزی تهاتر کنند. ما این ظرفیت‌ها را شناسایی کردیم. تبصره پنج قانون بودجه سال 97 را به عنوان سیاست شورا اعلام کردیم. سیاست کمیسیون برنامه بودجه شورا اعلام شد. به شهرداری تکلیف شد که ظرفیت‌های خود و بخش زیادی از مطالبات شهرداری را از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مستقر در شهر مشهد تهاتر کنند. به دست آوردن آن کاربسیار سختی بود چرا که سابقه نداشته است. برای مثال فلان دستگاه دولتی چه میزان ساخت‌وساز در چه کاربری کرده است؟ این کاربری نیاز به تغییر داشته یا نه؟ مزایای ورود به محدوده در زمان خود پرداخت کرده یا نه؟ و... که باید به دست آورده می‌شد.

وی بیان کرد: در به دست آوردن این اطلاعات نیاز به همکاری دستگاه‌های دولتی را داشتیم. تیم تشکیل شده با هدایت آقای کلایی معاون وقت امور پشتیبانی، توانستیم بیش از 7 هزار میلیارد تومان شناسایی و به دست آوریم. بخش زیادی از آن‌ها بعد از به دست آوردن، باید توسط دستگاه مربوطه امضا می‌شد. ما باید آن را به وزارت‌خانه اقتصاد دارایی ارائه و بررسی‌ها صورت می‌گرفت. تعهدات ما به نظام بانکی اعلام شد. بانک‌ها اعلام کنند که شهرداری مشهد چه مقدار و به چه علت به ما بدهکار است. اسامی بانک‌ها باید در لیست بانک مرکزی وجود می‌داشت. این‌ها فرآیند سختی بود که باید انجام می‌شد.

گندمی یادآور شد: از مجموع بیش از 7 میلیارد تومان احصاء، تنظیم و سند شد و 4 هزار و 400 میلیارد تومان آن را توانستیم در بخش مطالبات تهاتر کنیم که این خود آورده بسیار خوبی است. سیاست دوم پیگیری شده ما، تبیین برنامه عملیاتی بود. ما مبتنی‌بر شعارهای لیست امید، برنامه عملیاتی را تبیین کردیم. بخش فرهنگی، مسائل مهم رویکردی حمل‌ونقل، نگاه نو به محیط زیست را در برنامه عملیاتی قرار گرفته شد. سعی شد که بودجه سال 97 را با این رویکرد تنظیم کنیم. بودجه سال 98 نیز منطبق با برنامه عملیاتی است. سعی کردیم، انحراف در بودجه سال 98 را به حداقل و غیرممکن برسانیم.

وی با بیان اینکه «شهرداری در همه حوزه‌ها منسجم عمل کرد» خاطرنشان کرد: یک راهبری و هدایت‌کنترلی در بخش منابع درآمدی صورت گرفت. درشرایط اقتصادی سخت سال 97، به نسبت سنوات گذشته تحقق درآمدی بالاتری داشته‌ایم. براساس آلبوم بودجه اعلام شده از سه هزار و 100 میلیاردتومان، بالغ بر دو هزار 700 میلیاردتومان محقق شد که کسب درآمد قابل توجه‌ای بود. تلاش زیادی را مجموعه مدیریت شهری انجام داد. بخشی از درآمدهایی که در حوزه شهرداری براساس ماده 38 و ماده 39 قانون تعریف شده و باید از دولت بگیریم. عوارض بر مالیات بر ارزش افزوده و بخش‌های دیگر که بتوانیم با رایزنی، آن‌ها را افزایش دهیم. گرچه در این بخش هنوز نسبت به شهر مشهد گلایه‌مند هستیم و تسهیم انجام شده را قبول نداریم.

گندمی تصریح کرد: معتقدیم ظرفیت بیش از 55 درصد از شهروندان استان، مربوط به شهر مشهد است. سه میلیون و 260 هزار نفر از جمعیت استان در شهر مشهد زندگی می‌کنند. شهرداری این تکلیف را دارد که آن را بپردازد. شورای پنجم در بخش هزینه‌ها به شدت بر روی کاهش هزینه‌ها و انجام فرآیندهایی که منجر به ارائه خدمات باکیفیت‌تر در عین حال با کاهش هزینه، متمرکز است. دست‌آوردهای خوبی داشته‌ایم. حذف موازی‌کاری‌ها و دوباره‌کاری‌ها در دستور کار بوده است. نظارت و کنترل کرده‌ایم.

وی گفت: شاید سال 98 را این گونه تعریف کنم که بیش‌ترین تمرکز ما علاوه بر بخش‌های درآمدی در حوزه کاهش هزینه‌ها، منابع انسانی است. ما باید به سمتی برویم که بی‌عدالتی‌ها به حداقل ممکن برسد. تمام تلاش مجموعه شهری در سال 96 این بوده است که بتوانیم به آن شرایط ملتهب مالی غلبه پیدا کنیم. در سال 97 شرایط را تدبیر کردیم و در سال 98 اعلام می‌کنیم که جزء شهرداری‌های تقریبا بدون بدهی هستیم. منابع برای طرح‌های توسعه شهری را ترغیب کرده‌ایم و به دنبال وصول آن هستیم. مانند اوراق مشارکت برای خطوط 2 و 3 قطارشهری و... .معتقدیم سهم شهر مشهد در سهمات دولت گرفته نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهارکرد: تمرکز بر حاشیه شهر را در دستور کار داشته‌ایم . در این 17 ماه و در عمل نشان دادیم که بخش عمده‌ای از مصوبات هدایت شده است. توزیع منابع مجموعه شهرداری به سمت رفع محرومیت در مناطق کم‌برخودار بوده است. نگاهمان به توسعه پایدار بوده است. از مناطق سه ، چهار، پنج، شش در سال 97، 304 میلیارد تومان کسب درآمد کرده‌ایم. بیش از 850 میلیاردتومان هزینه در بخش‌های جاری شامل نگه‌داشت شهر، حمل‌ونقل، ایمنی، عمرانی و... تمام عملیاتی است که شهرداری در این مناطق داشته است. این نشان می‌دهد که شهرداری نگاه را به سمت هدایت منابع به توسعه پایدارشهر داشته است. افتتاح پروژه نشان از این می‌دهد که نگاه ما به مناطق کم‌برخوردار و محروم است.

گندمی در خصوص نظام شورایی، عنوان کرد: در بحث نظام شورایی همواره با یک رویکرد کلان در سیستم قانون‌گذاری دولت طی پنج دوره شورای اسلامی شهر، روبرو بوده‌ایم. در این بحث به جای واگذاری کار و رفتن به سمت اداره محله؛ شهرها و روستاها توسط شورای شهر و قوانینی که قانون‌گذار وضع می‌کند، اداره می‌شود. اختیارات در ابتدا به طور دائم به شوراها گذاشته نشده است و این اختیارات روز به روز کم می‌شود. متاسفانه در آستانه تصویب یک بخشی از آن در مجلس شورای اسلامی در آینده خواهیم بود که حدود اختیارات شهرداری‌ها را کاهش داده می‌شود.

وی افزود: حرکت و میل به تمرکزگرایی و اداره متمرکز شهرها و روستاها توسط دولت خصوصا وزارت کشور شدت پیدا کرده است. حامی نظام شورایی؛ در دولت و حوزه قانون‌گذاری وجود ندارد. به نوعی رقابت‌های محلی شکل می‌گیرد. برداشت‌هایی منعکس می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برداشت مثبت و مناسبی از اعضای شورا و نظام شورایی ندارند. این گفتمان‌ها شائبه ایجاد می‌کند و سیستم کاهش اختیارات شوراها را به دنبال داشته است. در طی بیست سالی که نظام شورایی در شهر مشهد مستقر است، اگر دولت می‌خواست براساس روال گذشته شهرداری مشهد را اداره کند؛ قطعا ما این بخش از توسعه، عمران و آبادی را در شهر مشهد به دنبال نداشتیم. همه شهرها، کلان‌شهرها و روستاها از این حکایت می‌کند. جامعه؛ خصوصا نخبگان و خبرگان جامعه باید به سمتی بروند که از نظام شورایی به عنوان یکی از ارکان استقرار دموکراسی و جامعه مدنی حمایت و دفاع کنند.

گندمی خاطرنشان کرد: به کاهش اختیارات حساس باشند. نسبت به میل و حرکت به تمرکز دربخش‌های قانونی و مجراهای دولتی حساسیت خود را افزایش دهند. امیدوارم هستم که ما به جای ذیل یک وزارت‌خانه در مجموعه دولت تعریف شویم. اگر بخواهیم وزارت کشور را تعریف کنیم اساس و فلسفه وجودی آن امنیت و مسائل سیاسی امنیتی است. این موضوعات شاید عمده مباحثی است که باید وزارت کشور آن را ترغیب کند. مسائل شهرداری‌ها ذیل یک سازمان تعریف می‌شود. اگر معاونتی ذیل بخش رئیس‌جمهور شکل بگیرد، نظام شورایی ارتقا خواهد داشت.

وی بیان کرد: اگر گفت‌وگوها و تعاملات خوبی را بتوانیم با بخش مجلس برقرار کنیم، شورای عالی استان‌ها ظرفیت آن را پیدا کند که مباحث، نکات، طرح‌ها ولوایحی که دولت یا شورای عالی استان‌ها آن را اعلام می‌کند با اقبال مواجه شود و کمیسیون‌های مربوطه در مجلس تقویت شوند، شاید ما حمایت از نظام شورایی را داشته باشیم. حمایت از نظام شورایی؛ حمایت از یک دوره شورا نیست بلکه حمایت از اساس آن است. باید شهرها و روستاها محلی اداره شوند. شهرها ظرفیت‌شان باهم متفاوت است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه« شهر مشهد با ویژگی وجود امام رضا(ع) اداره می‌شود» افزود: ما درشورای شهر این مدل و برنامه‌ها را لحاظ می‌کنیم. وقتی مدل متمرکز باشد، همه شهرها با یک فرمول و قالب یکسان اداره می‌شوند. ما در حوزه ایمنی و بحران و... تفاوت‌هایی با شهرها و روستاهای دیگر داریم. این را وزارت‌کشور با بخش‌نامه و تکالیف خود نمی‌تواند به ما گفته و ما اجرا کنیم. ما با تضعیف نظام شورایی مواجه هستیم، هر آنچه که در انتخابات‌ها هر کدام از طیف‌های سیاسی پیروز باشند. شاید آن همدلی شکل نگرفته است. در دو دوره قبل که اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شورایی بوده‌ و رأی اکثریت شهر مشهد را داشته‌اند، شاید آن همدلی شکل نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه «ما ناراضی نیستیم» تصریح کرد: تمام تلاش‌مان این بوده است که شهر مشهد را برای خود مردم مشهد اداره کنیم. ما با تعامل می‌خواهیم کار کنیم. از تمام ظرفیت‌های خود برای تعامل با همه ارکان صاحب قدرت در شهر استفاده کردیم. همکاری و همدلی خوبی شکل گرفت. حتی در جبهه‌ی مخالف ما شاید به لحاظ فکری و سیاسی همدلی خوبی داشته است. ظرفیت‌های خوبی برای شهر مشهد پیش آمده است. نمونه آن را می‌توان در منطقه ثامن با وحدت و همدلی نمایندگان مجلس، آستان قدس دید. با گرفتن اوراق مشارکت پیرامون منطقه ثامن از مجلس مصوبه و از دولت تاییده آن را گرفتیم. اگر این را به سمت حداقل‌ها ببریم، یک وفاق بین همه جناح‌های سیاسی شهر مشهد برای مشهد شکل می‌گیرد که این کار خیلی مثبتی است .

گندمی گفت: پایه این کار را ما به عنوان شورای اسلامی پنجم گذاشتیم. سعی کردیم فارغ از همه نگاه‌های سیاسی، شهر را برای مردم اداره کنیم. اگر این پایه و اساس در ادوار‌های گذشته رعایت می‌کردند، شاید امروز شرایط ما بهتر بود


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ