غذاهای خوشمزه داخل هواپیما کجا تهیه می شوند؟ + تصاویر
چگونگی طبخ و سرو غذاهای داخل پرواز همواره برای مسافران جذاب بوده است، در این گزارش سری به یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده غذاهای داخل پرواز زده ایم.
شرکت DO CO در سال 1981 در کشور اتریش افتتاح شد و هم اکنون در سه بخش تامین کیترینگ هواپیمایی، تامین کیترینگ رخدادها (ایونت ها) و تامین کیترینگ لانج ها و هتل ها در سطح بین المللی با 15 هزار نفر نیرو فعالیت می کند.
این شرکت بزرگ، چندین زیرمجموعه دارد که یکی از آن ها Demel نام دارد که فعالیت خود را در سال 1786 به عنوان یک قنادی در اتریش شروع کرد و هم اکنون در نیویورک نیز یک شعبه معروف دارد و در قسمت CIP فرودگاه استانبول نیز یک شعبه دایر کرده است.
Demel هم اکنون علاوه بر تولید انواع کیک ها، شیرینی ها و شکلات با بهترین کیفیت، وظیفه تهیه کیک و شیرینی برای خانواده های پادشاهی در دنیا را نیز بر عهده دارد.
شرکت DO CO با شرکت نسلته همکاری دارد و شرکت های Aioli، HENRY، à la carte و Hédiard زیر مجموعه های آن هستند.
این شرکت هم اکنون در ترکیه با ترکیش ایرلاینز، در اتریش با هواپیمایی آسترین، در اسپانیا با هواپیمایی Iberia و در انگلیس با بریتیش ایرویز شراکت داشته و به 60 شرکت هواپیمایی از جمله ایرفرانس، قطر ایرویز و ... خدمات ارائه می کند.
این شرکت که فعالیت خود را در سال 2007 با شراکت با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در ترکیه آغاز کرده و 9 آشپزخانه فعال در این کشور دارد، در حال حاضر 31 آشپزخانه در 11 کشور در سه قاره جهان دارد و قصد دارد تا به زودی آشپزخانه های خود را در سه شهر سانفرانسیسکو، واشنگتن و توکیو افتتاح کنند.
بر اساس آمارها، شرکت DO CO در پیک پروازها تا 230 هزار عدد غذا در روز برای استفاده در شرکت های هواپیمایی تهیه می کند که از بهترین مواد اولیه تهیه شده اند.
• غذای خانگی در اوج آسمان
یکی از مهمترین مواردی که در شرکت DO CO به آن توجه می شود، تهیه بهترین مواد اولیه است، این مواد با دقتی بسیار ویژه تهیه می شوند به طوری که حتی در این مواد نباید مواد نگهدارنده بکار رفته باشد.
طبخ غذا نیز مشابه طبخ غذای خانگی صورت می گیرد تا رضایت مسافر را جلب کند.
مسافرانی که با هواپیمایی ترکیش ایرلاینز سفر می کنند، می توانند تجربه یک غذای خوشمزه که از بهترین مواد اولیه تازه تهیه شده را در طول پرواز کسب کنند.
نمونه کیترینگ کلاس اقتصادی (اکونومی) هواپیمایی ترکیش ایرلاینز
نمونه کیترینگ کلاس تجاری (بیزنس) هواپیمایی ترکیش ایرلاینز
• هدف گذاری برای تبدیل کیترینگ "ترکیش ایرلاینز" به بهترین کیترینگ در بین شرکت های هواپیمایی
در آغاز همکاری شرکت DO CO با ترکیش ایرلاینز میزان رضایت مسافران از کیترینگ، 49 درصد بود، که این میزان رضایت هم اکنون به 98 درصد رسیده است.
نمونه کیترینگ کلاس اقتصادی (اکونومی) هواپیمایی ترکیش ایرلاینز
برای رشد رضایت مسافر از کیترینگ و تبدیل تبدیل کیترینگ شرکت هواپیمایی "ترکیش ایرلاینز" به بهترین کیترینگ در بین شرکت های هواپیمایی در جهان، اقدامات مهمی صورت گرفت، که یکی از این اقدامات تغییر لوازم پذیرایی همچون بشقاب ها، لیوان ها و .... در داخل هواپیما بود.
در گام بعد منوهای غذایی داخل پرواز تغییر پیدا کرد و 50 درصد غذاها ترکی و 50 درصد بقیه بسته به مقصد پرواز تغییر یافت و همچنین منو غذاهای خاص نیز برای پروازها در نظر گرفته شد که مسافر می تواند قبل از پرواز این غذاها را سفارش دهد.
نمونه کیترینگ کلاس تجاری (بیزنس) هواپیمایی ترکیش ایرلاینز
منوی خاص، شامل غذاهای ویژه برای بیماری های خاص (دیابت، چربی خون و ...) ، غذای کودکان و غذاهای خاص برای پیروان ادیان مختلف می شود.
یکی از اقدامات جذاب دیگری که شرکت DO CO در پروازهای ترکیش ایرلاینز انجام می دهد، سرو چای با سماور با محوریت توجه به فرهنگ تاریخی ترکیه و استفاده از شمع های مخصوص روی میز غذاست.
• سرآشپز مخصوص در هواپیما میزبان شماست
از سال 2010 پروژه Flying Chef در پروازهای هواپیمایی ترکیش ایرلاینز توسط DO CO کلید خورد.
در این پروژه که در پروازهای دوربرد و برخی پروازهای بین المللی ترکیش ایرلاینز اجرا می شود 500 سرآشپز فعالیت می کنند و بسته به سلیقه مسافران می توانند یک سالاد خاص یا یک غذای مخصوص را برای آن ها سرو کنند.
این افراد زمانی که در پرواز نیستند، وظیفه کنترل کیفی کیترینگ های تولید شده در آشپزخانه های DO CO را بر عهده دارند.
همچنین وظیفه دریافت بازخورد مسافران از کیفیت غذاها در پرواز نیز بر عهده سرآشپز حاضر در هواپیماست.
• آموزش های ویژه برای سرو غذا در هواپیما
یکی دیگر موارد با اهمیت برای شرکت DO CO نحوه سرو غذا در پروازهاست، چرا که غذا باید به طور صحیح برای مسافران سرو شود تا موجب رضایت هرچه بیشتر آن ها شود.
به این منظور شبیه سازهای ویژه با توجه به نوع هواپیماهای فعال در ناوگان هواپیمایی ترکیش ایرلاینز طراحی و ساخته شده و محیط آموزشی مهمانداران و سرآشپزها، دقیقا مشابه همان هواپیمایی است که باید در آن غذا را سرو کنند.
• تجربه ای به یاد ماندنی در لانج ترکیش ایرلاینز
هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در فرودگاه جدید استانبول 3 لانج دارد که هم اکنون دو لانج فعال هستند، یک لانج به مسافران کثیرالسفر و یک لانج به مسافران کلاس تجاری (بیزنس کلاس) خدمت رسانی می کنند که زیر نظر DO CO فعال هستند.
در لانج ها مسافر می تواند غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و طبخ غذا همزمان با سفارش مسافر صورت می گیرد، همچنین به صورت هفتگی غذای لانج ها از یکی از آشپزخانه های DO CO در دنیا که از قبل مشخص شده تامین می شود.
در این لانج ها علاوه بر سرو غذاهای ویژه، غذای مخصوص کودکان نیز سرو می شود و این غذاها روی میزهای ویژه که متناسب با قد کودکان آماده شده، در اختیار آن ها قرار می گیرد.
از سال 2010 تا 2016 نیز لانج هواپیمایی ترکیش ایرلاینز برنده جایزه بهترین "کیترینگ لانج" از موسسه نظر سنجی اسکای ترکس شده است، البته از سال 2017 به دلیل عملیات ساخت فرودگاه جدید استانبول، این شرکت هواپیمایی در رقابت های اسکای ترکس شرکت نکرده است.