احیای سوغات مشهد


احیای سوغات مشهد

استاندار بر لزوم برنامه‌ریزی برای تأمین سوغات زائران بارگاه منور رضوی از محل تولیدات داخلی تأکید کرد


شهرآرا آنلاین - امیر علی قاسمی‌مقدم | با اینکه بسیاری از مسئولان در سال‌های اخیر بارها بر ضرورت تأمین سوغات زائران از محل تولیدات داخلی تأکید کرده‌اند ‌تا ‌امروز هنوز کسی وارد گود عمل نشده است. جلسه دیروز کارگروه گردشگری خراسان رضوی بهانه‌ای شد که استاندار این ضرورت را بر زبان جاری کند. البته این بار علیرضا رزم‌حسینی صرفا از سوغات ایرانی حرف نزد و تکلیفی هم بر دوش نهادهای متولی قرار داد تا فکری اساسی برای آن شود. استاندار در این جلسه گفت ‌که نمی‌داند بالاخره زائر یا گردشگری که به مشهد می‌آید چه سوغاتی خرید می‌کند یا به عبارت دیگر، کالای ایرانی می‌خرد یا خارجی. او به معاونت هماهنگی امور زائران استانداری مأموریت داد درباره چند موضوع اساسی بررسی انجام دهد. یکی اینکه سوغات مشهد در طبقات مختلف اجتماعی و متناسب با قدرت خرید مردم چیست. دیگر اینکه آیا می‌توان سوغات مشهد را احیا کرد یا خیر. البته رزم حسینی به این نکته هم تأکید کرد که تولیدات داخلی باید جایگزین کالاهای خارجی شود که بعضا زائران به عنوان سوغات خرید می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به ظرفیت‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مغفول مانده است اشاره کرد و گفت: ‌صنایع دستی صنعتی پول‌ساز، کم‌هزینه و پراشتغال است اما در ایران کمتر به این ظرفیت توجه کرده‌ایم.

او معتقد است ‌اگر به حوزه صنایع دستی و گردشگری توجه کافی می‌شد یا سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه انجام می‌گرفت، شاید امروز سهم این بخش‌ها در زمینه اشتغال بیش‌ از این‌ها بود.

رزم حسینی گفت: ما در حوزه گردشگری با سرمایه کم می‌توانیم به میزان بالایی شغل دست پیدا کنیم در حالی که در حوزه صنعت برای ایجاد اشتغال باید هزینه بسیار زیادی صرف کرد. وی در عین حال گفت: ‌برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، ابتدا باید فهرستی از اماکن تاریخی که قابلیت مرمت دارند تهیه، سپس متناسب با آن، بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مشارکت بخش خصوصی تدوین شود.

وی بر لزوم احیای سوغات مشهد از محل تولیدات داخلی به کمک شهرداری مشهد تأکید کرد و گفت: خوب است سوغات گردشگری مخصوص مشهد در بسته‌بندی‌های شیک عرضه شود و در این زمینه کمیته فنی با آستان قدس شکل بگیرد و نتایج آن ارائه گردد.

﷯ ضرب‌الاجل یک‌ماهه استاندار

او گفت: سرمایه‌گذاران زیادی هستند که حاضرند اماکن تاریخی و میراث فرهنگی را بازسازی ‌و از این ظرفیت در برای ایجاد اشتغال بهره‌برداری کنند. بنابراین حداکثر تا یک ماه آینده این فهرست در اختیار استانداری قرار گیرد تا فرصت‌های سرمایه گذاری از دل آن احصا شود.

استانــــدار خراسان رضوی طبیعت‌گردی را هم شاخه‌ای از حوزه گردشگری برشمرد که می‌تواند درآمدزا و اشتغال‌آفرین باشد. او به متولیان امر مأموریت داد طی یک ماه آینده فهرستی از ظرفیت‌های حوزه طبعیت گردی آماده کنند تا بسته‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در هر یک از ظرفیت‌ها تدوین و آماده واگذاری به بخش خصوصی شود. وی با تأکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی روی خوداشتغالی و شغل خرد تمرکز داریم‌ افزود: می‌توان جشنواره‌های محلی را در استان احیا کرد. به طور مثال، جشنواره‌هایی مانند زعفران، سنگ فیروزه، نمد مالی و تولیدات سوغات در حوزه صنعت، معدن و تجارت، حوزه کشاورزی یا صنایع دستی برگزار شود.

او در این ارتباط هم به مدیریت شهری و فرمانداری مشهد مأموریت داد ‌زمینه‌های برگزاری جشنواره‌های تخصصی را بررسی کنند.

او به برخی از فواید برگزاری چنین جشنواره‌هایی هم اشاره کرد و این‌طور گفت که متولیان امر تولید خود را تقویت کرده و علاوه بر این زمینه ثبت جهانی برخی از آن‌ها نیز فراهم خواهد شد.

شهردار مشهد هم در این جلسه گفت که به اعتقاد او، باید ظرفیت‌بخشی در حوزه زائر و مسافر مبتنی بر آمار شکل گیرد. محمدرضا کلائی افزود: این موضوع نیازمند عزم جدی دستگاه‌های دست‌اندرکار است. البته شاید به تناسب دوره‌ها و نیازهای مختلف دستگاه‌ها و مدل‌های آماری با تفاوت‌هایی همراه شود.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیمات متفاوت در گارگروه‌های مختلف به دلیل لحاظ نکردن مبانی علمی بیان کرد: باید برای رسیدن به وحدت رویه و جلوگیری از پراکنده‌کاری در زمینه دستیابی به آمار مرتبط با زائر و مسافر، دستگاه‌های مختلف مشخص کنند به چه اطلاعاتی نیاز دارند و این اطلاعات به صورت ادواری استخراج شود.

کلائی در خصوص طرح جامع گردشگری نیز گفت: این طرح بر روی مبانی ارائه شد و دچار مشکلاتی نیز بود اما اگر مجری طرح جامع گردشگری بخواهد این طرح درست از کار درآید، باید از ‌‌اکنون برای آن اقدام کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟