ساخت مجتمع رفاهی در مسیر رودخانه/ پیگیری قضایی در کرمان آغاز شد
جادههای کرمان در حالی از فقر شدید نبود مجتمعهای بین راهی رنج میبرد که چند سال قبل 30 مجتمع بین راهی غیر استاندارد در جادههای کرمان احداث و به حال خود رها شدند.
جادههای کرمان در حالی از فقر شدید نبود مجتمعهای بین راهی رنج میبرد که چند سال قبل ۳۰ مجتمع بین راهی غیر استاندارد در جادههای کرمان احداث و به حال خود رها شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کرمان خبر ؛ اگر نگاهی به آمار تصادفات جادهای در کرمان بیندازید در میان اعداد و ارقام متفاوت یک عدد خودنمایی میکند در استان کرمان ۵۶ درصد تصادفها و حوادث جادهای به دلیل واژگونی و خستگی راننده روی میدهد.
بزرگترین استان کشور طبیعتاً دارای شبکه جادهای پهناوری است که بنادر استراتژیک چابهار و شهید باهنر بندرعباس را به مرکز کشور متصل میکند همچنین مرزهای شرقی کشور نیز از طریق جادههای استان کرمان به استانهای مرکزی وصل میشود.
همین امر جادههای طولانی در طبیعت کویری و خسته کننده اطراف جادهها را ایجاد کرده و در نهایت نتیجهای ندارد جز خستگی راننده و روی دادن یک حادثه.
استان کرمان از فقر مجتمعهای بین راهی رنج میبرد
چنین شرایطی وجود مجتمعهای بین راهی را در جادههای کرمان الزامی میکند اما متأسفانه طی سالهای گذشته کمترین توجه به این مشکل شده و استان از فقر شدید کمبود مجتمعهای بین راهی رنج میبرد.
اما اگر مسافرت در جادههای کرمان را تجربه کرده باشید در جادههای این استان ساختمانهایی رها شده در میانه بیابان را میبینید که توجه شما را به خود جلب میکند تعداد این ساختمانها زیاد است و به عدد ۳۰ میرسد.
این سازهها سالهاست به حال خود رها شده و امکانات آنها از جمله درب و پنجره و تجهیزاتشان به سرقت رفته و فقط بدنه ساختمان باقی مانده است
این سازهها سالهاست به حال خود رها شده و امکانات آنها از جمله در و پنجره و تجهیزاتشان به سرقت رفته و فقط بدنه ساختمان باقی مانده است.
نکته عجیب اینکه برخی از این سازهها دقیقاً در بستر رودخانههای فصلی احداث شدهاند و در ایام بارندگی و طغیان رودخانهها زیر آب میروند.
سنگ بنای این ساختمانها سالها قبل و در دولت نهم و دهم گذاشته شده است، مهدی افضلی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر میگوید: استان کرمان هم اکنون از فقر شدید در زمینه وجود مجتمعهای بین راهی رنج میبرد.
وی تصریح کرد: ساخت این بناها در دولتهای گذشته انجام شده است و هم اکنون پروندهای در این خصوص در دادگستری استان کرمان تشکیل و روند قضائی در حال انجام است.
راه اندازی این مجتمعها مقرون به صرفه نیست
افضلی گفت: برخی از این بناها در مکانهایی بسیار دور افتاده ایجاد شدهاند و امکان برق و آب رسانی و ایجاد امکانات اولیه هم در آنها وجود ندارد و مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: برخی از این مجتمعها در مسیر رودخانههای فصلی احداث شدهاند و در فصول بارندگی زیر آب میروند. بخش قابل توجهی از وسایل این مجتمعها نیز سرقت شده و این ساختمانها عملاً غیر قابل استفاده هستند.
دادسرا به عنوان مدعیالعموم در این زمینه پیگیریهای را انجام داده است و تعدادی از مسئولان وقت احضار شدهاند و کار با جدیدت ادامه مییابد
دادستان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این مجتمعهای بین راهی سالها قبل احداث شدهاند و در همین راستا نیز پیگیریهای قضائی در حال انجام است.
داد خدا سالاری افزود: دادسرا به عنوان مدعیالعموم در این زمینه پیگیریهای را انجام داده است و تعدادی از مسئولان وقت احضار شدهاند و کار با جدیدت ادامه مییابد.
وی افزود: این مجتمعها ۳۰ باب میباشند که بسیاری از آنها رها شدهاند و در مناطق مختلف استان وجود دارند که بعضاً ساختمانها مستهلک و تجهیزات نیز توسط سارقان به سرقت برده شده است.
مقصران را شناسایی میکنیم
دادستان کرمان بیان کرد: هیچیک از این ۳۰ باب مجتمع بین راهی مورد بهره برداری قرار نگرفته است و مکانیابی مناسبی نیز در زمان ساخت آنها انجام نشده است و بعضاً در مناطقی احداث شدهاند که فاصله بسیار زیادی با امکانات دارند.
وی ادامه داد: ساخت این مجتمعها منحصر به استان کرمان نیست و تصمیمگیری در خصوص آنها نیز در استان کرمان انجام نشده و بدون هماهنگی با استان بوده است.
هزینه ساخت این مجتمعها از بیتالمال و بودجه عمومی بوده است و ما قطعاً مقصران در این زمینه را شناسایی میکنیم
وی افزود: هزینه ساخت این مجتمعها از بیتالمال و بودجه عمومی بوده است و ما قطعاً مقصران در این زمینه را شناسایی میکنیم.
حالا مردم استان کرمان امیدوارند با پیگیریهای قضائی صورت گرفته در این پروژهها افرادی که در ساخت و جانمایی اشتباه این مجتمعها که با هزینه دولتی احداث شدهاند شناسایی و به مردم معرفی شوند.
محمد گلرخی یکی از رانندههای عبوری از مسیر استان کرمان به بندرعباس است که میگوید: یکی از مشکلات عمده جادههای استان کرمان نبود مجتمعهای بین راهی استاندارد و مجهز در استان کرمان است بطوری که برخی مواقع باید بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه را بودن هیچ امکاناتی رانندگی کنیم.
کیلومترها راه بدون حتی یک مرکز رفاهی
وی افزود: ساختمانهایی در راههای استان کرمان احداث شده است که نزدیک ۱۰ سال است به حال خود رها شدهاند و برای هر مسافری این سوال را ایجاد میکنند که چرا راه اندازی و به بهره برداری نمیرسند.
احمد زارع پور یکی از مسافران مسیر کرمان به مشهد است که میگوید: یکی از خشنترین جادههای کشور مسیر سه راهی طبس به راور است این جاده در کویری احداث شده که دمای هوا گاه تا ۵۵ درجه هم میرسد اما در این مسیر به جز در منطقه دیگ رستم که امکانات رفاهی بسیار محدود و گاهاً غیر استاندارد در اختیار مردم قرار دارد هیچ خدمات بین راهی ارائه نمیشود.
وی افزود: شاید باعث تعجب باشد و کمتر دیده شده باشد که بدانید در این مسیر تنها چند آب انبار است که آب این بناها هم مدتها قبل خشکیده است.
از سوی دیگر در حالی در سیلهای اخیر کشور یکی از چالشهای پیش رو ساختمان سازی در بستر رودخانهها توسط مردم و کشاورزان بود که در کمال تعجب این ساختمانها گاهاً در بدترین مکان ممکن و حتی در بستر رودخانههای فصلی بنا شدهاند و مشخص نیست چرا در زمان ساخت نظارت لازم در این خصوص انجام نشده است.