برای بررسی بیشتر با نمایندگی یکی از تولیدکنندگان معروف لاستیک در مشهد تماس میگیریم. بعد از تماس مدام یکهفتهای، سرانجام خبر میدهد که فردا بار میرسد و میتوانید برای دریافت لاستیک مراجعه کنید. اما زمانی که به فروشگاه میرویم، میگوید: تمام کردیم. باید صبح زود میآمدید. اینجا برخی از ساعت ۶ صبح صف میکشند!
شرایط دریافت لاستیک به نرخ تعاونی نیز در هر فروشگاه متفاوت است. برخی میگویند که برای تحویل لاستیک باید سند خودرو ارائه شود و برخی دیگر سختگیرانهتر عمل میکنند و میگویند فروش لاستیک تعاونی فقط به شرط نصب برای خودرو صورت میگیرد. دلیل موجهی هم دارند. مسئول یکی از واحدهای صنفی در خیابان کوشش به خبرنگار ما میگوید: شخصی لاستیک تعاونی را از ما خرید و بعد چند فروشگاه آن طرفتر به همکارمان فروخت.
این روزها در سایه نبود لاستیک به قیمت تعاونی، بازار خرید و فروش لاستیک دستدوم نیز رونق گرفته است. معینی، از فروشندگان لاستیک در خیابان کوشش، میگوید که روزانه ٢٠ تا ٣٠ نفر برای خرید لاستیک دستدوم به او مراجعه میکنند.
او به روش نامناسب توزیع لاستیک توسط کارخانهها نیز اشاره میکند و میگوید: درحالیکه در مشهد لاستیکهای پراید و خانواده پژو بیشترین مصرف را دارند، کارخانهها به شرط خرید لاستیک سایر خودروها به ما لاستیک پراید میدهند. این مسئله باعث شده است چند میلیون تومان لاستیک در فروشگاههای ما انبار شود.
تزریق قطرهچکانی
رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد تزریق قطرهچکانی لاستیک خودرو توسط تولیدکنندگان را دلیل گرانیهای اخیر اعلام میکند و به شهرآرا میگوید: توزیع لاستیک در مشهد به یکسوم سال گذشته کاهش یافتهاست. محمدکاظم جنتی معتقد است که کارخانهها میخواهند قیمتها را افزایش دهند، ازاینرو توزیع را در بازار کم کردهاند تا زمینه برای افزایش قیمتها فراهم شود. کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه کاهش عرضه لاستیک باعث تفاوت ٧٠ تا ٨٠ درصدی قیمت رسمی و بازار آزاد شده است، به شهرآرا میگوید: ایجاد عطش مصنوعی در بازار از طریق کاهش عرضه توسط واحدهای تولیدی، دلیل گرانیهای اخیر است. در روزهای اخیر بررسی تغییر قیمت لاستیک توسط سازمان حمایت در دستور کار قرار گرفته است. همزمان با این مسئله، تولیدکنندگان عرضه را تا زمان مشخص شدن نتایج این مسئله کاهش دادهاند. مهدی مقدسی میافزاید: در کنار این مسئله تغییر ارز لاستیکهای وارداتی از ۴٢٠٠ تومان به ارز نیمایی نیز روند واردات را کند کرده است. واردکننده باید با سرمایه گذشته خود، لاستیک را با دلار گرانتری وارد کند؛ همین مسئله واردات را کاهش داده است؛ البته با توجه به اینکه توزیع لاستیک وارداتی به صورت عادی و بدون حواله صورت میگرفت، این مسئله باعث شده بود تا برخی لاستیک را با ارز ۴٢٠٠ تومانی وارد و به قیمت ارز آزاد در بازار عرضه کنند.
تشکیل ٣٠ پرونده گرانفروشی
وی از تشکیل ٣٠ پرونده گرانفروشی لاستیک در مشهد در یک ماه اخیر خبر میدهد و میگوید: اکنون لاستیکهای خودروهای سنگین به صورت حوالهای و تحت نظارت اتحادیه صنفی ناوگانهای حملونقل توزیع میشود. هرچند در همین شیوه توزیع نیز تخلفاتی صورت میگیرد، اما تعداد آنها از شیوه مرسوم توزیع کمتر است، ازاینرو درصورتیکه مشکل توزیع لاستیک خودروهای سبک ادامه یابد، امکان توزیع حوالهای این نوع لاستیکها را میتوان بررسی کرد.
وی تأکید میکند: شهروندان حتما از لاستیکفروشان فاکتور دریافت کنند و در صورت امتناع آنان هزینه را از طریق دستگاههای بانکی بپردازند تا سازمان صمت امکان رسیدگی به شکایت احتمالی آنها را داشته باشد.