چرا قیمتها ریخت؟
ریختن قیمت خودرو حاصل دو خبر مهم از مجلس شورای اسلامی است که باعث ایجاد جو روانی در بازار شده است. خبر اول ماجرای صفر شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی است که در مجلس مطرح شد و دومی هم زمزمه ورود دوباره شورای رقابت به قیمتگذاری خودروست. نمایندگان مجلس معتقدند در صورت واردات خودروهای هیبریدی دیگر کسی حاضر نخواهد بود دنا و ٢٠٧ را به قیمت ٢٠٠میلیون تومان سوار شود، در حالی که میتواند با همان پول یک تویوتا هیبریدی از بازار بخرد و همین موضوع باعث ایجاد رقابت و کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد شد. گروهی هم امیدوارند ورود شورای رقابت به چرخه قیمتگذاری خودرو، باعث کاهش قیمت از مبدأ شود و اوضاع بازار را سر و سامان دهد.
آیا قیمتها پایین خواهد ماند؟
برای جواب این سؤال که آیا قیمت خودرو پایین خواهد آمد یا این کاهش قیمت جایش را دوباره به افزایش خواهد داد، باید ببینیم واردات خودرو هیبریدی و ورود شورای رقابت تا چه حد در عمل ممکن و تأثیرگذار خواهد بود. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودروهای هیبریدی اینطور توضیح داده است: «معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی به منزله مجاز بودن واردات نیست، ضمن اینکه طرح باید در مجلس تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان در قالب قانون ابلاغ شود. بعد از ابلاغ قانون و بر اساس احکام آن، متناسب با سیاستهای تجاری کشور برنامهریزی و عمل میشود. در شرایط فعلی و محدودیتهای ارزی، کالاهای اساسی، مواد اولیه و واسطهای بخش تولید در اولویت واردات قرار دارند و واردات کالاهای مصرفی در اولویت نیست.»
از طرف دیگر در صورتی که سناریوی ورود شورای رقابت به قیمتگذاری تحقق پیدا کند، خودروسازها و شورای رقابت وارد دور باطلی خواهند شد که چند ماه قبل شاهد آن بودیم، یعنی خودروساز به بهانههای مختلف از جمله نبود قطعات از عرضه خودرو به بازار سرباز میزند تا قیمتها در بازار سربهفلک بکشند و در پایان همه راضی شوند خودروساز قیمتهایش را بالا ببرد و خودروهایش را به بازار عرضه کند.
این یعنی مصوبات مجلس برای کنترل قیمت خودرو قابلیت اجرایی ندارند و نباید انتظار داشت این جو روانی برای مدت زیادی بتواند قیمت خودرو را پایین نگه دارد. در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی در بازار ٣٠، ٢٠ میلیون بالاتر از قیمتی است که خودروساز در فروشهای فوریاش اعلام میکند و در بهترین حالت و در صورتی که خودروساز بتواند نیاز بازار را به طور کامل برآورده کند، قیمت بازار به ۵ تا ١٠میلیون اختلاف با قیمت کارخانه میرسد ولی نباید انتظار برگشت قیمتها به چند ماه قبل و دیدن دوباره پراید بیست، سی میلیونی را داشت.