باید برخی چیزهای ضروری را دربارهی پورشه 911 اسپیدستر جدید بدانید. شماره یک اینکه اسپیدستر تازهنفس پورشه همانند مدل 992 که چند هفتهی پیش تست کردیم متعلق به نسل جدید 911 نیست بلکه از نسل پیشین 991 میباشد. شماره دو اینکه تنها 1948 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که این عدد به خاطر سال ساخت اولین پورشه در سال 1948 انتخاب شده است. سوم هم اینکه تمامی مدلهای در نظر گرفته شده قبلاً فروخته شدهاند.
اما اگر به حد کافی خوششانس بوده و این خودرو را پیشخرید کردهاید پس بیشک از آن لذت خواهید برد. این خودرو آخرین نمونه از نسل پیشین 911 میباشد که توسط دپارتمان GT ژرمنها توسعه یافتهاند. ما به تیمهای سازندهی کررا، باکستر، کیمن و… کاملاً احترام میگذاریم اما GT های پورشه همواره خاصتر بودهاند؛ و این اسپیدستر هم شرایط مشابهی دارد.
اسپیدستر موردبحث اولین بار در سال 2013 و به عنوان پروژهای داخلی کلید خورد و قرار بود در سال 2017 به عنوان خودرویی برای گرامی داشت 70 سالگی این برند معرفی شود اما اینگونه نشد.
ششمین نسل اسپیدستر زندگی خود را مدیون دو 911 است: 991 GT3 نسل قبلی و کررا کابریولت. خودروی اولی تشکیل دهندهی بخش جلو بوده درحالیکه کررا کابریولت هم بخش عقبی را به اسپیدستر اهدا کرده است. به این ترتیب بدنه حدود 20 درصد از استحکام خود را نسبت به GT3 کوپه از دست داده اما همچنان مستحکمتر از کررا کابریولت میباشد. این خودرو به لطف استفاده از فیبر کربن در کاپوت، بالها و پیشرانه سبکتر است.
سقف خودرو همانند دیگر قطعات خودرو نیازمند برخی اصلاحات بوده است. شما نمیتوانید تنها یک دکمه را فشار داده و منتشر بمانید. بلکه باید یک سوئیچ تعبیه شده در کنسول مرکزی را فشار داده و از خودرو پیاده شوید و سپس وزن 10 کیلویی را با دست تا کرده و داخل محفظه خاص بگذارید. احتمالاً برخی طرفداران دوآتشهی پورشه از این حس سنتی استقبال خواهند کرد.
پس از تجربه کردن نسل جدید پورشه 911، نشستن در این خودرو کمی عجیب به نظر میرسد. نبودن صفحات نمایش به شما یادآوری میکند که این خودرو در طول یک نسل تا چه اندازه تکامل یافته است. حتی خبری از سیستم اطلاعات سرگرمی در پورشه 911 اسپیدستر نبوده و تنها یک محفظه نگهدارنده اشیا وجود دارد؛ اما این موضوع واقعاً مهم نیست زیرا یک گیربکس دستی و پیشرانهی 6 سیلندر 4 لیتری تنفس طبیعی وجود دارد که توجهتان به آنها جلب خواهد شد. این تنظیمات همان چیزی است که در خودروی مسابقهای 911 کررا کاپ دیده میشود.
یک سیستم تزریق جدید و سوپاپ گاز متفاوت باعث ایجاد 10 اسب بخار بیشتر و رسیدن به قدرت نهایی 503 اسب بخار شدهاند. اگزوز جدید این خودرو 10 کیلوگرم سبکتر بوده ولی از فیلترهای ذرات سود میبرد و برخلاف 911 GT3، فلایویل دوجرمی هم وجود دارد.
در همان لحظات اولیهی آشنایی با خود سه چیز کلیدی را متوجه خواهید شد. شیشهی جلو با ارتفاع کمتر تأثیر چندانی در میدان دید رو به جلو نداشته است. ناهمواریهای جاده اصلاً باعث لرزش بدنه نمیشوند و راندن یک خودرو با پیشرانهی تنفس طبیعی و گیربکس دستی تجربهای بسیار لذتبخش و تقریباً بدون مشابه است.
در طی چند کیلومتری که با خودرو همراه باشید خواهید فهمید 6 دندهی گیربکس بسیار کوتاه طراحی شدهاند بنابراین باید همواره دندهها را تعویض کنید.
پیشرانه نیز در دور بالاتر از 3000 روی دیگر خود را نشان داده و تا دور 6000 شاهد غرش زیبای آن خواهید بود. در اینجاست که باید دندهها را تعویض کنید.
سپس به اشتباه خود پی خواهید برد زیرا همهچیز بهپیش میرود. پیشرانه تا دور نزدیک به 9000 فریاد میزند و شما را مجبور میکند دنده را نگه داشته و از حرکات یک خودروی ناب و کار معرکهی مهندسان پورشه لذت ببرید. تجربهی رانندگی با 911 اسپیدستر انسان را جذب میکند و با باز کردن سقف هم میتوانید صدای ناب یک 911 را با گوشها بشنوید.
همهی این موارد در ترکیب با گیربکس جذاب و فرمانی مستقیم و شاسی دقیق به شما اجازه میدهند از استعدادهای این خودرو در جاده سود ببرید. اسپیدستر یکی از بهترین پورشههای تاریخ از زمان کررا GT تاکنون بوده و بازهم برگ درخشان دیگری در کتاب پرافتخار پورشه محسوب میشود.
پورشه 911 اسپیدستر که شام آخر نسل پیشین این خودرو بوده یکی از بهترین محصولات این برند بوده و پرفورمنس استثنایی GT3 قبلی را با شاسیای استثنایی ترکیب کرده است. تجربهی رانندگی با این خودروی تنفس طبیعی و گیربکس دستی را نمیتوان در خودروهای دیگر تجربه کرد. پورشه با تولید این خودرو نه تنها یک 911 فوقالعاده را عرضه کرده بلکه یکی از بهترین اسپورت های این نسل را روانهی میدان کرده است.
مشخصات پورشه 911 اسپیدستر
قیمت: 211599 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 4 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/470 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه حداکثر سرعت: 309 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 13.7 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress