دکتر ابراهیم محمودزاده در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» افزود: کلیدواژهای که امروز تحت عنوان مدیریت ریسک به آن پرداخته میشود یکی از مسائلی است که در صنعت بیمه باید به آن توجه شود.وی در ادامه به تعریف مفهوم مدیریت ریسک پرداخت و گفت: مدیریت ریسک در حقیقت تاثیر مثبت یا منفی روی دارایی ما میگذارد. در یک مجموعه کسبوکار، دارایی چهار حوزه را شامل میشود که یکی از آنها منابع مالی است و به نظر میرسد شرکتهای بیمه باید با بنگاههای کسبوکار که از سرمایهگذاری، توسعه و دریافت وام هراس دارند، وارد مذاکره شوند و به آنها اعتماد و اطمینان ببخشند. محمودزاده در ادامه به دومین و سومین دارایی یک مجموعه اقتصادی اشاره و اظهار کرد: تکنولوژی و بازار دو مورد دیگر از داراییهای یک مجموعه کسبوکار به شمار میرود. تکنولوژی و بازار مهمترین عاملهای کسبوکار و بخش مالی پشتیبان آنهاست. سوال اینجاست که مدیریت ریسک تکنولوژی و توسعه آنچه اعتبار و اعتمادی برای بنگاه اقتصادی به ارمغان میآورد.
وی اضافه کرد: به یاد دارم در زمان راهاندازی ایرانسل این پیشنهاد مطرح شد که اینترنت نسل سوم را توسعه دهیم؛ در واقع یک شرکت توانمند از بیرون با ایجاد اعتماد در مجموعه ایرانسل این طرح را بهصورت آزمایشی ایجاد کرد و به ما گفت اینترنت نسل سوم تکنولوژی آینده است و اگر کارآمدی لازم را نداشت، ما آن را رایگان جایگزین میکنیم. ما با تکیه بر این اعتماد توانستیم تکنولوژی اینترنت نسل سوم را در سطح کشور توسعه داده و بازار جذابی را برای آن ایجاد کنیم.
وی افزود: چهارمین دارایی یک مجموعه، کسانی هستند که ریسک اصلی را میپذیرند و تلاش و مساعدت فراوانی را برای توفیق کسبوکار به خرج میدهند. متاسفانه در حال حاضر هیچکس برای تصمیمات سنگین و ریسکپذیری مدیران، اعتباری قائل نیست و شرکتهای بیمه نیز از آنها حمایت نمیکنند.مدیرعامل ساتا در ادامه با تاکید بر اهمیت مدیریت ریسک عنوان کرد: گفته میشود مدیریت و مناسبسازی ریسک باید به نحوی انجام شود تا درآمدها برای خدماتی که ارائه میکنیم، هزینه شود. او با انتقاد از نگاه سرمایهگذاران و نحوه عملکرد آنها گفت: میگوییم باید ریسکها را مدیریت کرد، اما اگر ریسک نکنیم و اگر مدیری به ریسکپذیری شهره نباشد به او نمره منفی خواهیم داد. در مقابل اگر یک مدیر نشان دهد که ریسکپذیر و نوآور است و برای ایجاد یک ارزش افزوده جدید در حوزه کسبوکار طرحی دارد، از سرمایهگذاری بر روی او هراس داریم. نکته اینجاست که باید پارادوکس خلاق و نوآور بودن و آنچه مدیریت ریسک به ما میگوید را با یکدیگر تجمیع کنیم.
وی با اشاره به مولفهای به نام ریسک و مولفه دیگری به نام بازار و محیط پویا گفت:در این بین شرکتهایی باید باشند که امنیت را به ارمغان آورند. ما به شرکتی که ارزانترین یا گرانترین خدمات را ارائه دهد، نمره نمیدهیم؛ آن شرکتی را قبول میکنیم که نیاز و ریسک ما را مدیریت و به ما محیط امن اعطا میکند.مدیرعامل ساتا خاطرنشان کرد: اکنون هر مدیر اقتصادی پیش از آنکه به کسبوکار و توسعه آن فکر کند، به این میاندیشد که بعدا چگونه باید پاسخ دهد. بنابراین با بررسی ریسکهای موجود، با تهدیدات مقابله میکند.محمودزاده ادامه داد: اگر از «آیسیتی» استفاده کنیم میتوانیم فرآیند جاری را مکانیزه کنیم، اما نظام تصمیمگیری و ارزش ایجادشده را با مشتری نمیتوان نهادینه کرد. بنابراین به تکنولوژی هوشمندی نیاز داریم که انتخاب مشتری را تضمین کند، جایگزینهای مختلفی را برای او در نظر بگیرد و هزینههای ایجاد شده را برای تصمیمگیری او نشان دهد.
وی همچنین به چالشهای پیش روی سرمایهگذاری اشاره و اظهار کرد: برای سرمایهگذاری چند گزینه مقابل ما است؛ ارز، پول داخلی، اوراق بهادار... چگونه باید انتخاب کنیم که ریسک کمتری داشته باشیم؛ احتمالا همه میگویند سود ارز کم است اما سود پایینتر با نرخ بعدی که بخواهیم ارز را بفروشیم جبران میشود. اوراق بهادار ۱۸ درصد سود میدهد، بانک ۲۴ درصد اما همه اینها عدد است و تحلیل ما برای یافتن راه مناسب برای گزینههای سرمایهگذاری چیست؟ مدیرعامل ساتا در ادامه گفت: زمانی در مذاکره با شریک ایرانسل یعنی شرکت «ام تی ان» آفریقای جنوبی از من درخواست شد که جلسات هیات مدیره را در آنجا هم برگزار کنیم. در آنجا میخواستند میزان ریسک را به ما تفهیم کنند و از این رو در سالن همایش خبرنگار «سیانان» از مدیرعامل «امتیان» پرسید که سرمایهگذاری در ایران را چگونه میتوانید برای ذینفعان توجیه کنید؟ او پاسخ داد: من در ایران نه تنها ریسک ندارم، بلکه منفعت دارم، اما برای کشور شما (آمریکا) ریسک خواهد بود که در ایران سرمایهگذاری کنید. مدیرعامل «امتیان» سالها بعد به من گفت بهترین شریک من در ۲۳ کشور، ایران بوده است.
محمودزاده تصریح کرد: این خاطرهها را بازگو کردم که بگویم ریسک به حوزه، محل، شریک و عوامل زیادی بستگی دارد.مدیرعامل ساتا همچنین در ادامه به بهبود تدریجی و نوآوری بنیادین در طرحهای بیمهای اشاره کرد و افزود: امروز نباید لباسهای آماده برای صنعت بیمه خریداری شود، بلکه به طراحی لباسهای تازه برای بیمه نیازمندیم و بهعبارتی طرحهای بیمهای ما باید مطابق با نیازهای موجود تعریف شود.وی با بیان اینکه باید با تهدیدها به نحوی مقابله کنیم که جلوی توسعه را نگیرد، اظهار کرد: امروز نیاز کشور نوآوری در همه فعالیتهاست و صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. چندی پیش با شرکت بیمه کوثر مذاکرهای داشتم که تصمیمات مدیران ما را بیمه کند، یعنی اگر این مدیر تصمیمی نوآورانه گرفت با تهدید روبهرو نشود و شهامت ریسک کردن پیدا کند. در صنعت بیمه بهرغم اینکه خبرهای خوبی شنیده میشود اما باید بدانیم که فضای کسبوکار خیلی بیشتر از اینهاست و کمتر شرکتی برای بیمهگری سراغ این حوزهها میرود.