به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها با مراجعه به بازار خرید مانتو با قیمت‌های سر به فلک کشیده مواجه می‌شویم و از همه بدتر مراجعه به مزون‌های اینترنتی است. قیمت‌ها در مزون‌های اینترنتی به حدی نجومی شده است انگار تار و پود پارچه‌های مانتوها را با طلا ساخته‌اند! نه طراحی خاصی و نه پارچه گرانقیمتی ولی قیمت‌ها بهت برانگیز است.

شاید بتوان موضوع قیمت نسبتا بالای البسه در فضای حقیقی و فروشگاهی را توجیه کرد اما در فضا مجازی و قیمت های گزافی که در خصوص البسه و به‌خصوص مانتوهایی که در قالب مانتوهای مزونی وجود دارد قابل توجیه نیست. برای مثال می توان به مانتویی اشاره کرد که آن را در بازار و فروشگاه های تهیه لباس با قیمتی حدود 200 تا 300 هزار تومان می‌شود تهیه کرد اما همان مانتو که حتی در برخی از مواقع با کیفیت در سطح بسیار پایین تر و جنس پارچه نامرغوب در صفحات مجازی به قیمت‌های گزاف فروخته می شود و مبلغی در حدود 500 تا 700 هزار تومان را باید برای تهیه آن پرداخت کرد.

مسئله قابل توجه در این خصوص عدم نظارت از سوی اتحادیه و دستگاه های نظارتی روی قیمت و فعالیت مزون های اینترنتی است و فروشندگان مجازی نیز با هر قیمتی که دلخواه خودشان است اقدام به فروش لباس می‌کنند و این قیمت گذاری های بی اساس و بی نظارت باعث افزایش قیمت در بازار فروشگاهی و مغازه ای نیز شده است و نوعی فروشندگان مجازی، بازار مانتو را گران کرده اند.

مغازه‌داران از علل گرانی مانتو چه می‌گویند؟

به یکی از بازارهای مانتو مراجعه می‌کنیم، حوالی میدان هفت تیر؛ تا پای درد و دل ها و گلایه های فروشندگان و تولید کنندگان مانتو که یکی از هزاران بخش تولید لباس در کشور است بنشینیم.

یکی از تولید کنندگان پوشاک بانوان در خصوص علل گرانی چند برابری قیمت مانتوها درون فروشگاه چنین گفت: علل متعددی در این خصوص وجود دارد، شاید دلیل اصلی آن را نوسانات اقتصادی است که در حال حاضر گریبانگیر کشور است. با قیمت بالای پارچه به عنوان پایه اصلی تولید پوشاک مواجه هستیم به شکلی که به راحتی نمی‌توان حتی پارچه مناسب تهیه کرد، در نتیجه زمانی که پارچه به دست تولید کننده می‌رسد قیمتی بسیار بالا را باید برای دریافت آن پرداخت کند و به همین دلیل میزان قیمت تولید مانتو به میزان قابل توجی بالا می رود.

وی ادامه داد: همچنین در کنار مبحث تهیه پارچه هزینه های دیگری برای تولید کنندگان وجود دارد که میزان آن ها نیز افزایش یافته است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت برای مثال می‌توان به مالیاتی که هرساله تعیین می شود اشاره کرد، در نتیجه تمامی این اتفاقات دست به دست هم می دهد تا قیمت البسه‌ای مانند مانتو و حتی باقی پوشاک به میزان قابل توجهی بالا برود.

متاسفانه هیچ حمایتی از تولید کنندگان صورت نمی گیرد

این تولید کننده در خصوص حمایت ها و نظارت هایی که باید از سوی دستگاه های متولی و نظارتی انجام گیرد نیز افزود: متاسفانه هیچ حمایتی از تولید کنندگان صورت نمی گیرد و به طور کلی تولید کننده داخلی جایگاهی در بین مسئولین ندارد، زمانی از تولید ملی سخن به میان می آید و طرح و برنامه های فراوانی برای آن در نظر گرفته می شود باید در مرحله اجرا نیز به آن ها عمل شود در غیر اینصورت در آینده شاهد شرایطی بدتر از شرایط حال حاضر در خصوص افزایش قیمت ها خواهیم بود، در حال حاضر بازار البسه مارا پارچه های چینی احاطه کرده است و پارچه های تولید داخل که دارای کیفیتی برتر و بهتر است جایگاهی در بین باقی تولید کنندگان ندارد، باید در تمامی زمینه ها به دنبال حمایت از تولید کنندگان این صنف باشند و با وعده هایی که فقط نا امیدی را در پی دارد به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود نباشند.

مردم توان خرید یک دست لباس کامل را ندارند

در ادامه این با یکی از فروشندگان این صنف به بحث و گفتگو پرداختیم؛ وی در خصوص کاهش قدرت توان خرید مردم افزود: شرایط فعلی به گونه ای شده است که مردم گاهی حتی توان خرید یک دست لباس کامل را ندارند و نمی توانند آن را همزمان تهیه کنند، در گذشته شاهد این موضوع بودیم که قدرت خرید مردم نسبتا خوب بود و آنها نیز می توانستند البسه مورد نیاز خود را تقریبا به صورت آسان تهیه کنند اما با توجه به بالا رفتن قیمت ها که مقصر آن تولید کننده و یا فروشندگان نیستند دیگر نمی توانند همانند گذشته اقدام به تهیه لباس مورد نیاز خود بزنند، در خصوص مانتو نیز مانند باقی البسه قیمت آن بالا رفته و تقریبا می‌توان گفت کاری از دست هیچ فردی بر نمی‌آید چون حمایت از تولید کننده و فروشندگان در سطح پایینی قرار دارد و گاها هیچ جایگاهی ندارد.

فروشندگان مجازی عامل اصلی رشد قیمت بازار البسه

این فروشنده در خصوص صفحات مجازی اینترنتی تولید و توزیع البسه که با قیمتی گزاف به فروش می‌رسد نیز بیان کرد: متاسفانه فروشندگان مجازی تاثیرات فراوانی بر رشد نجومی قیمت البسه‌هایی نظیر مانتو داشته‌اند و قیمت‌های بازار فروشگاهی را نیز بالا برده‌اند. این صفحات مجازی بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی دست به تولید مانتوهای بی‌کیفیتی می‌زند که نه پارچه‌ای مناسب در تولید آن به کار رفته و نه نوع دوخت جذاب و زیبایی را دارد و فقط صرف به این موضوع که زرق و برقی مختصر دارد باعث گول خوردن مشتریان می‌شوند و در نتیجه با قیمتی گزاف لباس معمولی با یک برش معمولی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که نظارت لازم بر روی فعالیت فروشندگان دنیای مجازی و قیمت های غیرمعقولی که روی البسه خود می گذارند وجود نداشته باشد هر روز شاهد رشد قیمت مانتو در کل بازارهای حقیقی و مجازی خواهیم بود و تاثیرات مخرب خود را روی کل بازار پوشاک و لباس خواهد گذاشت، اگر نظارتی روی آن صورت گیرد شاید بتوان گفت کمی از التهاب بازار کاهش می‌یابد و دیگر کالای بی‌کیفیت و نامرغوب در درون بازار یافت نمی‌شود.