به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم شهر برگزار شد.
در این مراسم که اجرای آن به عهده محمدرضا شهیدی فر است، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محسن هاشمی رییس شورای شهر، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر و تعداد دیگری از مدیران فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان و علاقمندان و اهالی رسانه حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم هاشم میرزا خانی در سخنان بسیار کوتاهی ضمن اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره فیلم شهر ، بابت افتتاح پارکینگ پردیس سینمایی ملت پس از یازده سال از مسئولین شهرداری تهران و شورای شهر تشکر کرد.
در ادامه این مراسم محسن هاشمی گفت: نام این جشنواره فیلم شهر و محله است که به عبارت محله کمتر اشاره شد در حالیکه از اهمیت خاصی برخوردار است بویژه اینکه در آینده ای نزدیک انتخابات شورایاریها را داریم که انتخاب محله ها است.
وی در ادامه افزود: جشنواره های هنری به دو شکل برگزار می شود یا مستقل از حاکمیت است و یا حمایت بخش هایی از حاکمیت را دارد. در صورت مستقل بودن اگر به هنر برای هنر بپردازد طبیعی است اما اگر مانند جشنواره شهر حمایت حاکمیت را داشته باشد نباید گله کرد که چرا بخشی از نگاه حاکمیتی مثلا حاکمیت شهری را دارد. البته این گونه جشنواره ها نباید تبدیل به تبلیغ و پروپاگاندای حاکمیت شهری شوند و نه به عرصه سفید نمایی و یا سیاه نمایی صرف بغلتند بلکه باید واقعیت و حقیقت نمایی را مدنظر قرار دهیم تا یک تعریف صحیح از هنر و وظیفه هنرمند شکل بگیرد و مدیران هم با دیدن آثار بتوانند به تصمیم گیری های صحیح برسند.
وی از وجود پوچ گرایی در برخی فیلم ها انتقاد کرد و گفت: اینگونه فیلم ها برای جوانان مناسب نیست و خوشبختانه ما در عرصه سینمای اجتماعی در دنیا هم مطرح هستیم و آثار فاخری در این حوزه تولید کرده ایم.
هاشمی افزود: با توجه به اینکه برگزارکننده این جشنواره موسسه تصویر شهر از زیر مجموعه های شهرداری تهران است مناسب است که تهران و شهرهای استان تهران به عنوان شهرهای اقماری پایتخت و مسائل و مشکلات شهر تهران را بیشتر مد نظر قرار دهد. مثلا اتفاقی که این روزها برای میدان حسن آباد افتاد می تواند یک سوژه جدی برای فیلمسازی باشد.
رییس شورای شهر تهران در مورد کثرت جشنواره ها گفت: هرروز بر تعداد جشنواره ها اضافه می شود و بعضاً با پول دولت اداره می شود و باید مراقب باشیم که موازی کاری و همپوشانی نداشته باشیم و به هم افزایی داشته باشند.
وی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: تا جایی که به خاطر دارم تنها رییس جمهوری که در جشن خانه سینما حضور پیدا کرد آیت الله رفسنجانی بود. در سالهای ۷۴-۷۵ فشار زیادی بر سینمای ایران وجود داشت و من در دفتر ریاست جمهوری حضور داشتم آن زمان آقای لاریجانی جای خود را به مهندس میرسلیم و ایشان هم به مهندس ضرغامی که از وزارت دفاع آمده بود داده بودند.
در آن سالها انصار حزب الله عالی شده بود و در مورد نمایش برخی فیلم ها اعتراض داشته و تهدید می کردند. من برای اطمینان خاطر از اعلام نظر مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی، به دفتر خاطرات آیت الله رفسنجانی مراجعه کردم و دیدم که دو فیلم ممنوع شده حوزه هنری را دیده اند و پسندیده اند. در مورد فیلم آدم برفی نوشتند که فیلم را در روز فروردین ماه ۱۳۷۵ دیده بودند و ذکر کردند که مدیران حوزه گفتند که آیت الله خامنه ای هم فیلم را دیده و مفید و بدون ضرر دانسته اند، من هم آن را بدون اشکال دانستم.
وی افزود: در بخش دیگری از خاطراتشان نوشتند یازدهم فروردین پیش از ظهر فیلم روسری آبی دیدم که در مورد دختری است که با آزاد منشی با مردی ازدواج می کند و تشکیلات پرورش گل همسرش را اداره می کند....وزارت ارشاد با تنگ نظری ممنوع کرده است.
محسن هاشمی در این لحظه احساساتی شده و با بغض صحبت هایش را ادامه داد و به پایان رساند.
پس از آن نوبت به تقدیر از علی نصیریان رسید. احمد مسجد جامعی با حضور در پشت تریبون گفت: همین میدان حسن آباد قصه های پنهان بسیار دارد. این میدان به نام ملک المتکلمین و در نسبت با مشروطه بوده که با دلیل نامشخصی در دهه پنجاه تنها تندیس یک روحانی در سطح شهر تهران از این میدان برداشته می شود و به حسن آباد تغییر نام می دهد. نکته دیگر در مورد این میدان این است که یک بنای خشتی و آجری است و باید دید که چگونه این بنا در مقابل آتش سوزی که کوتاه هم نبود، فرو نریخت و مقاومت کرد.
شناسنامه های منحصر بفردی دارد که با جای دیگر متفاوت است.
وی افزود: سینما و شهر در تعامل با هم هستند و الگوهای سینما وارد شهر و الگوهای شهر وارد سینما می شود.
مسجد جامعی در ادامه با اشاره به جایگاه علی نصیریان گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که متعلق به نسلی هستیم که بزرگانی از سینما را دیدیم و از میان این بزرگان پدر سینما در میان ما است. آقای نصیریان روایت شهر تهران است و نه تنها در عرصه سینما بلکه حرفهای بسیاری از این شهر دارد.
وی افزود: زمانی این هنرمند کاندیدای جایزه اخلاق شده بود و معتقد بود که اخلاق بدی دارد و نباید رای این جایزه کاندیدا شود. اما اخلاق ایشان در عرصه کار حرفه ای دارد باید پیشرفت مناسب است.
در ادامه محمدحسین لطیفی هم که به همین مناسبت برروی صحنه حاضر شده بود گفت: باعث سرور من است که در کنار آقای نصیریان بر روی این صحنه باشم. درست است که اخلاق حرف اول را می زند اما دقت و عشق در کار نصیریان باعث می شود که هرگاه این هنرمند بزرگ در کاری حضور داشته باشد آن کار «سینما» و جدی باشد.
علی نصیریان هم با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: این کار بسیار خوبی است که از افرادی که سالها فعالیت کرده اند تقدیر شود و برگزاری جشنواره ها هم خوب است. هر شهری باید فضاهایی برای نمایش فیلم و ... داشته باشد. باید برای بروز استعدادها بستر را فراهم کنیم.
هنر ابزار پروپاگاندا نیست
وی افزود: هنر نمی تواند پروپاگاندا باشد و وقتی در روسیه صحبت از رئالیسم سوسیالیستی شد، برترین آثار ادبی و فرهنگی در آن دوره هفتاد ساله آنهایی بودند که در واقع برخلاف آن حرکت کردند.
پروپاگاندا جای خود را دارد و خیلی هم خوب است اما هنر ابزار پروپاگاندا نیست.
در همه جای دنیا به غیر از آمریکا از هنر حمایت می کنند اما در دخالت نمی کنند.
این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد:: بههانه کمک نمی توانند در هنر و خلاقیت دخالت کنند. اگر ما کمی بازتر نگاه کنیم و به جوشش های هنری جوانان توجه کنیم میبینیم که هنر یک پروپاگاندا غیر مستقیم است. این ملت یک ملت کهن و صاحب هنر و فرهنگ هستند و سینما بیانگر این واقعیت است که همین یک پروپاگاندای غیر مستقیم است.
در ادامه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، پیروز حناچی شهردار تهران ضمن تشکر از هنرمندان و برگزار کنندگان جشنواره فیلم شهر گفت: نباید از یاد ببریم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. بزرگداشت کسانی که در فضای هنری و سینمای ایران زحمت کشیده اند، حداقل کاری است که مدیران هنری می توانند انجام دهند.
وی ادامه داد: همانطور که از نام جشنواره فیلم شهر مشخص است، منتسب به یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری است. طبیعتا در این جشنواره ها موضوعاتی که به شکل طبیعی دیده نمی شوند و یا از چشم عادی شهروندان دور هستند، مورد توجه چشم ریزبین هنرمندان قرار می گیرند. نبود این جشنواره ها، انگیزه تولید برای هنرمندان در بخش های مختلف کم می شود.
حناچی در ادامه یادآور شد: ما در حوزه هنرهای تجسمی هم تا وقتی شرایط را فراهم نکرده بودیم، این وضعیت را داشتیم. اینکه بتوانیم ذائقه زیباشناسی مردم را ارتقاء دهیم و آن ها را متقاضی زیبایی بیشتر کنیم یکی از وظایف ماست و انشالله این کار را ادامه خواهیم داد.
پیروزحناچی در مراسم اختتامیه فیلم شهر با اشاره به اهمیت دیده شدن زیبایی در آثار هنری گفت: توجه به زیبایی ها و قبح زشتی ها در آثار هنری بسیار مهم است. من هیچ وقت قبح دروغ را در فیلم «درباره الی» فراموش نمی کنم. هرچند این موضوع در دین ما مورد تاکید قرار گرفته است اما در آن فیلم تاثیر قابل توجهی داشت.
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر تاثیرات دیگری هم دارد، ادامه داد: خاطرم هست کتابی با عنوان «میدان توپخانه تهران» چاپ کردیم که بعدها یک هنرمند مستندساز، مستندی با عنوان «میدان بی حصار» براساس آن ساخت و امروز شهرداری تهران به دنبال توسعه این میدان است.
شهردار تهران با دعوت به تماشای فیلم «زمستان است» که در مورد خیابان لاله زار تهران است،
افزود: بسیار خوشحالم که بسیاری از ارزش های پنهان شهر تهران در این جشنواره به نمایش درآید.